Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hajusteallergia, kokemuksia? Ei siis hajusteyliherkkyys!

Vierailija
08.10.2013 |

Minulla todettiin hajusteallergia. Mitä tuotteita voi käyttää?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten muka todettiin? Ei siihen ole testiä.

Vierailija
2/5 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ole aivan varma noista käsitteistä, miten hajusteallergia tarkalleen ottaen eroaa hajusteyliherkkyydestä (voisiko joku kertoa tarkemmin?), mutta käsittääkseni olen hajusteallergikko. Hajusteet aiheuttavat itselleni siis ihottumaa, nuhaa ja silmien vetistymistä. Käyttämäni pesuaineet ja ihovoiteet ovat hajustamattomia. Samaten osa meikeistä, vaikka aika hyvin "normaalejakin" meikkejä siedän. Shampoo, jolla pesen päänahkani, on hajustamaton, mutta hajustettuja hoitoaineita ja muita hiustenhoitotuotteita pystyn käyttämään, jos suoraa ihokontaktia ei ole eikä haju ole kovin voimakas. Jos menen juhliin, saatan suihkauttaa vähän hajuvettäkin hiuksiin tai vaatteisiin (iholle en voi laittaa).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse en siedä hajusteita ihollani ollenkaan ja se selvisi lääkärissä eli on tutkimuksia tähänkin vaivaan. Mä käytän omo sensitiveä, hiuksissa hajusteettomia tuotteita ja meikit on Cliniquen. Jokaisella on ne tietyt tuoksut, jotka vetävät kanveesiin eikä se sovi kuin kokeilemalla. 

Vierailija
4/5 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hajusteallergia voidaan testata. Minulla on testattu ja todettu. Tokikaan sen testattavan aineen nimi ei ole hajuste. Minulla testattiin muistaakseni kolme eri jäkäläperäistä ainetta joita käytetään hajusteiden teossa. Kahdelle olen voimakkaasti allerginen, yhdelle en. Periaatteessa hajusteiden valmistajilta llisi mahdollisuus selvittää mitä noista kolmesta aineesta käyttävät, mutta en ole niintehnyt. Nuo kaksi ainetta joille olen voimakkaasti allerginen, aiheuttavat minulle vaikean ihottuman ranteisiin, muutaman päivän päästä aineen käytöstä. Vaikka siis aineet eivät koskisi ranteisiini vaan laittaisin hajustettua dödöä esim. kainaloon. 

En tiedä olisiko ero hajusteyliherkkyyteen se, että minua ei lainkaan häiritse hajusteet sen hajun vuoksi, itse haju siis ei aiheuta oireita. Ainoastaan ihokosketus.

Vierailija
5/5 |
25.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteyliherkkyyshän on juuri sitä, ettei kestä tuoksuja, kun taas hajusteallergia tarkoittaa sitä, että tietyistä esim hajuvesissä käytettävistä aineista aiheuttaa ihottumaa mm kaulan alueelle.

Itselläni hajusteallergiaa ei ole testattu, mutta diagnosoin sen itse kun huomasin kesällä ostetun, toisen hajuveteni aiheuttavan minulle ihottumaa. Kävin läpi molempien hajuvesien ainesosaluettelot ja juurikin vain allergiaa aiheuttavasta hajuvedestä löysin pari ainetta (geraniol), jotka erilaisten allergia- ja terveyssivujen mukaan aiheuttavat allergiaa.

En edes ole vielä varma jaksanko raahautua testeihin, kun osaan nyt kuitenkin vältellä näitä allergisoivia aineita vastaisuudessa hajuvesiostoksillan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi