Typerät pohjaratkaisut!! Mikä teitä ärsyttää?
Ollaan tositoimissa etsimässä isompaa kotia Espoosta ja Oikotie on tullut viime aikoina kovinkin tutuksi.
Hakusessa on hyvä 5h+k perheasunto (ok, et, mahdollisesti pt) lähialueelta, mutta ei tunnu sopivaa löytyvän (hintakatto 500t, mikä varmaan osin rajoittaa valikoimaa).
Nyt on erityisesti alkanut ärsyttämään tietyt pohjaratkaisut, jotka toistuvat monissa asunnoissa. Näillä neliöhinnoilla haluaisi todellakin vastinetta eikä tuhlata rahoja turhaan.
Itseäni ärsyttää mm. seuraavat:
- ilmoitetusta pinta-alasta tosiasiassa iso osa on kunnolliseen asumiseen tarkoitettua tilaa, löytyy mm. nimellä askarteluhuone tai arkiolohuone, pikkuikkunaisia kopperoita. Asunnon tiedoissa on ilmoitettu makuuhuoneiksi, mutta ei mielestäni vastaa kunnon makuuhuoneen arvoa.
- keittiö yläkerrassa/alakerrassa, joka tapauksessa kaukana etuovelta tai miltään ulko-ovelta
- erillinen takkahuone (no, olishan se kiva, jos olisi varaa kaikkeen tilaan, mutta tässä elämäntilanteessa turha ison olohuoneen lisäksi, ei yleensä sovi mitenkään makuuhuoneeksi)
- se vessanpönttö keskellä suihkutilaa
- ainoa suihkutusmahdollisuus yläkerrassa (lapsia, koiraa ajatellen)
Onko teillä mitään vastaavia mielessä? Tai ymmärrystä, miksi suunnitellaan tyhmästi.
Kommentit (131)
Pieni eteinen, pieni vaatehuone ja se ettei ole "ehjiä" seiniä, vaan joka seinällä joko ikkuna, oviaukko, takka, tms jolloin huonekalujen sijoitus haastavaa.
Mua ärsyttää vieläkin vallalla oleva yhteinäinen keittiö-ruokailutila-olohuone. Onneksi nykyisessä talossamme on selkeät huoneet, olkkari ja keittiö eri puolella taloa. Itse tykkään että on selkeät huoneet. Käytävätkään eivät haittaa. Kammoksun kaikkea avonaista ja yhtenäistä tilaa..
Munki mielestä keittiö, olohuone ja muut yleiset asuintilat kuuluu pääoven läheisyyteen. Hassuimpia on pääovet, joista astutaan sisään pimeisiin, ikkunattomiin käytäviin, joista avautuu ovet makuuhuoneisiin ja kylpy-/kodinhoitohuoneeseen ja jossain nurkan takana alkaa portaat, joita nousemalla aukeaa valoisat ja viihtyisät yleiset tilat. Tuntuu, kuin tulisi jostain palvelijanovesta sisään. :) Itse en tuollaista taloa suunnittelisi, mutta ei siihen kyllä välttämättä asuntokaupatkaan tyssäisi, jos asunto olisi muuten täydellinen.
Enimmäkseen ne on rakennettu sellaisella aikakaudella kun neliöhinnat oli at erilaiset ja lapsiluvut oli 70-80-luvulla pienempiä.
Omakotitaloissa sitä yleistä tilaa vaan on enempi. Meillä on kuitenkin kerrostalossa 91 neliötä ja siinä tilassa 3 isoa makuuhuonetta ja tilava olohuone. Omakotitalossa näillä neliöillä olisi yks makkari vähempi.. Mutta toki omakotitalossa sitä säilytystilaa tarvii olla enempi kun ei oo kellarikomeroa, pyörävaratoa, lastenvaunuvarastoa jne.
Mä oon myös katsellu espoosta noita isompia asuntoja kun jossain vaiheessa meilläkin ois tarve sille neljännelle makuuhuoneelle, mutta oon todennu saman että harvassa ovat sen kokoiset asunnot mihin meillä olis varaa. Vähintäänki pitäis järjestää niin että vanhempien makuuhuone olis sitten se takkahuone(jolloin saunaan kuljetaan vanhempien makkarin läpi)
Tonttimaa on kallista ja siksi rakennetaan mahdollisimman täyteen. Rakennusoikeutta yhdelle talolle tai asunnolle on vähän, ja siksi tehdään "ylimääräisiä" neliöitä kellariin ja vintille, että saataisiin ihmisten kaipaamaa tilaa. Siksi pk-seudun taloissa on näitä pikkuikkunaisia huoneita ja monia kerroksia. Ne eivät suinkaan laske talon arvoa vaan lisäävät.
