Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 30-vuotias parempi äiti kuin 20-vuotias?

Vierailija
08.10.2013 |

Lähes kaikki tuntuvat ajattelevan, että parikymppinen on automaattisesti itsekeskeisempi. Miksi? 

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole. huono äiti voi olla minkäikäinen tahansa, samoin hyvä äiti. sillä ei ole mitään tekemistä iän kanssa.

Vierailija
2/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu ihmisen kehitykseen, alkaen niinkin perustavasta asiasta kuin aivojen kehittymisen aikataulusta. Henkinen kehitys ei ole sekään 20-vuotiaana vielä missään huipputasolla.

Yksilötasolla ei voida vetää samanlaisia rajaviivoja, mutta jos otetaan kaikki 20v ja 30v ja tarkastellaan ikäryhmiä, niin silloin ero näkyy selvästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilökysymys tämäkin. 30-vuotias voi olla parempi äiti kuin 20-vuotias. Se mahdollisuus on olemassa. Mutta voi olla toisinkin päin.

Toki todennäköisyys sille, että 30-vuotias on parempi äiti on suurempi kuin se, että 20-vuotias on se parempi äiti. Huostaanotettuja lapsia on huomattavasti enemmän nuorilla vanhemmilla kuin vanhemmilla. Mutta tämähän ei kerro mitään yhdestäkään tietystä 20-vuotiaasta tai 30-vuotiaasta äidistä. 

Vierailija
4/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:37"]

Perustuu ihmisen kehitykseen, alkaen niinkin perustavasta asiasta kuin aivojen kehittymisen aikataulusta. Henkinen kehitys ei ole sekään 20-vuotiaana vielä missään huipputasolla.

Yksilötasolla ei voida vetää samanlaisia rajaviivoja, mutta jos otetaan kaikki 20v ja 30v ja tarkastellaan ikäryhmiä, niin silloin ero näkyy selvästi.

[/quote]Aivot kehittyvät fysiologisesti 25-vuotiaaksi, mutta henkisesti ihminen kehittyy koko elämänsä kuolemaan saakka. Huipputasolla ei siis voi olla koskaan. 

Vierailija
5/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:40"]

Yksilökysymys tämäkin. 30-vuotias voi olla parempi äiti kuin 20-vuotias. Se mahdollisuus on olemassa. Mutta voi olla toisinkin päin.

Toki todennäköisyys sille, että 30-vuotias on parempi äiti on suurempi kuin se, että 20-vuotias on se parempi äiti. Huostaanotettuja lapsia on huomattavasti enemmän nuorilla vanhemmilla kuin vanhemmilla. Mutta tämähän ei kerro mitään yhdestäkään tietystä 20-vuotiaasta tai 30-vuotiaasta äidistä. 

[/quote]Valitettavasti näin on. Yli 30-vuotiaissa on paljon enemmän hyviä äitejä kuin reilusti alle 30-vuotiaissa. 

Vierailija
6/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensisynnyttäjien keski-ikä on tällä hetkellä 29 joka on iso.

20 on parempi kaikin puolin fyysisesti ja psyykkisesti. Rahallisesti saattaa olla se 30 veeee

Vierailija
7/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 13:40"]

[/quote]

mistähän revit tän että huostaanotettuja on enemmän nuorilla ku vanhoilla? Ei taida olla sulla mitään tilastoa tälle. Huostaanotettuja on eniten 15-16 -vuotiaiden ikäryhmässä. parikymppisillä tuskin on 15-16 vuotiasta lasta.

Vierailija
8/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilötasolla asialla ei ole merkitystä, parikymppinen voi olla oikein hyvä äiti.

Suuria joukkoja tarkasteltaessa tilanne muuttuu. 30-vuotias on keskimäärin kypsempi, viisaampi, saanut enemmän elämänkokemusta, juossut nuoruudenjuoksunsa ja psyykkisesti valmiimpi äitiyteen kuin vasta teini-iän taakseen jättänyt.

Lisäksi kolmekymppisen taloudellinen asema on yleensä selvästi parempi kuin 20-vuotiaan, ja vaikka raha ei ratkaise, kyllä se elämää ja sitä kautta myös äitiyttä helpottaa.

Vierailija
9/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tässä keskustelussa puhua muiden, kun itseni puolesta. Olen 30 vuotias äiti ja luulen, että olen nyt parempi äiti, kun mitä olisin ollut 20 vuotiaana. Juoksut on juostu ja kun ei ole suurta tukiverkkoa, niin tämä lapsen kanssa oleminen on helpompaa, kun ei ole mielessä sitä menemisen levottomuutta, joka minulla oli nuorempana. Olen myös pitempi pinnanen. Huonona puolena on ehkä se, että nuorempana olisin ollut huolettomampi, nyt joudun tekemään töitä sen kanssa, että muistan antaa lapselleni myös vapautta.

Vierailija
10/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustuu varmaan ajatukseen henkisestä kasvusta. Kyllä mä olen kasvanut paljon tuon ikäkauden 20-30 aikana ja ehkä muuttunut vähän vähemmän itsekeskeiseksi. Enemmän musta se vanhemmuus itsessään kuitenkin kasvattaa kuin muuten iän tuoma kokemus.

