Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin koira ulvoo - mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Vierailija
04.09.2020 |

Asumme pienehköllä paikkakunnalla omakotitalossa. Naapureillamme on koira, joka viettää kaikki päivänsä yksin pienessä ulkohäkissään. Muutimme taloon n. vuosi sitten enkä ole kertaakaan nähnyt koiraa ulkoilutettavan minnekään. Koira haukkuu ja ulvoo tarhassaan koko päivän lähes tauotta kunnes isäntäväki palaa töistä koitiin. Koira on ilmeisesti lintukoira, ja nyt metsästyskautena on pari kertaa päässyt isännän mukaan metsälle mutta siinä ne ulkoilut ilmeisesti ovatkin. Ruokaa ja vettä on kyllä tarjolla ja koiralla on häkissään koppi, jonne suojautua sateelta. Yöksi otetaan aina sisälle.

Nyt kysynkin, onko aihetta huoleen vai ylireagoinko? Jotenkin tosi paha mieli koiran puolesta, nytkin ulvoo isoon ääneen ikäväänsä pihalla. En tiedä mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä. Huomautanko asiasta naapureille vai pitäisikö vain antaa olla? Olemme muuttaneet paikkakunnalle tosiaan vasta vähän aikaa sitten enkä haluaisi tarpeetonta kitkaa naapureiden välille. Täällä metsästetään paljon, ja normi tuntuu olevan pitää koiria ulkotarhoissa päivät pitkät. Erityisesti huolettaa tuo, ettei koiraa ulkoiluteta ollenkaan.

Olen itse vauvan kanssa kotona joten aikaa seurailla tilannetta on ollut. Olen pohtinut, voisinko soittaa jonnekin nimettömänä, mutta minne? Eläinsuojeluyhdistykseen? Auttaisiko se mitään?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu tottakai!

Vierailija
22/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eläinsuojeluilmoituksen paikka jos koiraa ei lenkitetä. Meilläkin lapsena maalla koira oli tarhassa pihalla, mutta sitä vietiin joka päivä vähintään tunnin lenkille. 

Elåinsuojelulaki ei velvoita lenkittämään koiraa. Tarhan koko on ainoa, mihin voi puuttua. Yleensä kyllä nuo ulkohäkit täyttävät nämä vaatimukset.

Eläinsuojelun ilmoituslomakkeella on kohta "koira ei saa liikuntaa". 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viskaa maustettuja herkkuja aidan yli. Kyllä se jossain vaiheessa rauhoittuu.

Vierailija
24/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt automaattisesti olettako, että naapuri suuttuu ja sopu menee jne. Kun minä sanoin naapurille päivisin ulvovasta koiranpennusta, hän ensimmäisenä pahoitteli, että onko se häirinnyt meitä (en edes sen takia sanonut), oli hyvillään että sanoin, koska hän ei ollut tiennyt, ja ulvonta loppui pian (joko hän teki jotain asialle tai sitten koira vain tottui, pentuhan se oli). Näinkin voi käydä.

Vierailija
25/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin omakotitaloon kahden pienen lapsen ja ison räksyttävän koirani kanssa. Järkyttävä stressi muutosta, pitkistä työpäivistä ja lapsista... Samana päivänä naapurin eläkeläismies tuli esittäytymään ja tarjoutui viemään pihassa turhautumistaan haukkuvan koirani lenkille. Siitä lähtien naapurin pappa on joka päivä vienyt koirani päivisin pitkälle lenkille ja meistä on tullut ystävät.

Vierailija
26/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläinsuojeluilmoitus heti, Ap! Mitä väliä jollain naapurisovulla kun eläimen hyvinvoinnista kysymys!!

Vierailija
27/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On eläinsuojeluilmoituksen paikka jos koiraa ei lenkitetä. Meilläkin lapsena maalla koira oli tarhassa pihalla, mutta sitä vietiin joka päivä vähintään tunnin lenkille. 

