Siis kuka luulee enää et Marimekko on jotain "designia"? Ilman kopiointiakin
Marimekko on ollut "out" jo vuosia.
Siis kuka ostaa Unikkoa? Tai Jokapoikapaitaa? Tai sita kammottavaa teltamekkoa jossa on kivasti taskuja?
Tytär 11v sai sen kaameen mekon lahjaksi kesällä, hyvinkasvatettu tyttö kiitteli ja sovitti ja ihasteli - eikä ole kertaakaan pannut sitä hirvitystä ylleen koska se on ruma ruma ruma ja kangas kuin peltiä.
Mä en ole edes käynyt Marimekkokaupassa 10 vuoteen. En katso Marimekkotuotteita edes Stockalla tai missään muuallakaan.
Kommentit (32)
Onneksi sinä saat ostaa vaatteesi ihan rauhassa Prismasta ja Citymarketista. Jokaisella on oma maku ja oikeus ostaa vaatteensa ihan mistä haluaa.
Tottakai se on designiä. Riippumatta siitä tykkäätkö sinä siitä vai et.
Ap, määrittele design :D
(design on desingniä riippumatta siitä onko se ns. hyvää vai huonoa)
Sellainen brändi joka hinnoittelee itsensä ulos normaalista markkina-arvosta ja tuotteet tulevat vieläpä ostetuiksi, ON designia, halusitpa tahi et. Mieluummin pidän mari-verhoja ikkunoissani kuin halpahallin polyester-virityksiä.
Ja tuote joka tunnistetaan ympäri maailman on designia.
Kattoiko joku eilen sitä amerikkalaista remonttiohjelmaa, siinäkin käytettiin sitä Äkkijyrkän lehmäkangasta. Noin vaan sivuhuomautuksena.
Minä käytän ja ostan valikoidusti. Unikkoa on verhoina. Muutamat erilaiset ja eriväriset kapat. Marimekon takki on. Samoin taas kerään Mariskooleja.
Ap tässä.
Ois kait pitänyt käyttää sanoja "korkealuokkaista designia" koska sitä Marim. ei todellakaan ole.
Mmekko kierrättää omia kuosejaan vuodesta toiseen - tai kopioi muilta.
Marimekon logokin on wikin mukaan kopio kirjoituskoneen (Olivetti) logosta.
Ja designia on periaatteessa kaikkia mikä on jollakin tapaa suunniteltua, eli myös ne Hobbarin plyesterverhot ovat designia.
Mutta Marimekon designi ei ole kehittynyt mihinkään, vaan samaa pelitipuuvilla käytetään vaatteiden tekoon ja samaa kuosia pitäisi sitten pukea ylleen ja laittaa ikkunaan! Ja samaa kuosia myös mukeihin ja laukkuihin jne...
Aivan naurettavaa touhua koko Marimekko. Mutta eihän suomessa muutenkaan ymmärretä designin päälle, siis kehittyvän designin.
Täällä osataan ostaa vain mariskooleja, aallon jakkaroita ja maljakoita, unikkoa ja maripaitaa ja niitä nuutajärven ja iittalan hirvityksiä.
Oikea design kehittyy ja elää - siksi marimekko ei ole designia, koska se on psyähtynyttä.
Vaikka teidän kyllä, ettei sanaa "design" ole koskaan voitu määritellä, koska sillä voidaan tarkoittaa niin eri asioyta, ettei itse sanalle ole voitu tehdä tiukkaa määritelmää.
Eli sanotaan sitten näin. Maarimekko ei ole uudistunut, ainoastaan kierrättänyt ja kopioinut.
Vaikka tuleehan se halvemmaksi kun voi painattaa samaa kuosia samaan kankaaseen (koska peltipuuvilla sopii sekä vaatteisiin, verhoihin, pussilakanoihin, tyynyliinoihin, laukkuihin ja meikkikasseihin) - tilaa vaan metritolkulla peltipuuvilla ja myy sitä "designina".
Ja tyhmät suomalaiset ostavat. Paitsi minä.