Vaikka olin mielestäni parikymppisenäkin hyvä äiti niin olen kyllä juurikin "parempi" nyt kolmikymppisenä. Ehkä siksi, että kokemusta on kertynyt kahden lapsen kasvatuksesta. Vielä parempi olisin varmaan nelikymppisenä, mutta sitten alkaa vähitellen jo tulla iän mukana niitä huonojakin puolia kuvioihin.

Ikä tuo viisautta, muttei se välttämättä ole mikään syy lykätä vanhemmuutta keski-iän kynnykselle. Eikä kaikki ole mitään supervanhempia, vaikka ikää kertyisi kuinka.

Vierailija
11/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt vastaus kysymykseesi ap: yleensä ottaen on.

Vierailija
12/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on tärkeämpiäkin asioita kuin äitiys.

Vierailija
13/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikis hei, sä oot ollu pitkän aikaa hiljaa. Miks palasit tälle palstalle? Pysy poissa oikeesti!!

Vierailija
14/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppinen ei voi koskaan olla yhtä hyvä äiti kuin kolmekymppinen. Vaikka nuori äiti olisi kuinka mahtava tahansa, on se kolmekymppinen aina enemmän tai vähemmän parempi. 

Vierailija
15/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että yleisesti ottaen on, mutta ihmisissä on kuitenkin niin paljon eroja, että jokainen tapaus on erilainen ja omanlaisensa, eikä tähän kysymykseen ole olemassa yhtä oikeaa vastausta.

Vierailija
16/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 14:41"]

Vaikka olin mielestäni parikymppisenäkin hyvä äiti niin olen kyllä juurikin "parempi" nyt kolmikymppisenä. Ehkä siksi, että kokemusta on kertynyt kahden lapsen kasvatuksesta. Vielä parempi olisin varmaan nelikymppisenä, mutta sitten alkaa vähitellen jo tulla iän mukana niitä huonojakin puolia kuvioihin.

[/quote]

Ja mitenkähän tämän perustelet? Millä aivoituksella päädyt siihen, että yli nelikymppiset olisivat huonompia äitejä iän perusteella? Varsinkaan jos itsellä ei ole kokemusta asiasta.

Vierailija
17/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iän perusteella MUTTA yleensä on lapse terveen kehityksen ja normaalin, "hyvän" lapsuuden kannalta hyvä että lapsella olisi vanhemmaT(2 vanhempaa), joilla vakaa parisuhde, ja vanhemmilla töitä, ja kyky elättää lapsi itse. Myöskin 20-vuotiaalla saattaa vielä olla jonkinlainen "vietti" mennä ulos viikonloppuisin, baariin, rellestämään ja muuta. Tottakai myös tietynlainen elämänkokemus puuttuu täysin osalta 20-vuotiaista.

Jos 20-vuotiaalla on useita vuosia kestänyt parisuhde, omistusasunto, koulut käyty/vakituinen, sen alan työpaikka jota oikeasti uskoo tekevänsä loppu elämänsä, ja vanhemmat ovat ehtineet elää nuoruutensa jo niin sitten tuskin huonompi äiti on kuin vanhempikaan. 

( Myös 30-vuotias voi olla huono äiti jos edellä mainitut hyvän elämän ehdot eivät täyty, mutta useammalla 30-vuotiaalla nämä asiat kunnossa kuin 20-vuotiaalla.)

Vierailija
18/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 15:32"]

Ei iän perusteella MUTTA yleensä on lapse terveen kehityksen ja normaalin, "hyvän" lapsuuden kannalta hyvä että lapsella olisi vanhemmaT(2 vanhempaa), joilla vakaa parisuhde, ja vanhemmilla töitä, ja kyky elättää lapsi itse. Myöskin 20-vuotiaalla saattaa vielä olla jonkinlainen "vietti" mennä ulos viikonloppuisin, baariin, rellestämään ja muuta. Tottakai myös tietynlainen elämänkokemus puuttuu täysin osalta 20-vuotiaista.

Jos 20-vuotiaalla on useita vuosia kestänyt parisuhde, omistusasunto, koulut käyty/vakituinen, sen alan työpaikka jota oikeasti uskoo tekevänsä loppu elämänsä, ja vanhemmat ovat ehtineet elää nuoruutensa jo niin sitten tuskin huonompi äiti on kuin vanhempikaan. 

( Myös 30-vuotias voi olla huono äiti jos edellä mainitut hyvän elämän ehdot eivät täyty, mutta useammalla 30-vuotiaalla nämä asiat kunnossa kuin 20-vuotiaalla.)

[/quote]Totta. 20-vuotias ei pysty tarjoamaan lapselle tervettä kehitystä ja normaalia hyvää lapsuutta. 

Vierailija
19/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä meni pikkusen pilalle nähtyäni ikiksen ketjun. Ehdin jo toivoa, että ikis olis häipynyt pysyvästi kun avauksia ei vähään aikaan näkynyt mutta turha toivo. Etkö ikis vois jättää meitä aaveelaisia rauhaan? Mene terrorisoimaan jotain muuta palstaa, tää sun ikärasismisi on todella vastenmielistä.

Vierailija
20/32 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan nyt kolmikymppisenä suunnilleen samanlainen äiti kuin olisin ollut kaksikymppisenä. Lähinnä tässä on se ero että tajuaa omat puutteensa ja tuntee joka asiasta syyllisyyttä, mitään niille puutteilleen ei oikein näytä voivan. Kaksikymppisenä sitä olisi todennäköisesti puolustellut käytöstään enemmän.