Mitä sinä ET syö?
Mitä ruoka-aineita et halua syödä tai voi syödä. Laita myös perustelu tähän tyyliin:
- maku (et vain voi sietää makua)
- koostumus(maku ok mutta tuntuu ilkeälle suussa)
- terveys(allergia,yliherkkyys,vatsavaivat)
-ekol(sinulla on jokin ekologinen tai eettinen syy olla syömättä)
- dieetti(noudatat jotain dieettiä joka ei salli tätä)
Oma listani:
-tuoreet tomaatit,oliivit, kaprikset ja muut äyriäiset,pähkinät,pienet kalat,sipulit(maku)
- sienet, tavalliset maitotuotteet, tuoremaitotuotteet kaikki, vehnä,sipulit(terveys)
saat toki perustella muullakin lailla
Kommentit (87)
liha (ekol)
sienet (maku, koostumus)
valkosipuli (terv)
On myös paljon ruoka-aineita, joista en pidä, mutta voin syödä niitä "pitkin hampain", jos esim. kylässä on tarjolla.
En syö koska prosessointi ällöttää:
- mitään eineksiä (ja tää tosiaan tarkoittaa _ei_mitään_)
- maustettuja jugurtteja/viilejä/rahkoja
- vanukkaita
- mehuja (paitsi tuorepuristettu kuten Brämhults)
- alprotuotteita (prosessoituja)
- kevytkermoja
- vaaleaa leipää tai mitään leipää missä on yksikään e-koodi
- sokerimuroja/kaakaomuroja
- marmeladeja/hilloja (paitsi itsetekemiä tai jam it -merkkisiä)
- margariinit yms
- leikkeleet, makkarat
En syö koska en tykkää:
- sieniä
- kalkkunaa
- kaikki sisäelimet ja muut arveluttavat osat
Ja joo, ruokaan menee about omaisuus.
Keliakiani takia en syö:
- vehnää
-ohraa
-ruista
- näitä sisältäviä tuotteita, ofc
Sitten noin muuten en pidä joistakin kasviksista, sieniä inhoan.
Muuten ei ole erikoisemmin rajoitteita ja nuo inhokkijututkin on sellasia että maistan kyllä kylässä ollessa vähän jne.
-Mä en syö gluteenia sisältäviä asioita (keliakia)
-Enkä muuta, kuin dyykattua lihaa, tai seisovasta pöydästä pieniä määriä, tai kylässä, jos ei ole muuta riittävästi tarjolla. Enkä häkkikanojen munia (etiikka, ekologia)
- tehotuotettu liha, punainen / broileri (syön vain harvoin maistuu pahalta, epäterveellistä, en halua tukea epäeettistä tuotantoa)
- talkkuna, mämmi (maku ja koostumus ällöttää)
- paprika (olen lievästi allerginen)
Heseruokaa. Ironista, että oon lievästi ylipainoinen ja jäätelöä ja suklaata menis kurkusta alas rekkakaupalla. Nään vaan punasta aina kun pitäis heselle tai mäkkäriin mennä.
ja nuorempana se oli kohokohta ku sai naaman eteen sen kerrosaterian isolla limulla ja dippaili rasvaraneita vähän majoon...
Sienet ja tonnikala (haju, maku, suutuntuma)
Sisäelimet
- minulla ei varsinaisesti ole mitään vakaumusta, mutta sen jälkeen kun miettii, mikä on esim. maksan tai munuaisten tehtävä elimistössä niin ei kiitos. Eli siis valmisruuat, jotka sisältävät "lihaksi luokiteltavia aineita", jauhettuja sian aivoja yms. eivät kuulu ruokavaliooni.
Allergiani vuoksi en voi syödä kiiviä, sillä siitä aiheutuvat oireet eivät ole lieviä.
En syö oikeastaan mitään, koska olen äärimmäisen nirso. En myöskään käy ravintoloissa, jos en näe ruokalistaa ennakkoon (esim. netissä), enkä mielellään mene kenenkään luo syömään, jos en tiedä ennakkoon tarjottavia ruokia.
Jo pelkkä suolakurkun näkeminen aiheuttaa kakomista, en halua edes ajatella suolakurkkua. Katkarapu on toinen.
En syö hiilareita enkä eineksiä. Syynä terveys ja dieetti.
Sen sijaan muiden halveksumat merenelävät on suurinta herkkua, ja mitä haisevampi juusto sen parempi!
Makuasia, sanoi Musti kun muniaan nuoli.
En syö possua. Syinä maku, koostumus ja huonot ravintoarvot.
Saako vastata että syön kaikkea? Ei ole vielä tullut eteen sapuskaa mitä en ole voinut syödä. Ei niin hyvä-sarjaa menee kumina mutta sitäkin voin syödä. Olen maistanut myös toukkia ja hämppiksiä.
Veriruokia en syö. Sitten on sellaisia asioita, josta en tykkää, kuten sinappi, mutta kaikki muu paitsi veriruoat menee pakon edessä.
