1 päivä töitä tiedossa ensivkolle, miten työttömän kannattaa tehdä?
Mietin siis palkka-asiaa, paperishowta, byrokratiaa.
Sähköpostiini tullut viesti eräästä työpaikasta että ensivkolla olisi 1pvänä sijaisen tarvetta ja muutenkin voisivatko olla minuun yhetdyessä sairastapauksien yms johdosta ja jos tarvetta pidempiaikaiseen sijaiseen.
No totta mooses voivat olla yhteydessä mutta miten tuollainen 1 päivän sijaisuus, tottakai haluaisin mennä sen tekemään mutta onko se sen väärti kun ilm sitten viivästyttäisi ansisid saamista ja sitä muutenkin tässä odotellaan koska sain vikan palkkani 3.9 ja ensimm ansiosid tulee vasta joskus kuun lopulla eli 25.10-30.10 välisenä aikana. Ja jos sen tulo siitäkin vielä viivästyisi niin ei hyvääpäivää tätä taloudellista tilannetta:/
Eli pyytäisin 1pvältä palkkalapun kys työnantajalta, toimittaisin sen liittoon, napauttaisin sille pvälle ansiosid hakemukseen että "työssä" ja muuta mitä?
Huokaus:/
Kommentit (3)
No, minun korvaukseni tulee liitolta, ei Kelalta.
Minun on liitettävä siihen ansiosid hakemukseeni jonka su-iltana 4vkon jaksolta napautan mahd keikkatöiden palkkalaskepaperit ja nyt tähän ekaan hakemukseeni olisi siis mahdollisesti tulossa vain tuo 1 liitettävä paperi eli palkkapaperi tuolta 1pvältä. Ei pitäisi hidastaa asiaa mitenkään, laitoin kyllä kys työnantajalle viestin että minun on se palkkapaperi saatava sitten parin päivän sisällä ellei jo samana pvänä kun siellä olen koska minun on saatava se liitetyksi liiton hakemukseeni.
ap
Kannattaisi mennä, jos olisi tiedossa enemmänkin sijaisuuksia. Esimerkiksi raskaana olevan työntekijän ensimmäistä sairausloman sijaisuutta tekevä voi saada sekä äitiysloman että hoitovapaan ajaksi töitä. Paljoin lyhytaikaisia sijaisia tarvitsevat ovat tämän käytännön oppineet, että työttömille pitää palkkatiedot tulla heti.
Riippuu liitosta, tai siis kassasta, kauanko käsittelyssä menee. Mulla MMTK:n kassa on toiminut aivan erinomaisesti, mutta samaa ei voi sanoa esim. OAJ:n kassasta.
Itse en aio ottaa enää mitään pieniä työkeikkoja vastaan, jos olen muuten työttömänä. Vuosi sitten kesällä tein satunnaisesti töitä yhdessä ravintolassa, koska halusin tehdä edes jotain. Tästä kiitoksena jouidin viemään sekä työvoimatoimistoon, että kelaan työsopimuksen ja palkkalaskelman, joiden saamisessa meni aikaa. Työttömyyskorvauksen maksu viivästyi tämän takia yli kaksi viikkoa. Ja sen lisäksi tuesta otettiin pois jokaista tienaamaani 1€ kohti 0,50€ ja jouduin kuitenkin maksamaan 17€ matkakuluja / työpäivä. Joten tuntui tavallaan ihan turhalta työnteko, olin pitkiä päiviä töissä, työmatkoihin meni yhteen suuntaan yli tunti ja lisäksi ne maksoivat ja rahaa ei kuukaudelle jäänyt kuitenkaan hirveästi enempää kuin jos olisin ollut kokonaan työttömänä. Tietysti työkokemusta sain lisää, mutta silti ei toi ainakaan innostanut ottamaan jatkossa tuollaisia pieniä työtarjouksia vastaan :)