Ok? Kiitos kun ap jaoit tämän meidän kanssa.:)
Tottakai Marimekko on ihan kansainvälisestikin huippudesignia, huolimatta ap.n omasta mausta. Marimekko on paljon muuta kuin Unikko ja tasaraita. Ehkä se on vaan niin helppo kyllästyä Marimekkoon kun on sitä lapsesta asti nähnyt. Ja muutenkin, ainahan sitä on helppo haukkua tuttua ja "tylsää" ja ihailla jotain ulkomaista joka on itselle jotenkin uutta ja hienoa...? En itsekään pidä kaikista kuoseista ja etenkin Unikko on niin loppuunkulunut kuosi etten sitä jaksaisi missään katsella... Mutta silti, Marimekko edustaa hienosti skandinaavista designia ja suurin osa kuoseista on hyvinkin edistyksellisiä, taiteellisia ja uniikkeja. Kopiokohu on hieman syönyt Marimekon uskottavuutta, mutten usko että se suosioon juurikaan negatiivisesti vaikuttaa. Olen itse opiskellut tekstiilisuunnittelua ja minua harmittaa näiden suunnittelijoiden leväperäisyys. Itsekritiikki ja taiteellinen ylpeys on hukassa jos kopioi suoraan toisen luomaa. Se mikä saattaa olla ihan laillista, ei ole silti moraalisesti oikein. Ymmärrän että paineet alalla ovat kovat, mutta silti toivon että tämä kohu vähentää houkutusta kopiointiin.
13 jatkaa. kaupallisuus ja asiakaslähtöisyys on myös yksi syy kuosien kierrätykseen. Asiakkaat kyselevät tiettyjä kankaita ja voi sitä harmia jos joku suosikkikuosin tuotanto lopetettaisiin! Ehkä niitä kierrätetään liikaa, ehkä ei. Aina olen valikoimista löytänyt jotain uutta ja mielenkiintoista. Onhan Marimekolla vaatteitakin, ja niistä löytyy myös ihan eri kuoseja ja materiaaleja kuin verhokainkaista. Ethän sä ap voi tietää jos et ole edes 10vuoteen myymälässä käynyt.
Kopiokohusta vielä sen verran, että mielestäni "Metsänväki" oli ihan törkeä kopio, "Isoisän puutarha" oli osittainen kopio, "Hetkiä" -suunnittelussa oltiin harmaalla alueella ja se Heljän väittämä kopio oli vain sama aihe, samaa värimaailmaa mutta ihan vaan inspiraation lähde. Hieman huvitti ne Heljän raiskattu olo- kommentit, mutta ehkä hällä sitten oli....
AP. Jos asiakkaille tarjottaisi muuta kuin unikkoa jne, asiakaat osaisivat pyytää muuta.
Ja kun marimekko ei ole vuosiin kehittänyt mitään hyvää, uutta designia, asikkaiden on pakko kysellä sitä vanhaa - koska se on ainoa mikä on hiemankaan tasokasta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 10:14"]
Ap tässä.
Ois kait pitänyt käyttää sanoja "korkealuokkaista designia" koska sitä Marim. ei todellakaan ole.
Mmekko kierrättää omia kuosejaan vuodesta toiseen - tai kopioi muilta.
Marimekon logokin on wikin mukaan kopio kirjoituskoneen (Olivetti) logosta.
Ja designia on periaatteessa kaikkia mikä on jollakin tapaa suunniteltua, eli myös ne Hobbarin plyesterverhot ovat designia.
Mutta Marimekon designi ei ole kehittynyt mihinkään, vaan samaa pelitipuuvilla käytetään vaatteiden tekoon ja samaa kuosia pitäisi sitten pukea ylleen ja laittaa ikkunaan! Ja samaa kuosia myös mukeihin ja laukkuihin jne...
Aivan naurettavaa touhua koko Marimekko. Mutta eihän suomessa muutenkaan ymmärretä designin päälle, siis kehittyvän designin.
Täällä osataan ostaa vain mariskooleja, aallon jakkaroita ja maljakoita, unikkoa ja maripaitaa ja niitä nuutajärven ja iittalan hirvityksiä.
Oikea design kehittyy ja elää - siksi marimekko ei ole designia, koska se on psyähtynyttä.
Vaikka teidän kyllä, ettei sanaa "design" ole koskaan voitu määritellä, koska sillä voidaan tarkoittaa niin eri asioyta, ettei itse sanalle ole voitu tehdä tiukkaa määritelmää.
Eli sanotaan sitten näin. Maarimekko ei ole uudistunut, ainoastaan kierrättänyt ja kopioinut.
Vaikka tuleehan se halvemmaksi kun voi painattaa samaa kuosia samaan kankaaseen (koska peltipuuvilla sopii sekä vaatteisiin, verhoihin, pussilakanoihin, tyynyliinoihin, laukkuihin ja meikkikasseihin) - tilaa vaan metritolkulla peltipuuvilla ja myy sitä "designina".
Ja tyhmät suomalaiset ostavat. Paitsi minä.
[/quote]
Olisit viitsinyt edes oikolukea tämän.
Ja sitten vielä ihmettelet, miksi kirjoituksesi on epäuskottava.
Ilmeisesti kritiikkisi terävin piikki pyrkii olemaan se, että Marimekko ei ole tällä hetkellä trendikäs. No, karavaani kulkee ja koirat haukkuu.
Omaa käsitystäni Marimekosta ei ole nämä viimeaikaiset kohut heilauttaneet. Marimekolla on ollut vuosien varrella monia suunnittelijoita, joiden elämäntyö on design. Muodikkuudesta riippumatta.
On tietysti hyvä kysymys, millä tavoin Marimekon pitäisi katsoa tulevaisuuteen ja aiheellista sitäkin on kritisoida, siinä mielessä aloittaja on oikeassa.
Ai että ihan "wikin mukaan"? Et taida ap ainakaan kovin korkeasti koulutettu olla, koska lähdekritiikki tuntuu puuttuvan täysin. Wikipediaan voi kuka tahansa kirjoitella mitä tahansa, ei se ole millään lailla luotettava lähde.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 09:48"]
Marimekko on ollut "out" jo vuosia.
Siis kuka ostaa Unikkoa? Tai Jokapoikapaitaa? Tai sita kammottavaa teltamekkoa jossa on kivasti taskuja?
Tytär 11v sai sen kaameen mekon lahjaksi kesällä, hyvinkasvatettu tyttö kiitteli ja sovitti ja ihasteli - eikä ole kertaakaan pannut sitä hirvitystä ylleen koska se on ruma ruma ruma ja kangas kuin peltiä.
Mä en ole edes käynyt Marimekkokaupassa 10 vuoteen. En katso Marimekkotuotteita edes Stockalla tai missään muuallakaan.
[/quote] Tajuatko sanan "design" merkityksen?
Minä ostaisin mielelläni Marimekkoa ja arvostan sekä yritystä että sen designia, mutta valitettavasti jotain on tapahtunut - en löydä enää mitään ostettavaa. Esim. Vantaan Jumbon liikkeessä on jotenkin tosi vähän vaihtoehtoja lapsille, ja mielelläni ostaisin esim. ulkomailla asuville kummilapsille nättejä pallopaitoja tai mekkoja. Ei vaan ole juuri mitään tarjolla, ei ainakaan sitten oikean kokoisina.
Itsekin pitäisin mielelläni Marimekon vaatteita, mutta kaikki mallit on muutettu suoriksi viime vuosina, eikä tiimalasivartaloinen löydä enää edes istuvaa trikoopaitaa Marimekosta.
Verhokangasta voi vielä ostaa. Mariskooleja on meillä riittävän monta jo. Siinäpä se onkin.
Ostaisin, jos olisi varaa. Eilen juuri kävin nettikaupassa ja olisi ollut ihana vahakangaspöytäliinä, hintaa vaan 88 euroa. Juu, en raaski. Kasseja aina ihailen, harvoin raaskin ostaa.
Muistan pienenä inhonneeni mutsin Unikko-verhoja, nyt ne on musta sikahienot.
Vaatteet siellä valitettavasti muutenkin on kokonsa puolesta minun uloittumattomissa.
Voi ap, tajuatko yhtään mikä on designia? Sanoit, että Marimekko ei ole designia koska se ei uudistu ja käyttää vuodesta toiseen samaa kangasta. Hölmö, se juuri on designia koska se EI UUDISTU vaan myy vuosikymmesestä toiseen ja säilyy klassikkona. Ja kultapieni, ne Hobbarit polyesteriverhot eivät mitään designia ole vaan ihan liukuhihnatavaraa, jotka ovat ehkä ensi vuonna ulkona tuotannosta.
Siis aika monikin maailmalla ja ihan Suomessakin. Marimekko on hyvää arki-ja käyttödesignia.