Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedätkö goolettamatta, mikä on Black Friday

Vierailija
11.10.2013 |

...ja miksi Se on nimen omaan black?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, mikä se on, mutta nimen etymologiasta en osaa sanoa.

Vierailija
2/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, koska olen asunut USAssa. Mustalla ilmaistaan voittoluvut, punaisella tappiot, ja Black Fridayn tuloksena tehdään voittoa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän useammankin merkityksen.

Vierailija
4/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin, ja tulihan se ilmi jo ketjussakin.

Vierailija
5/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna Black Fridayn aikoihin googletin sen. En ole varma, muistanko kaikkea oikein, mutta luulen muistavani.

Vierailija
6/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmisiä kirjaimellisesti kuolee kulutushysterian alttarilla tuolloin.

Vierailija
7/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shoppailupäivä noin lyhyesti.

Vierailija
8/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ja myös syyn! Tosin olen tiennyt vasta n 3 vuotta  ;)

Vierailija
9/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

enpä,ole yhtään varma, näitä on niin monia... Aiempia vastauksia lukematta ja googlettamatta arvaan, että se oli päivä ennen 30-luvun suurta lamaa, jolloin pörssikurssit laski Jenkeissä ojan älyttömästi ja moni osakkeisiin rahansa sijoittanut teki itsemurhan, hyppäsi ikkunasta tms. Taisi olla joki pvä lokakuussa 1929.

Mutta se saattoi olla,joku muu musta päivä,ja tämä musta perjantai sitten jotain muuta. Mutta tuo nyt ekana tulee mieleen (tällaisella kansantaloistiedettä ja poliittista historiaa opiskelleelle, mutta siitä on niiiiiiin kauan aikaa...)

Vierailija
10/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 19:23"]

enpä,ole yhtään varma, näitä on niin monia... Aiempia vastauksia lukematta ja googlettamatta arvaan, että se oli päivä ennen 30-luvun suurta lamaa, jolloin pörssikurssit laski Jenkeissä ojan älyttömästi ja moni osakkeisiin rahansa sijoittanut teki itsemurhan, hyppäsi ikkunasta tms. Taisi olla joki pvä lokakuussa 1929.

Mutta se saattoi olla,joku muu musta päivä,ja tämä musta perjantai sitten jotain muuta. Mutta tuo nyt ekana tulee mieleen (tällaisella kansantaloistiedettä ja poliittista historiaa opiskelleelle, mutta siitä on niiiiiiin kauan aikaa...)

[/quote]

googletin ja olin väärässä, se oli Black Tuesday. Olen kyllä myös ollut tietoinen tuosta ale-päivästä, luin siitä muistaakseni vuosi sitten, mutta eipä ollut jäänyt päähän, ei vanha enää näköjään muista.... Investopedia osasi kyllä antaa myös Black Fridaylle toisen selityksen, osakemarkkinoiden laskun v. 1869 (meniköhän vuosi oikein?), mutta en kyllä sitäkään muistanut, vaikka senkin olen joskus lukenut. *huoh*

10

Vierailija
11/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta uskon muistavani asian, kun saan enemmän vihjettä.

43v

Vierailija
12/12 |
11.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2013 klo 19:32"]

En tiedä, mutta uskon muistavani asian, kun saan enemmän vihjettä.

43v

[/quote]

Pieleen meni. Arvelin, että kyse olisi ollut jostakin poliittisesta selkkauksesta, suuresta mafiateloitusten aallosta, huumetapooista. Mieeen tuli myös Afrikka ja veritimantit