Saksan joulumarkkinat. Kokemuksia.
Onko joku teistä käynyt siellä marras-joulukuun aikana? Miten muualla ne markkinat, kuin Berliiini?
Havittelen tässä viikonloppumatkaa sinne. Marraskuun lopulla ajattelin lähteä reissuun.
Kommentit (33)
Berliini on ihana ympri vuoden!
Hampuristakin tykkään, tosin ei vedä vertoja Berliinille.
Kannattaa muistaa, että myös Itävallassa ja Sveitsissä on joulumarkkinoita, suosittelen mm. Salzburgia, Wieniä ja Zürichiä.
Eikä missään kaupungissa kannata jäädä pyörimään niille isoille markkinoille (useimitten Rathausin tms. edustalla) vaan etsiä niitä pienempiä ja idyllisempiä markkinoita (jokaisessa isommassa kaupungissa on vähintään 2-6 markkinat ympäri kaupunkia)
Hampuriin on lyhyt suora lento (Hki-Vantaalta siis), kentältä pääsee helposti ja nopeesti bahnilla keskustaan, Finskin lentoaikataulu on sitäpaitsi hyvä, kerrankin - me ollaan yleensä oltu Hampurissa esim. to-su, torstaina on jo aamulla perillä siellä ja sunnuntaina paluu iltapäivällä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 17:05"]
Jotain toreja on mutta tunnelmasta ei tietoakaan, sää huono ja lumetonta. Saksalaiset kaupungit yleensä hirveän likaisia.
[/quote]
Höpö höpö, nyt taitaa vaan kuulua kateus tästä puheenvuorosta. Suomessa ns. joulumarkkinat on känäisiä toreja, kaikki kallista ja mikäli kaupunki on saanut luvan myydä Glühwein:ia niin se juodaan jossain aitauksessa pressun takana keltaliivisen järkkärin tiukassa valvonnassa.
Olen asunut vuosia täällä Saksassa ja Saksan joulumarkkinat pieksee Suomen vastaavat yritelmät 100-0.
No ne markkinat nyt on kuitenkin joka paikassa suunnilleen samanlaisia. Itse päättäisin kohteen sillä perusteella, mistä kaupungista olen kiinnostunut. Ei nyt itse rihkamakojujen takia kannata kuitenkaan pelkästään lähteä vaan katsella kaupunkia vähän muutenkin.
Ainakin meidän seudulla joulumarkkinat yleensä on avattu vasta ensimmäisenä adventtina, en tosin ole kovin innokas niitä kiertämään, varmaan isoissa kaupungeissa on jo marraskuun alusta. Kaupoissa kun joulu alkoi jo syyskuussa...
Mutta ihan mukava kokemushan se on, toivottavasti osuu edes hiukan talvinen sää. Itsellä ei oikein joulumieli nouse +16 asteessa ja tihkusateessa. Lunta nyt harvemmin on missään ennen vuodenvaihdetta mutta kannattaa sen verran katsoa sääennusteita ettei ihan keskelle suurinta sadekautta osu.
Onpa tullut kommentteja. Tosiaan olemme lähdössä joulumarkkinoille. Emme säätä ihailemaan tai inhoamaan. Tai mikä kohde on pommitettu joskus yms on sivuseikka.
Kiitos kaikista kommenteista.
t. ap
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:17"]
Onpa tullut kommentteja. Tosiaan olemme lähdössä joulumarkkinoille. Emme säätä ihailemaan tai inhoamaan. Tai mikä kohde on pommitettu joskus yms on sivuseikka.
t. ap
[/quote]
Nyt meinasi kahvi purskahtaa nenän kautta näppikselle. Hauska kommentti :D
Joo, lumista ja talvista joulutunnelmaa on varmaan Suomessa ihan riittämiin, joten ei kai haittaa, vaikka Saksan joulumarkkinoilla ei olisikaan metrikaupalla lunta, poroja, kulkusia ja tuntureita.
Joulua saadaan viettää myös lumettomilla alueilla maailmassa.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 10:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2013 klo 09:17"]
t. ap
[/quote]
Nyt meinasi kahvi purskahtaa nenän kautta näppikselle. Hauska kommentti :D
Joo, lumista ja talvista joulutunnelmaa on varmaan Suomessa ihan riittämiin, joten ei kai haittaa, vaikka Saksan joulumarkkinoilla ei olisikaan metrikaupalla lunta, poroja, kulkusia ja tuntureita.
Joulua saadaan viettää myös lumettomilla alueilla maailmassa.
[/quote]Joo tosi kiva joulu varmaan jossain Australiassa kun kesä ja +40
Alkaa olla ajankohtaista. Ollaan menossa Saksaan, Hampuriin marras-joulukuun vaiheessa.
Joulumarkkinoillakin olisi kiva käydä. Mitä sieltä kannattaisi tuoda? Kaikki saksalainen kiinnostaa...
Vierailija kirjoitti:
Joulumarkkinoillakin olisi kiva käydä. Mitä sieltä kannattaisi tuoda? Kaikki saksalainen kiinnostaa...
Öö... Ihan sitä mitä itse haluat ja mihin rahasi riittävät? Minä olen ollut useammilla joulumarkkinoilla Ranskassa, Sveitsissä, Itävallassa, Unkarissa ja Puolassa, enkä ole edes kaikilta markkinoilta ostanut mitään jossen ole löytänyt mitään jota oikeasti haluaisin.
Joulutoreista löyty päivitettyä tietoa suomeksi täältä:
http://www.tripsteri.fi/berliini-blogi/berliinin-parhaat-joulumarkkinat
Muuten kyllä Berliini on aika ankea talvella...
Vierailija kirjoitti:
Alkaa olla ajankohtaista. Ollaan menossa Saksaan, Hampuriin marras-joulukuun vaiheessa.
Siis tuoda Hampurista yleensä vai nimenomaan joulutorilta? Itse nimittäin en oo ikinä edes ajatellut ostella toreilta mitään, käydään siellä ihan fiiliksen, glühweinin, ruoan ja kavereiden takia (entinen kotikaupunki). Jos makkaroista tykkää niin nehän on Saksassa hyviä ja toreilta pystyy ostamaan. Henk.koht. mä tuon Saksasta päivittäiskosmetiikkaa, ja joskus saattaa löytyä jotain vaatetta.
Ah, tekisipä itsekin mieli lähteä joulumarkkinoille Keski-Eurooppaan.
Saksan lisäksi iso iso suositus Itävallalle ja tarkemmin Salzburgin joulumarkkinoille. Siellä on tunnelma kohdillaan ja pieni, kaunis kaupunki sopii loistavasti joulunajanodotukselle.
Jotain toreja on mutta tunnelmasta ei tietoakaan, sää huono ja lumetonta. Saksalaiset kaupungit yleensä hirveän likaisia.