Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako mennä (avoimeen) yliopistoon, jos on huono englannissa?

Vierailija
04.09.2020 |

Harkitsen että menisin avoimeen yliopistoon lukemaan erästä itseäni kiinnostavaa alaa, mutta oppikirjat siellä ovat näköjään englanninkielisiä ja minulla on aina ollut vaikeuksia ymmärtää vähänkään monimutkaisempaa englantia. Joutuisin siis todennäköisesti käyttämään paljon aikaa pelkästään oppikirjojen suomentamiseen.

Onko kukaan täällä aloittanut yliopistossa keskivertoa huonommalla englannin kielen taidolla ja jos on niin miten opiskelut ovat sujuneet? Onko kurssien aikana edes teoriassa mahdollista ehtiä sisäistämään materiaalia? Luennot ovat ilmeisesti suomeksi, sisältääkö kurssit mitään muuta suomenkielistä materiaalia vai täytyisikö kaikki tosiaan omaksua englanninkielisestä kirjasta?

Ja tosiaan minulla on pohjana peruskouluenglanti 7 ja lisäksi pari lukiokurssia (lukio jäänyt aikoinaan kesken), pystyn kyllä seuraamaan esimerkiksi Kauniita ja rohkeita missä käytetään hyvin yksinkertaista kieltä ja samoin lukemaan jotain yksinkertaista tekstiä, mutta tieteellisen tekstin ymmärtäminen tuntuu hankalalta ja sanavarastoni on huono. Vai onko niin, ettei yliopistoon ole mitään asiaa ellei ole myös hyvä kielipää ja osaa englantiakin erinomaisesti?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yliopistossa enkä osaa englantia. Joudun skippaamaan enkunkieliset kurssit. Satunnaisten tekstien lukemisessa teemme niin, että luemme porukassa ja osaavammat selittävät minulle pääkohdat.

Vierailija
2/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä yliopistoon menet jos ei ole lukiota pohjalla vai onko jokin muuttunut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yliopistossa enkä osaa englantia. Joudun skippaamaan enkunkieliset kurssit. Satunnaisten tekstien lukemisessa teemme niin, että luemme porukassa ja osaavammat selittävät minulle pääkohdat.

Etkö ole siis edes yrittänyt opetella ymmärtämään englantia itse? Onko sinulla amispohja vai miten olet selviytynyt lukion englannista?

Avoimessa yliopistossa on nyt koronatilanteen vuoksi lähinnä etäkursseja ja tuolla minunkin alalla olisi saatavilla vain verkkokursseja, en siis tiedä miten hyvin olisi mahdollista päästä tekemisiin muiden opiskelijoiden kanssa että heiltä voisi pyytää suomennosapua. Tai kuinka paljon muita opiskelijoita ylipäätään kiinnostaisi opiskella yhdessä muiden kanssa.

Vierailija
4/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Oliko muuta?

Vierailija
5/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten sä yliopistoon menet jos ei ole lukiota pohjalla vai onko jokin muuttunut?

Kyse oli avoimesta yliopistosta, sinne ei ole mitään pohjavaatimuksia. Eikä minulla ole tarkoituksena suorittaa kokonaista tutkintoa vaan kävisin vain joitain kursseja itseäni kiinnostavalta alalta, siis ihan vain harrastuspohjalta omasta kiinnostuksestani.

Vierailija
6/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tämä on edes mahdollista. Syventävissä opinnoissa, joissa on jo henkilökohtaisempia valintoja opintojen suhteen, on myös englanninkielistä kirjallisuutta.

Miten aiot tehdä pakollisen englannin esitelmän?

Tai miten aiot toimia kandityön tai gradun lähteiden kanssa, lukeeko joku kaveri nekin sinulle läpi?

Vierailija
7/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se riippuu aivan alasta, miten paljon siinä on kirjallisuus englanniksi. Kysymykseesi on siten mahdoton antaa kaikenkattavaa vastausta.

Sinuna kokeilisin silti. Ensimmäinen kirja on varmasti sinule työläs, joudut lukemaan hitaasti sanakirjan kanssa.

Siinä se kielitaito kumminkin karttuu, ei kielitaitoa mistään ponnisteluitta päähän saa!

Ja toinen kirja sujuu jo helpommin. Alan sanasto alkaa avautua. Toki se voi olla, että jokaisen uuden kirjoittajan sanat pitää ensisivuilla tsekata, mutta silti homma alkaa vähitellen sujua kyllä.

Sitä paitsi, avoimessa sinulla ei ole opiskelupaineita, teet jos huvittaa ja jaksat. Joten et sinä menetä kuin muutaman kympin rahaa, jos ei onnaakaan.

Vierailija
8/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän se kielitaito kasvaa, kun luet niitä kurssimateriaaleja läpi sanakirjan kanssa ja yrität sisäistää lukemasi. Ensimmäisten artikkelien kanssa voi olla hankalaa, mutta sanat jäävät päähän ja seuraavia artikkeleita/kirjaa on helpompi lukea.

Vierailija
9/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ap lainata niitä kirjoja jo kirjastosta valmiiksi. Luet ja arvioit sitten, onko työmäärä sinulle liikaa.

Minulla, jolla on keskiverto enkun taito, meni myös aikaa kirjallisuuden kääntämiseen. Koska vaikka englantia osaisi, opiskelukirjoissa on erikoissanastoa, jonka kääntämiseen sitä aikaa menee. Englanninkielisissä kirjoissa muuten mielestäni oli vaihtelua samalla tavalla kuin suomenkielisessäkin kirjallisuudessa, jotkut esittävät asiansa selkeämmin ja asiaa on helpompi seurata, jotkut vain ilmaisevat asiat monimutkaisemmin ja ymmärrettävyys ei johdu pelkästään käytettävästä kielestä.

Vierailija
10/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla aikaa lueskella niitä enkunkielisiä tekstejä niin, että ymmärrät? Siitähän se vaan on kiinni. Mahdotontahan se ei ole, eikä seiska ihan surkea numero ole, jotain sentään osaat. Ellei ope pelkästä säälistä sitä antanut? Vitosesta tai kutosesta olisin jo vähän huolissani, mutta etköhän sä tolla pärjää.

Vierailija
11/11 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa pohdin itsekin täällä. Pohjalla on ammattikorkeakoulu ja haluaisin jatkaa siitä avoimeen yliopistoon. Mutta olen äärettömän huono englannissa. Pääsin toki AMK:ssa kurssit läpi (oli vain kaksi pakollista kurssia englantia), mutta numerolla 1 eli kaikista huonoin. Toki olin vain onnellinen, että ylipäätään pääsin läpi. 

.... mutta tosiaan, täysin samoja pohdintoja täällä! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi