Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rosaceasta kärsivät, kuinka olette hyväksyneet ihosairautenne?

Vierailija
04.09.2020 |

Olen kärsinyt tästä vaivasta pitkään, ja se on vaikuttanut rajusti itsetuntooni ja minäkuvaani. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että askel kohti parempaa itsetuntoa on tämän pirullisen vaivan hyväksyminen osaksi omaa itseä. Jäljelle jää vain kysymys: miten tämä hyväksyminen tapahtuu käytännössä? Onko jotain harjoitteita, ajatusmekanismeja, taikatemppuja jotka auttavat?

Tiedän, että pahempiakin ongelmia on olemassa. Itselläni tämä vain on vaikuttanut minäkuvaan todella paljon, koska oireilun alkaessa olin hyvin nuori ja minua kiusattiin tästä asiasta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen itseni hirviöksi suoraan sanottuna. Meikkaan aina, jopa kotona. Onneni on se, että mulla on ihana mies, joka ei ole koskaan sanonut rumasti ihostani. Muuten ahdistaa kaikki kavereiden saunaillat ja muut, missä pitäisi olla ilman meikkiä, ja en koskaan osallistukaan niihin. Kerran yksi kaveri näki mut yökylässä ilman meikkiä kun hiivin yöllä keittiöön hakemaan juotavaa. Hänen kommenttinsa oli järkyttynyt: Mitä sun naamalle on oikein tapahtunut?

Sori, ap, en antanut mitään vinkkejä sulle. Helpotti vaan vähän avautua kun tässä keskustelussa on varmaan ymmärtäjiä. Jään itsekin odottamaan vinkkejä.

Voi eeei, kamala reaktio ystävältä! Tuollainen ei tosiaan auta hyväksymään omaa vaivaansa ja sitä että on OK sellaisena kun on. Siihen pitäisi kuitenkin pyrkiä, eikä pitää itseään hirviönä. Et ole! Sinulla on vain erittäin ikävä ihosairaus. Tätä muuten itse ajattelin käyttää seuraavan kerran kun minulle hyväntahtoisesti nauretaan: "Aika törppöä että ihosairauteni on sinusta niin hauskaa."

Omien ulkonäköongelmien hyväksyminen vaatii sekä kyseiseen asiaan tottumista ja sitten ignoroimista omassa päässä että tiettyä uhmakkuutta muita ihmisiä kohtaan, niin ettei välitä heidän mielipiteistään tai kommenteistaan. Itseään pitää pystyä katsomaan peilistä ilman, että inhoaa tai kavahtaa itseään. Tähän itse asiassa muuten toimisi esim työuupumuksenkin hoidossa käytetyt metodit, joissa pitää olla itselleen armollinen ja hyväksyvä. Ja etäyttään itseään tulkinnoista. On eri asia katsoa itseään peiliin ja hyväksyä "Ihoni on punainen ja minulla on patteja" kuin ajatella "Olen hirviö, koska ihoni on punainen ja minulla on patteja". Voi vaikka aloittaa sillä, että muuttaa ajattelunsa ensin siihen, että "Minulla on ajatus, että olen hirviö, koska...."

Sinullekin voisi olla hyväksi sen sinun itsesi hyväksymisen kannalta, että voit olla edes kotona välillä vähemmällä meikillä ja ehkä joskus kokonaan jopa ilman. Se voi alkuun tuntua vaikealta, mutta ajoittaisella harjoittelulla se voisi lopulta vähentää ahdistustasi. Ihmisten joukossa sillä lailla olemiseen ei tarvitse vielä miettiä, ja ystävien saunaan sinun nyt ei ikinä kannata mennäkään, kun se on ihollesi pahaksi. 

Sekä sinulle ttä ap:lle kovasti jaksamista ja tsemppiä.

-8

Vierailija
22/36 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paranee antibiooteilla.

Useimmilla tulee kuurin jälkeen aina takaisin.

Olen ollut sitten onnekas ja ei voi tietysti tietää, uusiiko. On tästä nyt suunnilleen neljä vuotta. Luin silloin paljon ruokavaliomuutoksista. Lopulta vaan iho oli niin tulehtunut ja kipeä, että en enää miettinyt, että meniskö vaan jotenkin itsestään ohi. Aamuisin silmät oli kuin viirut, punaiset, turvonneet, kipeät. Hyvä, että sain antibiootit. Minulla on muutenkin ollut hoitamista ja meikkiä vaativa iho ilman tuotakin, joten olin tavallaan jo tottunut henkiseen puoleen asiassa. Mutta se, että iho oli niin kipeä ja kutiseva, oli asia, johon taas en tottunut. 1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt saman asian kanssa paljon pohdintoja. Nykyään olen melko sinut ihoni kanssa sekä henkisesti että fyysisesti, mutta välillä on toki huonompia päiviä. Erityisen raskasta on silloin kun oikein laittaudun jotain erityistä tapahtumaa varten ja tunnin tälläämisen jälkeen peilistä katsoo punottava naama.

Koronakevät on auttanut paljon. Olen ollut kotosalla etätöissä ja suurimman osan ajasta joko ilman meikkiä tai ihan kevyellä sävyttävällä päivävoiteella. Olen tottunut naamaani ja en enää edes hae virheetöntä ihoa.

Yksi uusin löytöni on ollut Erborian-merkin cc red-voide. Se tasoittaa tosi kivasti punaisuutta mutta jättää ihon meikkaamattoman näköiseksi. Ihan huipputuote, suosittelen kokeilemaan!

Vierailija
24/36 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihanista viesteistä, vertaistuesta ja kannustuksesta! Toki meikkivoidevinkkejäkin saa antaa. Itselläni on hakusessa ohut mutta peittävä, luonnollisen näköinen ja hajusteeton meikkivoide. Onko sellaista olemassa? Vichyn Dermablend korostaa huokosia, Lumenen Cc-voide on hajustettu (epäilen sen aiheuttavan ärsytystä) ja La Roche-Posayn CC on muuten ok mutta vähän liian tumma (sävyvaihtoehtoja ei ollut). Ideoita, vinkkejä?

- ap

Vierailija
25/36 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

It Cosmeticsin Bye Bye ja Cover FX:n Liquid ovat aika kehuttuja meikkivoiteita rosaceaihmisten keskuudessa, mutta saatavuus on huono Suomessa. Netistä tilaaminen on sitten vähän sellaista hakuammuntaa, kun oikea sävy ei ole vielä tiedossa.

Vierailija
26/36 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan auta kaikkia mutta minullakin maidon ja vehnän välttely on vähentänyt oireita selkeästi.

Vierailija
27/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos meikkivoidevinkeistä. Onko kukaan syönyt aikuisiällä Roaccutan-kuuria tähän? Pohdin, voisiko pitkä kuuri pienellä annostuksella auttaa. Niin ja kun juttujanne luen, omat oireeni taitavat olla suht lieviä. Ihoni on kyllä ärtyvä ja arka, mutta en juurikaan kärsi esim. kivuista. Teidän kokemustenne kuuleminen parantaa oloani tosi paljon!

- ap

Vierailija
28/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laserilla verisuonet pois ajoissa. Sillä pääsee alkuvaiheessa vaivaan kiinni.

Vierailija
29/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos meikkivoidevinkeistä. Onko kukaan syönyt aikuisiällä Roaccutan-kuuria tähän? Pohdin, voisiko pitkä kuuri pienellä annostuksella auttaa. Niin ja kun juttujanne luen, omat oireeni taitavat olla suht lieviä. Ihoni on kyllä ärtyvä ja arka, mutta en juurikaan kärsi esim. kivuista. Teidän kokemustenne kuuleminen parantaa oloani tosi paljon!

- ap

Roacuttan on akneen, eli aivan eri vaivaan. Sitä ei akneenkaan kannata huvikseen ottaa. Mutta tosiaan tähän vaivaan aivan väärä lääke.

Vierailija
30/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän ap että kyselit psykologisia vinkkejä mutta silti haluan hehkuttaa Joe Blascon dermaceal-peiteväriä. Sillä saan niin nopeasti pahimmat punotukset piiloon, ettei mene meikkaamiseen enää koko aamua aikaa. On siis eri asia kuin esim. Joe Blascon ned reutralizer, mitä käytin aiemmin. Tässä peitevärissä on pigmenttiä (ja hintaa!) enemmän mutta toimii kuin junan vessa. Levitän sitä puhtain sormin kasvoille ja häivytän töpöttelemällä kostealla beauty blenderillä. Pohjustan kevyesti Urban Decayn Optical illusion primerillä etenkin kasvojen kohdat, joissa laajentuneet ihohuokoset niin peiteväri levittyy paremmin. Koko hommaan menee alle 5 min. 