Itse asiassa eläinsuojelulaki ei määrää lenkittämään koiria, joten mitään sanktioita ei voi lenkittämättömyydestä tulla. Koirien tiloista kyllä määrää eli se ulkotarha voidaan tarkistaa jos joku ilmoittaa.

Vierailija
28/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Päädyin nyt laittamaan viestiä paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle. Nimetön ilmoitus ei ollut mahdollinen, mutta kuvailin tilanteen suurin piirtein kuten tännekin ja kysyin, täyttävätkö ulkotarhan mitat (silmämääräisesti arvioituna n. 3x2 metriä) lain vaatimukset. Toivottavasti sieltä joku ottaa yhteyttä. Omaa tai naapurini osoitetta en vielä tässä vaiheessa antanut. 

T. Ap

Vierailija
29/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normia se on maallakin pitää koira ulkotarhassa työpäivän ajan. Miksi se pitäisi sisälle teljetä missä ei pääse edes tekemään tarpeitaan koko päivänä?

Luitko aloitusta? Ei ollut kyse pelkästä työpäivästä.

Luitko itse?

Vierailija
30/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Päädyin nyt laittamaan viestiä paikalliselle eläinsuojeluyhdistykselle. Nimetön ilmoitus ei ollut mahdollinen, mutta kuvailin tilanteen suurin piirtein kuten tännekin ja kysyin, täyttävätkö ulkotarhan mitat (silmämääräisesti arvioituna n. 3x2 metriä) lain vaatimukset. Toivottavasti sieltä joku ottaa yhteyttä. Omaa tai naapurini osoitetta en vielä tässä vaiheessa antanut. 

T. Ap

Liikkumatilaa pitää olla vähintään 40 neliömetriä. Ihan kuuklettamalla löytyy..

Vierailija
31/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Et sitten osaa ihan itse mennä naapurille asiasta sanomaan vaan pitää käyttää välikäsiä? Itse en ainakaan enää arvostaisi sinua naapurina.

Vierailija
32/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi ottaa puheeksi naapurin kanssa, kysyä miksi koira haukkuu, onko normaalia ja voiko sille asialle tehdä jotakin, kun teillä on pieni vauvakin, niin se vähän häiritsee päiväunia.. tarvisiko hankkia joku hoitaja koiralle, joka vie päivisin ulos ja voisiko kouluttaa olemaan haukkumatta..

Vierailija
33/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako naapuri pelottavalta ja vaaralliselta kun ei sille uskalla jutella...

Vierailija
34/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Ap

Liikkumatilaa pitää olla vähintään 40 neliömetriä. Ihan kuuklettamalla löytyy..

40 neliötä? Ei tarvitse. 50-kiloiselle koiralle riittävä määrä lain mukaan on 5,5 neliötä.

Vierailija
35/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että naapuri ilahtuu siitäkään jos joku eläinsuojeluyhdistys puuttuu..

Vierailija
36/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän hyvin että teit ilmoituksen. Mun kokemuksen mukaan koiran omistaja väittää ettei tiennyt, vaikka tietää. Ei tee asialle mitään, koska ei välitä. Ainoastaan sitten toimii kun joku sanktio uhkaa. Miten ei muka kuulisi koiran elämöintiä, koska eihän se koira lopeta ennenkuin isäntäväki on paikalla. Asun itse siis kerrostalossa ja useampi eroahdistuksesta kärsivä koira on vuosien varrella ollut. Perustelu omistajalta on ollut mm että koira on hullu. Koira oli todella pitkiä aikoja yksin eikä päässyt siis myöskään ulos tarpeilleen. Omistaja vain uhkaili ja vähätteli.

Vierailija
37/37 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että naapuri ilahtuu siitäkään jos joku eläinsuojeluyhdistys puuttuu..

Aivan oikein, jos ei välitä hoitaa eläintä kunnolla, saa puuttua kaikki mahdolliset tahot