Omakotitalon arvo ja hinta ei määräydy samalla tavalla huoneistoalan mukaan kuin kerrostaloasunnot, vaan jokaista taloa katsotaan kokonaisuutena. Tontti, lämmitysratkaisut, energiankulutus, piha-alueet, sijainti, ilmansuunnat, talon varustus jne. arvotetaan jokaisessa erikseen, ei niin yksiviivaisesti kuin kerrostaloasunnoissa. Keskimääräiset myyntihinnat eivät anna yhtä hyvin suuntaa siis.
Enkä siis ole kiinteistönvälittäjä, mutta asiaan perehtynyt kylläkin.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:44"]
Mua ärsyttää vieläkin vallalla oleva yhteinäinen keittiö-ruokailutila-olohuone. Onneksi nykyisessä talossamme on selkeät huoneet, olkkari ja keittiö eri puolella taloa. Itse tykkään että on selkeät huoneet. Käytävätkään eivät haittaa. Kammoksun kaikkea avonaista ja yhtenäistä tilaa..
[/quote]
Haluan kyllä avointa tilaa, mutta EN halua keittiö-olohuone -yhdistelmää. Inhottaa ajatus, että kun katson kaikessa rauhassa sohvalla telkkaria, näen sivusilmällä kaikki tiskikasat keittiössä. Ja ihan turha luulla, että keittiöni olisi aina tiptop siisti.
Itse asiassa kyse on enemmästä: kun mies katsoo jotain tyhmää tv-ohjelmaa, minä voin paeta keittiöön lukemaan lehteä. Ei tartte samassa tilassa tehdä kaikkea.
Yhdistetyt keittiö-oleskelutilat. Tiskipöydän ja tasojen pitäisi aina olla sairaan siistit, mitä se meillä ei ainakaan ole.
Tyhmin juttu oli yhdessä talossa pieni pahviseinäinen vessakoppero olohuoneen ja keittiön "välissä". Istu siellä nyt sitten rauhassa, kun vessan äänet kantautuu olkkariin ja keittiöön.
Samoin ärsyttää vierekkäiset makuuhuoneet. Onneksi nykyisessä asunnossani (krs-talokolmio) makuuhuoneet on eri puolilla olkkaria.
Ap:llä oli hyviä pointteja, yhdyn moneen niistä.
Tuo keittiöjuttu on tottumiskysymys - edellisessä talossa keittiö oli talon keskiosassa 1/2 krs ylempänä kuin eteinen ja nykyisessä sisääntulo on alhaalla ja keittiö ylhäällä. Kertaakaan ei ole harmittanut sen kassin tai kahden kantaminen ylös. Mutta ymmärrän senkin että joku haluaa keittiön olevan lähellä ovea.
-voisiko takkahuoneesta tehdä makuuhuoneen tai työhuoneen? Meillä on talossamme takkahuone/kirjasto toiminut tarpeen mukaan molempina. Sieltä on käynti pihalle muttei saunaosastoon, se ehkä helpottaa monikäyttöisyyttä.
- mun mielestä on myös väärin se että ilmoituksessa talon koko on esim 200m2 mutta kun menet paikan päälle asuinpinta-ala onkin 80m2 ja loppu sitä varasto/askartelu-/autotallitilaa joka on tehty puolipakolla että on saatu esim tasamaan talo pakotettua rinteeseen.... Näitä harhaanjohtavia. ilmoituksia on pilvin pimein. Varsinkin kun niistä turhistakin neliöistä joutuu maksamaan...
En ole pitkään aikaan käynyt katsomassa myynnissä olevia taloja/asuntoja mutta aiemmin esim okt:ssa ihmetytti se että talo on yli 200m2, eteinen yli 20m2 ja portaikko kuin vintinportaat 70cm leveät. Samoin sokkeloisuus, pienet ja erikokoiset lastenhuoneet (4 lapsen kokemuksella) , pytty pesuhuoneessa, vessan ovi aukeaa keittiön tai oh:n suuntaan tai on em ihan seinän takana jolloin kaikki lorinat kuuluu. Kylpyhuoneessa se suihkunurkka 70x70 max 90x90cm, kaappi on kaikkein pahin versio. Omaan taloon tehtiin 100x120cm suihkutila ja se on ihana:)
Eipä tuolla oikotiellä tosiaan ollut oikein yhtään suoraan sopivaa ap:lle, pakko oli käydä kurkkaamassa. 4 mh on aika harvinainen. Kirkkonummen puolelta taitaisi löytyä paremmin (esim meidän entisessä talossa oli 4mh, 2wc, kph, saunaosasto + työhuone + oh +k + khh eikä yhtään hukkatilaa:D)
Ja lisää; takkahuone? Mitä virkaa on jollain kymmenen neliön kopilla, jossa on takka? Johan se huone lämpenee hetkessä, kuka viitsii saunan jälkeen istua jossain hikikopissa lisää? Käytettäisiin nekin neliöt pesu- ja kodinhoitotiloihin. Käyttääkö kukaan takkahuonetta?
4 jatkaa veilä, haluaisin erillisen ruokailuhuoneen johon kuljettaisiin keittiön kautta. Ja siellä pitäisi ehdottomasti olla jokin tulipesä, pieni takka tms.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:53"]
[/quote]
Haluan kyllä avointa tilaa, mutta EN halua keittiö-olohuone -yhdistelmää. Inhottaa ajatus, että kun katson kaikessa rauhassa sohvalla telkkaria, näen sivusilmällä kaikki tiskikasat keittiössä. Ja ihan turha luulla, että keittiöni olisi aina tiptop siisti.
Itse asiassa kyse on enemmästä: kun mies katsoo jotain tyhmää tv-ohjelmaa, minä voin paeta keittiöön lukemaan lehteä. Ei tartte samassa tilassa tehdä kaikkea.
[/quote]
aah, meillä on saareke joka on olohuoneen puolelta hieman korkeampi jolloin se sohvalta tarkasteltuna peittää keuttiön pöytätasot täydellisesti eikä sotkut näy :)
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:57"]
Ja lisää; takkahuone? Mitä virkaa on jollain kymmenen neliön kopilla, jossa on takka? Johan se huone lämpenee hetkessä, kuka viitsii saunan jälkeen istua jossain hikikopissa lisää? Käytettäisiin nekin neliöt pesu- ja kodinhoitotiloihin. Käyttääkö kukaan takkahuonetta?
[/quote]
Meidän takkahuone on 30m2. Käytetään todella paljon, siellä lueskellaan, katsotaan leffoja (videotykiltä), lapset käyttävät kavereiden kanssa pelaamiseen, nautiskellaan takasta, majoitetaan vieraita ja on tosiaan toiminut työhuoneenakin:) Itseasiassa saunan jälkeen ei olla siellä koskaan:D
10
Kodinhoitohuone ja makuuhuoneet eri kerroksissa (Pyykin raijaaminen portaissa).
Keittiö ja sisäänkäynti eri kerroksissa.
Makuuhuoneet järjettömän suuria ja oleskelutilat liian pienet. Siis hukattu neliöitä vääriin huoneisiin.
Typerää suunnittelua on, että on samankokoinen eteinen ja tuulikaappi kaksiossa ja 4 h+k asunnossa. Tämä Aso-asunnoista todettua. Meillä on vaatetta noin viidessä kerroksessa siinä naulakossa. Mitoitus on sopiva 1-2 hengelle.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 14:03"]
Kodinhoitohuone ja makuuhuoneet eri kerroksissa (Pyykin raijaaminen portaissa).
Keittiö ja sisäänkäynti eri kerroksissa.
Makuuhuoneet järjettömän suuria ja oleskelutilat liian pienet. Siis hukattu neliöitä vääriin huoneisiin.
[/quote]
Meillä on makuuhuoneita molemmissa kerroksissa ja khh alhaalla. Kerran viikossa kannan alas 1 pyykkisäkin, joka toinen viikko parisängyn lakanat. Ja meillä siis keittiökin yläkerrassa. 7,5 vuotta jaksettu hienosti ja tämä toimii meillä hyvin:)
10
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:53"]
[/quote]
[/quote]
Eikö teillä ole makkaria asunnossa? Minä ainakaan keittiössä halua mitään lehtiä lukea.