Minua on siis auttanut henkisesti tosi paljon se, että saan meikillä nopeasti halutessani pahimmat värivirheet piiloon. Olen myös muutenkin aika sinut sen kanssa, että ihonsävyni ei ole vaalea vaan pinkki/punainen. 

Vierailija
31/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Roacuttan on akneen, eli aivan eri vaivaan. Sitä ei akneenkaan kannata huvikseen ottaa. Mutta tosiaan tähän vaivaan aivan väärä lääke.

Kyllä sitä käytetään myös rosaceaan, tosin pienemmällä annostuksella kai.

Ja kukaanhan ei ala käyttää Roaccutania noin vain omaksi huvikseen, koska sen määrää ihotautien erikoislääkäri tarkan harkinnan jälkeen.

Vierailija
32/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerin ja alkoholin välttäminen, saunassa en ole käynyt enää vuosiin. Onhan tämäsinnittelyä, mutta ravinnolla ja kuuman välttelyllä olen onnistunut pitämään taudin kurissa.

Vierailija
33/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän ap että kyselit psykologisia vinkkejä mutta silti haluan hehkuttaa Joe Blascon dermaceal-peiteväriä. Sillä saan niin nopeasti pahimmat punotukset piiloon, ettei mene meikkaamiseen enää koko aamua aikaa. On siis eri asia kuin esim. Joe Blascon ned reutralizer, mitä käytin aiemmin. Tässä peitevärissä on pigmenttiä (ja hintaa!) enemmän mutta toimii kuin junan vessa. Levitän sitä puhtain sormin kasvoille ja häivytän töpöttelemällä kostealla beauty blenderillä. Pohjustan kevyesti Urban Decayn Optical illusion primerillä etenkin kasvojen kohdat, joissa laajentuneet ihohuokoset niin peiteväri levittyy paremmin. Koko hommaan menee alle 5 min. 

Minua on siis auttanut henkisesti tosi paljon se, että saan meikillä nopeasti halutessani pahimmat värivirheet piiloon. Olen myös muutenkin aika sinut sen kanssa, että ihonsävyni ei ole vaalea vaan pinkki/punainen. 

Kiitos!

- ap

Vierailija
34/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- ap

Söin roakuurin muutama vuosi sitten hyvin pienellä annostuksella. Mulla iho oli erittäin hankalahoitoinen ja tämä oli se viimeinen keino. Kuurin loputtua iho huononi jälleen joten ei ollut pitkäaikaista vaikutusta. Ootko kokeillut soolantraa? Olen nyt käyttänyt sitä 3kk ja iho on melko hyvässä kunnossa, kesti yli kuukauden ennen kuin alkoi tehota mutta mulla yleensä tähän vuodenaikaan iho suorastaan räjähtää ja nyt ollut aika hyvä. Jatkan soolantraa ainakin vielä pari kuukautta.

Vierailija
35/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Söin roakuurin muutama vuosi sitten hyvin pienellä annostuksella. Mulla iho oli erittäin hankalahoitoinen ja tämä oli se viimeinen keino. Kuurin loputtua iho huononi jälleen joten ei ollut pitkäaikaista vaikutusta. Ootko kokeillut soolantraa? Olen nyt käyttänyt sitä 3kk ja iho on melko hyvässä kunnossa, kesti yli kuukauden ennen kuin alkoi tehota mutta mulla yleensä tähän vuodenaikaan iho suorastaan räjähtää ja nyt ollut aika hyvä. Jatkan soolantraa ainakin vielä pari kuukautta.

Kiitos vinkistä. Onko niin, että vain ihotautilääkäri voi määrätä tuon? Onko haittavaikutuksia?

- ap

Vierailija
36/36 |
05.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Kiitos vinkistä. Onko niin, että vain ihotautilääkäri voi määrätä tuon? Onko haittavaikutuksia?

- ap

Soolantraa voi käsittääkseni määrätä ihan tavallinenkin lääkäri. On siis voidemainen enkä ole saanut mitään haittavaikutuksia siitä. Tuo roa on sellainen "myrkky" että sitä saa määrätä vain ihotautien erikoislääkäri ja mä aloitin kuurin siinä vaiheessa kun iho oli todella järkyttävässä kunnossa, älyttömän tulehtunut ja kipeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi