Vanhoja asioita, joille on keksitty uusi hieno nimi
Frisbeegolfkiekko - ennen oli frisbee
Legginsit - ennen oli trikoot
Meal prepping - ennen tehtiin eväät töihin - joo tiedän, että siihen voi kuulua muutakin, mutta jotkut sanovat pelkkää eväsrasioiden valmistelua meal preppingiksi. Ja muutenkin miten olisi ateriasuunnittelu?
Smoothie bowl - jos sörssää hedelmiä ja syö lusikalla, eikö se ole hedelmäsose
Kommentit (1630)
Palvelumuotoilu = toimivuuden testaus ja kritisointi
Minä olin ennen isä, mutta 50 täytettyäni lapset alkoivat kutsua ukoksi.
M 52
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja, siistijä - aiemmin nämäkin olivat vain siivoojia:)
Laitoshuoltajan koulutus ja tehtäväkenttä on kyllä laajempi kuin siivoojan.
Siistijästä minulle tulee mieleen joku, joka kevyesti pyyhkii sieltä täältä, kuin ajankulukseen, ei normaali siivoustyö. Tulikin mieleeni siitä: vaikka siivoustyötä tekeekin, on kuitenkin ihan siivooja, miksi käyttää keinotekoista ja vielä pitkää sanaa siivoustyöntekijä?
ansiosidonnainen, työmarkkinatuki, peruspäiväraha = työttömyyskorvaus. muutettiin koska korvauksesta ei voi vaatia vastinetta. näin saatiin työttömät ilmaisiin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Granola - ennen se oli mysliä.
Granola on uunissa paistettua mysliä.
Frisbee oli muinoin liitokiekko.
Samaa osastoa kuin näköradio.
Kotoilu, hygge. Kai se on hienompaa sanoa että vietän viikonlopun kotoillen kuin että aion siivota, vaihtaa verhot ja maata sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Granola on kylläkin paahdettua, mysli ei. Eli täysin eri tuote kyseessä.
granola on rasvaista ja sokeroitua, müsli ei
Vierailija kirjoitti:
natiivimainonta/sisältömarkkinointi = markkinointiviestintä
= mainostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Granola on kylläkin paahdettua, mysli ei. Eli täysin eri tuote kyseessä.
granola on rasvaista ja sokeroitua, müsli ei
Myslissä ei ole ruokaöljyä, mutta sokeria voi olla reilustikin.
markkinointiviestintä = mainonta
Vierailija kirjoitti:
Naiset olivat naisia, miehet miehiä, tytöt tyttöjä ja pojat poikia. Nykyään on näitä tiesmitä-oletettuja.
Himpelipimpelipom.
Vierailija kirjoitti:
Frisbeegolfkiekko? Minä sanon edelleen frisbee tai kiekko.
Frisbeegolfaaja
frisbeegolfaaja - frisbeen heittelijä
Vierailija kirjoitti:
varhaiskasvatusopettaja = tarhatäti
Koska ymmärrätte lopettaa puhumasta "tarhasta"? Lastentarhoja ei ole ollut vuosikymmeniin. Ymmärrän, että amispohjalta kaikki varhaiskasvatuksen työntekijät ympätään vain "tädeiksi".
Aika monessa näistä "uusissa" sanoissa on kysymys siitä, että samankaltaisia asioita voi erotella toisistaan.
Tässä nyt on tullut jo esiin mysli/ granola. Mysliä saa edeleen ja ase on eri asia kuin granola.
Tai pirtelö/ smoothie - taas kerran eri tuotteita. Kyllä pirtelöäkin edelleen saa - vaikka aika harvoin sitä myydään suomenkielisellä nimellä.
Oikeastaan tämä kysely paljastaa enemmän sen, etteivät ihmiset tiedä mistä puhuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja, siistijä - aiemmin nämäkin olivat vain siivoojia:)
Laitoshuoltajan koulutus ja tehtäväkenttä on kyllä laajempi kuin siivoojan.
Siistijästä minulle tulee mieleen joku, joka kevyesti pyyhkii sieltä täältä, kuin ajankulukseen, ei normaali siivoustyö. Tulikin mieleeni siitä: vaikka siivoustyötä tekeekin, on kuitenkin ihan siivooja, miksi käyttää keinotekoista ja vielä pitkää sanaa siivoustyöntekijä?
Näinpä. Siistijä -nimitys on epävirallinen. Sellaista ammattikoulutusta ei järjestetä.
90-luvun tissibaarit olivat erotiikkaravintoloita ja strippari/ seksikaupan houkutuslintu oli erotiikkatyöntekijä.
Haaste = Vaikeus