Olin kasvissyöjä 5 vuotta. Eli ei lihaa, kanaa, kalaa tai muutakaan missä on jonkun eläimen lihasta. Tämä selvennykseksi siksi, että jotkut idiootit kutsuvat itseään kasvissyöjiksi vaikka syövät kanaa ja kalaa... Onko kana kasvis? Ei.
Nyt syön lihaa, koska olen raskaana, tosi pahoinvoiva enkä jaksa valmistaa vaativia kasvisruokia niin että saisin tarpeeksi proteiinia.
punaista lihaa ja kanaa (eettiset syyt, terveydelliset syyt)
vehnää, ruista, kauraa, kananmunaa, laktoosia (terveydelliset syyt)
etanat ja muut merenelävät kuin kala (maku, koostumus)
En syö maitotuotteita, syy allergia
enkä sieniä, syy inho
enkä raakaa kalaa enkä mitään ostereita, syy inho
siinä ne sitten olkin, kaikkea muuta saatan syödä ehkä joskus mutta noissa olen ehdoton
Äyriäiset, oksettaa ajatuskin.
Homejuusto ja vuohenjuusto, maku ja haju oksettava.
Parsakaali ja varsiselleri, maku vaan tökkii.
Kaprikset, hillosipulit ja oliivit, yksinkertaisesti vaan helvetin pahaa.
Greippi, liian väkevää, naama menee sellaiseen irvistykseen että jää pian sellaiseksi.
Chili ja muut voimakkaat mausteet, suu ei kestä, eikä mahakaan.
Lampaan liha, maistuu vanhalta kaiteelta.
Onneksi miehellä on täysin sama maku kuin mulla, ja joo minä olen E-P:ltä ja mies K-P:ltä :)
- maku: mantelimassa
- koostumus: juhannusjuusto, kieli
- terveys: hiiva
- ekol: hanhenmaksa
oliivi. (maku)
enkä syö ruokaa jossa on oliivia ollut, vaikka nyppisi pois se maku vaan jää.
Siinäpä se, muuta täysin syömäkelvotonta en ole vielä eteeni saanut. :)
En syö:
- Lihaa/kalaa (terveyssyyt + ekologiset ja eettiset syyt)
- Kananmunaa (allerginen)
- Gluteeniviljoja (terveyssyyt/yliherkkyys)
- Soija (terveyssyyt)
- Ns. kaupan tavallisia prosessoituja maitotuotteita (terveyssyyt + ekologiset ja eettiset syyt)
- Einekset ja muutenkin kaikki paljon prosessoidut tuotteet (terveyssyyt)
- Karkkia, suklaata, limppareita tms. jotka on pelkkää sokeria ja lisäainetta (terveyssyyt)
- Muut paljon sokeroidut tuotteet (terveyssyyt)
Joskus jätän syömättä raa'an tomaatin, koska saan siitä helposti allergiaa enkä pidä mausta hirveästi (kirsikka-/luumutomaatit on kyllä maultaan parempia kuin normaalitomaatit). Aina ei kuitenkaan allergisoi ihan niin pahasti, joten joskus uskallan syödä vähän esim. salaateissa.
Soijatuotteita en osta koskaan itse, mutta en ole niiden niin ehdoton kuitenkaan, esim. jos jossain ravintolassa tai kyläpaikassa tarjolla soijaproteiinia sisältäviä tuotteita tai tofua niin voin syödä kyllä.
Maitotuotteista tarkennusta, juon kyllä raakamaitoa ja syön raakamaitojuustoja sekä esim. Saloniemen Juustolan termisoidusta maidosta tehtyjä juustoja. Ns. normaalit, pitkälle prosessoidut maitotuotteet (pastöroidut ja homogenisoidut) aiheuttavat ruuansulatusongelmia, ihottumaa, vatsakipuja jne. Myös tässä voin tehdä poikkeuksia, esim. jos ravintolan tai kaverin valmistamassa salaatinkastikkeessa tai jossain ruuassa on käytetty vähän maitotuotteita, niin en minä siihen kuole -maha tulee kyllä kipeäksi ja pierettää. Itse en kuitenkaan osta.
Pyrin välttelemään myös esim. maustettuja pähkinöitä jne, mieluummin syön ne ihan naturellina. Vaikka mausteet itsessään eivät ole paha asia, niin noissa mausteseoksissa on mukana myös yleensä kaikkea ylimääräistä mitä en halua syödä tai josta saan allergiaoireita. Lisäksi pyrin välttelemään tuollaista turhaa ja ylenpalttista suolan käyttöä.
Pääasiassa ruokavalintojani ohjaa siis terveellisyys/oma hyvinvointi, mutta siinä samalla tulee mietittyä myös eettisyyttä ja ekologisuutta. Ne liittyvät myös omaan hyvinvointiini sillä tavalla, että minulla on parempi olo itseni kanssa, kun en koe tiedostettua tai tiedostamatonta syyllisyyttä tehotuotannon tukemisesta ja eläinten turhasta tappamisesta minun vuokseni.
Tämähän oli kuin tarhalasten kertomus.