Tässä on yksi esimerkki siitä, ettei neliömäärä ja käyttökelpoisuus välttämättä kohtaa
http://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/8004337
Eli käytännössä kaksi kunnon makuuhuonetta. Vanhempien makuuhuoneeksi voi toki tuo kuvassa oleva alakerran pikkuikkunahuone sopia, onhan siitä kätevästi myös koko perheen käynti vessalliseen pesuhuoneeseen. Toinen alakerran askarteluhuone on ikkunaton, joten sopii hyvin angstiselle teinille. Itse asiassahan tämä on täydellinen.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:34"]
Ollaan tositoimissa etsimässä isompaa kotia Espoosta ja Oikotie on tullut viime aikoina kovinkin tutuksi.
Hakusessa on hyvä 5h+k perheasunto (ok, et, mahdollisesti pt) lähialueelta, mutta ei tunnu sopivaa löytyvän (hintakatto 500t, mikä varmaan osin rajoittaa valikoimaa).
Nyt on erityisesti alkanut ärsyttämään tietyt pohjaratkaisut, jotka toistuvat monissa asunnoissa. Näillä neliöhinnoilla haluaisi todellakin vastinetta eikä tuhlata rahoja turhaan.
Itseäni ärsyttää mm. seuraavat:
- ilmoitetusta pinta-alasta tosiasiassa iso osa on kunnolliseen asumiseen tarkoitettua tilaa, löytyy mm. nimellä askarteluhuone tai arkiolohuone, pikkuikkunaisia kopperoita. Asunnon tiedoissa on ilmoitettu makuuhuoneiksi, mutta ei mielestäni vastaa kunnon makuuhuoneen arvoa.
- keittiö yläkerrassa/alakerrassa, joka tapauksessa kaukana etuovelta tai miltään ulko-ovelta
- erillinen takkahuone (no, olishan se kiva, jos olisi varaa kaikkeen tilaan, mutta tässä elämäntilanteessa turha ison olohuoneen lisäksi, ei yleensä sovi mitenkään makuuhuoneeksi)
- se vessanpönttö keskellä suihkutilaa
- ainoa suihkutusmahdollisuus yläkerrassa (lapsia, koiraa ajatellen)
Onko teillä mitään vastaavia mielessä? Tai ymmärrystä, miksi suunnitellaan tyhmästi.
[/quote]
Suunnitellaan tyhmästi, koska se tyhmä suunnitelma on halvempi. Raha ratkaisee halvemmissa kohteissa, jos on varaa yli miljoonan asuntoon niin tietysti se ns. ylimääräinen suihku tai erillinen wc kylpyhuoneen yhteydessä ei tunnu missään siinä suunnitelmassa.
Joku ketjussa valitti liian suurista makuuhuoneista, sellaista en ole itse havainnut. Enemmän mennään niillä minimimitoilla ja neliöt on sijoitettu vaikka avaraan, olohuoneen kokoiseen aulaan, joka taas minun mielestäni on vähän turha.
Eniten ärsyttää varastotilan puute, jopa omakotitaloissa. Useimmilla on kuitenkin harrastuksia ja harrastusvälineitä, joista suurin osa on käytössä vain talvi- tai kesäkaudella ja ne olisi mukava säilyttää varastossa eikä takkahuoneen nurkassa.
Pieni tuulikaappi on tämän nykyisen kodin huonoin puoli.
Makuuhuoneet ovat erikokoisia...yksi iso, yksi keskikokoinen ja yksi pieni.
Isoon kylppäriin on 2 ovea...toinen eteisestä ja toinen vanhempien makkarista.
Ulkoterassi on pieni ja ulko-ovi aukeaa keskelle terassia.
Olkkarin ja keittiön ikkunat ovat valtavat...akvaariossa asutaan ;)
Mua ärsyttää kaikkein kapeat eteiskäytävät ja sellaiset kapeanmalliset ja pitkät keittiöt. Niissä menee aina neliöitä ihan hukkaan. Meillä oli entisessä asunnossa nämä molemmat ihanuudet.