Puhutko kahvinpuruista vai kahvinporoista?
Kommentit (22)
sekä että? Välillä sanon purut ja välillä porot.
Kun puhun keittämättömästä, jauhetusta kahvista, puhun kahvijauheesta. Suodatinpussissa oleva, keitetty ja pois heitettävä kahvi on purua.
(Stadissa 30 vuotta asunut, Varsinais-Suomessa ja Tampereella koulunsa käynyt nainen, jonka suku on Etelä-Pohjanmaalta. Huvittaa nämä kieliryhmän määrittelyt, kun nyky-Suomessa aika harva on enää elänyt koko ikäänsä yhden murteen vaikutusalueella)
Viitonen puhuu asiaa. Kummasta nyt puhutaan, keitetystä kahvista vai keittämättömästä? Mä puhum poroista kummassakin casessä, mun vaimo jauheesta, kun se puhuu paketista otettavasta.
Puru ku kuivaa ja porot ku käytetty.
Kahvinporoa, kun kyse on pannukahvin keittämisestä. Mielestäni kahvinpuru on pikakahvia, sitä krouvimpaa versiota.
(Turku + Hki)
Eri asia; purut ovat keittämättömiä kuivia ja porot ovat märkiä jämiä.
En kummastakaan, olen moderni ja käytän vain Nespresson kahvikapseleita tai Starbucks-sarjan Nespresso kapseleita, joiden sisällä kahvi pysyy ja säilyy tuoreempana kuin koskaan :))
Kahvinporoja on pannukahvista pannun ja kupin pohjalle jäävät.
Käytetty kahvijauhe suodattimessa on puruja.
Meillä porot on ne, jotka jää suodattimeen, kun kahvi on valmista.
Purut = jauhettu kahvi
Porot = se mitä on suodattimessa kun kahvi on keitetty
Vierailija kirjoitti:
En kummastakaan, olen moderni ja käytän vain Nespresson kahvikapseleita tai Starbucks-sarjan Nespresso kapseleita, joiden sisällä kahvi pysyy ja säilyy tuoreempana kuin koskaan :))
Jauhettu kahvi menettää jo jauhettaessa aromiaan.
Vain pavut jotka jauhetaan muutamia sekunteja ennen kahvin valmistamista ovat tuoreita.
Kyl meillä on kahvin perskat ,jotka on jo suodatettu .
Vierailija kirjoitti:
Ja luonto kiittää... 🙄
Meillä keitetään kahvia poroista. Puruja tulee mahaan, kun mahaa vääntää. Koiralle taas annetaan pöröjä (en jaksa muistaa koiranruuan merkkiä).
Poroista, mutta olenkin poronpurija heinäkenkä Lapista.