Söisitkö kania
jos sitä olisi samalla tavalla kuin broileria kaupassa. Eli siis satula ja koivet erikseen.
Kommentit (44)
Olen syonyt muutamia kertoja ja viimeksi eilen mietin etta ostaisiko vaihteeksi kania. Mielestani se ei ole erityisen maukasta lihaa, mutta kylla se proteiinista kay ihan hyvin
Voisin syödä, jos kaupasta saisi, olen syönytkin monta kertaa Maltalla opiskelijavaihdossa. Siellä ihan yleinen ruoka oli pitkään haudutettu kanipata. Siellä ei kasvatettu kanoja vaan kaneja.
Mulla on ollut pupu ja kyllä minä voisin syödä kania jos sitä jostain saisi, on kuulemma hyvää. On minulla ollut paljon muitakin erilaisia lemmikkejä, en näe miten se vaikuttaisi asiaan? En omaa lemmikkiä söisi, mutta en osaa ajatella että tuotantoeläimet olisivat jotenkin huonompia eläimiä joita voi syödä mutta niitä ei, mitä sattuu Suomessa olemaan ihmisillä lemmikkeinä.
Mieluummin suosin esim. hirvenlihaa ja muutenkin riistaa jos mahdollista, kun ne ovat sentään saaneet elää vapaina luonnossa. Sen sijaan possut, lehmät ja kanat sun muut saavat elää ikänsä tehotuotannossa ahtaissa tiloissa ja kituvat. Myöskin hirvet on liikenteessä valitettavasti todella kova riski, tullut useita nähtyä ja oltua kolarissa joten siksikin mun mielestä hirvikanta pitää säilyttää kurissa. Kun ei niitä voi minnekään pohjoiseenkaan roudata elelemään:) Muutenkin riista on puhtaampaa, ei ole pumpattu millään ihmeainoilla täyteen. Mieluummin lihaa vähän harvemmin mutta silloin kun syö niin laadukasta sellaista. Ne kauppojen broilerisuikaleet on jotain kammottavaa, en ymmärrä miten niitä ihmiset ostavat edes.
Yököttää taas tämäkin ketju. Tulee mieleen taas se perus av-mamma , joka söisi elävän lehmänkin navetasta. Tiedän namnam.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 21:49"]
En todellakaan söisi niin fiksua ja sympaattista eläintä. En tosin hirveästi syö muutakaan lihaa.
[/quote]
Tyhmemmän ja vähemmän sympaattisen eläimen voi sitten syödä...? Se on hassua miten ihmiset arvottavat eläimen niin kummallisesti mitä tulee niiden syömiseen. Söpöä kania ei voi syödä mutta jonkun "ruman" eläimen voisi. Koiria syödään muualla, Suomessa ei. Lehmää syödään Suomessa, muualla ei. Kullakin mielipiteensä, itselle ne kaikki on kuitenkin samanarvoisia lajeja. Omaa lemmikkiä en tunnesyistä söisi, mutta voisin syödä vaikka toista hevosta vaikka itsellä hevonen olisikin.
Minulle on ihan sama, onko se av-mammalle loogista vai ei, mutta kania en syö, koska miellän sen lemmikiksi. Samasta syystä en syö koiraa tai kissaa. Täällä Ranskassa on usein kania tarjolla, ja noin olen asian selittänyt kun kanista olen kieltäytynyt. Eivätkä ihmiset ole yleensä sen enempää päivitelleet.
En. Kani on lemmikkieläin. Ei kuulu ruokapöytään.
Söisin, jos olisi joku pula-aika ja äärimmäinen nälkä. Muuten ei houkuttele.
En syö broilerin koipia koskaan. Mutta kania olen syönyt, laiskana vain ravintolassa ettei tarvitse itse valmistaa. Hyvää on ollut.
Söisin ja olen syönytkin. Kani on monissa maissa ihan luonnonvarainen eläin, ei lemmikki. Olen syönyt myös jänistä, villiä sekä tarhattua. Jänis on paljon vahvemman makuista, joten en sitä kovin usein söisi. Villiä jänistä ei itse enää ostaisi, niitä on sen verran vähän nykyään.
Söisin ja olen myös syönyt. Tuttuni kasvattaa lihakaneja. Ne eivät ole mitään pikkuisia hermeliini pupuja. Niitä olen syönyt. Olen nähnyt kuinka hyvin ne hoidetaan ja kaneja teurastetaan harkiten. Niitä ei myöskään ylituoteta ja pidetään huoli etteivät ne ole sisäsiittoisia. Eli siellä ei yksi äitipupu tee jatkuvana sarjana lisää poikasia. Kaneilla on myös paljon tilaa (asuvat vanhassa hevostallissa,joka on niitä varten kunnostettu ja pääsevät kesäisin isolle pupu laitumelle pomppimaan,syömään ja kaivelemaan).
Mielestäni noilla kaneilla on paremmat oltavat kuin monilla lemmikki kaneja kasvattavilla sukulaisillaan, jotka ovat pienehköissä häkeissä joissa ei mahdu kunnolla kirmaamaan ja pomppimaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 09:25"]
Söisin ja olen syönytkin. Kani on monissa maissa ihan luonnonvarainen eläin, ei lemmikki.
[/quote]
No shit. Tiesitkö, että on olemassa myös villikissoja ja -koiria? Ei se herätä mun ruokahaluani noita eläimiä kohtaan.
En söisi, vaikka sitä muualla yleisesti syödäänkin. Vähän sama kuin söisi marsua, sehän on myös joissain maissa yleistä.
Miten kani poikeaa sinusta jäniksestä? Onhan minisikojakin lemmikkinä tai hevosia, ja silti sianlihaa ei pidetä pahana, tai hevosen? Monissa maissa ihmiset ei syö poroja, koska niitä pidetään Santan apulaisina. Suomessa tälläiselle välttämiselle naureskellaan. Esimerkiksi Irlannissa kaneja on niin paljon, että ne ovat ongelma. Kanien pesintä ( ja tunneliverkostostot) rantatörmäillä aiheuttavat eroosiota, ja rantatörminen murtumista. Monet hiekkadyynialueet erikoisine kasvistoineen ovat vaarassa. ja kanien määrää näillä harvinaisilla geologisilla alueilla pyritään pitämään pienenä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 09:49"]
Miten kani poikeaa sinusta jäniksestä? Onhan minisikojakin lemmikkinä tai hevosia, ja silti sianlihaa ei pidetä pahana, tai hevosen? Monissa maissa ihmiset ei syö poroja, koska niitä pidetään Santan apulaisina. Suomessa tälläiselle välttämiselle naureskellaan. Esimerkiksi Irlannissa kaneja on niin paljon, että ne ovat ongelma. Kanien pesintä ( ja tunneliverkostostot) rantatörmäillä aiheuttavat eroosiota, ja rantatörminen murtumista. Monet hiekkadyynialueet erikoisine kasvistoineen ovat vaarassa. ja kanien määrää näillä harvinaisilla geologisilla alueilla pyritään pitämään pienenä.
[/quote]
Jänikset ja kanit ovat eri lajeja. Ne eivät kykene lisääntymään keskenään ja niiden elintavatkin ovat erilaisia (kanit luolissa eläviä laumaeläimiä, jänikset maan pinnalla pesiviä erakkoja), jne.
Mulle on tässä suhteessa ihan sama, mitä muut pitävät lemmikkeinä tai mitä muut haluavat syödä. Minulle kani ei maistu, eikä myöskään kissa tai koira.
En ihan ymmärrä, miksi tuo, että kani on jossain tuhoeläin, herättäisi ruokahaluni. Samalla logiikalla sitten pitäisi onnessaan pistellä poskeensa rottia tai myyriä. Ja varmasti jossain näin tehdäänkin.
Ohis
Ainakin Suomessa pks-seudulla citykanit ovat riesa. Niiden kantaa pyritään rajoittamaan. Mutta ymmärtääkseni tapetut citykanit eivät mene ihmisten ruokapöytään. Ne eivät ole luonnonvaraisia vaan ihmisiltä pakoon päässeitä/päästettyjä lemmikkikaneja. Esimerkiksi Hietaniemen hautuumaalla Helsingissä on erillisiä varoituksia että maa saattaa sortua,koska kanit ovat kaivaneet tunneleitaan. Kiitos huolimattomia kaninomistajien "jotka eivät koskaan voisi syödä kania"..
Söisin. Kokisin itseni tekopyhäksi, jos tekisin eroa syötävien eläinten välillä. Syön harvemmin lihaa, mutta silloin kun syön, yritän kuluttaa sellaista eläintä, jota on pidetty hyvin - lajista riippumatta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 10:20"]
Söisin. Kokisin itseni tekopyhäksi, jos tekisin eroa syötävien eläinten välillä. Syön harvemmin lihaa, mutta silloin kun syön, yritän kuluttaa sellaista eläintä, jota on pidetty hyvin - lajista riippumatta.
[/quote]
Eläinlaji se on ihminenkin, jos tuolle linjalle lähdetään.
Kyllä ja jänistä myös. Italiassa tulee syötyä aina kun siellä käydään. Pidän kovasti, on siellä edullista (6€/kg) ja ravitsevaa lihaa. Harmi ettei Suomesta saa (sitäkään)
En söisi, jos pitäisi kaupasta ostaa. Mutta parempaa se on kuin jänis, kun omasta pihasta pistetään pataan.