Miehen halveksiva käytös - missä menee raja?
Olen ollut aiemmin naimisissa, tuo suhde oli väkivaltainen. Löysin eron jälkeen ihmissuhteen, jossa kaikki tuntui niin aidolta ja oikealta. Sain kuulla kauniita ja positiivisia asioita itsestäni, mies haaveili ääneen yhteisestä tulevaisuudesta jne.
Nyt suhde on muuttunut ihan päälaelleen. Olemme olleet yhdessä 2,5v.
Entisen ihannoivan katseen tilalla on halveksiva katse ja ylimielinen nauru, jos puhun suhteestamme. Jos yritän keskustella meistä ja siitä, mihin suhde on menossa ja mitä siltä toivomme, hän räjähtää heti ja käytös on todella ilkeää. Eilen hän työnsi likaisen lattiaharjan kasvoilleni, kesken keskustelun. Loppujen lopuksi haukkui minun olevan "persereikä", jonka jälkeen en enää jaksanut jäädä haukkumista kuuntelemaan vaan lähdin itkien kotiin.
Miten kenenkään käytös voi muuttua noin? Ei kuulemma halua erota, koska rakastaa niin paljon, että erosta tulisi vaikeaa. Itse vain toivon suhteelta enemmän. Olen useamman kerran ehdottanut, että saisin avaimen hänen kotiinsa (hänellä on minun), mutta ei sitä ilmeisesti halua jakaa. Koen sen loukkaavana.
Hän on ennenkin haistatellut ja aina syy ja selitys on MINÄ.
Kommentit (30)
Mies ei halua erota, kun joutuu sitten etsimään uuden lelun itselleen jota voi sitten huvikseen alistaa, halveksua, ja mitätöidä. Vaikka mies on eri mieltä, sinulla on täysin yhtälainen oikeus erota suhteesta. Suhde ei ole hyvä jos toinen mitätöi ja alistaa, sinun pitää itse valita hyväksytkö tulla kohdelluksi noin. Ulkopuolisen korviin kuulostaa että vaihdoit väkivaltaisesta avioliitosta väkivaltaiseen suhteeseen.
Erotilanteet noiden kanssa ovat hankalia, eron lisäksi saattaa tulla ajankohtaiseksi muutto, numeron vaihto, uusi sähköposti, sometilien sulku. Tsemppiä!
T. Saman kokenut, lopulta poliisiasia ja ero, mies vainosi vuoden tuon jälkeen
Oma rajani menee siinä, etten siedä mitään halveksivaa tai ivallista käytöstä tai räyhäämistä parisuhteessa. Olen siinä onnellisessa asemassa että mies aina kohtelee minua hyvin ja kunnioittavasti, joten minulle on aivan absurdi ajatus että puoliso puhuisi minulle rumasti missään tilanteessa.
Paljon parempi olla ilman parisuhdetta kuin sinua huonosti kohtelevan puolison kanssa.
Kiitos kaikille kommenteista. En tiedä, miksi ensimmäinen viestini poistettiin :/
Oli hyvä kuulla muidenkin näkemyksiä, tavallaan tiedän, ettei asiat ole hyvin ja ettei näin voi jatkua. Tiedän, miten neuvoisin ystävääni tai tytärtäni vastaavassa tilanteessa. Miten onkin vain niin vaikea repiä itsensä irti. Enemmän olen vuodattanut kyyneleitä tässä suhteessa kuin kokenut onnea.
Silti jaksan vain toivoa, vaikka usko on koetuksella. Ehkä kaipaan vain niin paljon parisuhdetta, että on vaikea luopua siitä. Mutta kaipaanko parisuhdetta juuri hänen kanssaan? Ehkä en. Olenkohan jollain tavalla läheisriippuvainen?!
Herää pahvi! Tunnut odottavan että mies muuttuisi takaisin sellaiseksi kun se oli suhteen alussa. No, sitä on turha odottaa. Tämä on nyt se toinen naama joka pysyy ja on. Ei sitä aina voi etukäteen tietää mitä toisesta kuoriutuu ajan mittaan mutta Aina voi kuitenkin erota ja se jos mikä on helpottavaa.
Elin lapsuuteni ilman isää, hän menehtyi ollessani aivan pieni. Olen kasvanut äitini ja isosiskoni kanssa, jossa siskoni oli se ehdoton ykkönen ja silmäterä. Sain usein kuulla äidiltäni, miten kukaan ei voisi minua rakastaa. Ehkä niin. Rakkauttahan en tältä mieheltä saa. Exäni pahoinpitelyt äitini laittoi minun syyksi ja kehotti vain jatkamaan, koska kukaan muukaan ei minua huolisi ja kehotti vain olemaan ärsyttämättä miestä.
Kun aletaan käymään käsiksi niin kannattaa lähteä samantien eikä antaa kertaakaan anteeksi, mitään lattiaharjan työntämistä naamaan tai lautasten heittelyä jne.. Sama pätee molempiin sukupuoliin.
Elämä on tuonut eteesi oppiläksyn itsekunnioituksessa.
Tuo on täysin totta ja sitä oppituntia on käyty kovalla tavalla.
Kysymykseni voi tuntua kummalliselta ja on varmasti totta, että jokainen vetää rajat itse. Minulla on todella vähän kokemusta ns. normaalista parisuhteesta: mikä on ns. normaalia ja mitä tulisi sietää ja yrittää ymmärtää. Omat kokemukseni ovat varmasti enemmän sitä ääripäätä.
Ei kuulosta siltä, että hän oikeasti rakastaa sinua vaikka niin sanoo. Kuulostaa kuin kyseessä olisi jokin räikeän ristiriitaista käytöstä aiheuttava mt-ongelma.
Vaikka mies sanoisi katuvansa ja pyytäisi anteeksi jälkeenpäin, en pitäisi koko anteeksipyyntöä uskottavana, jos ilkeä ja halveksiva käytös toistuu taas.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Onneksi ette asu yhdessä. Lukkojen vaihto nyt kuitenkin on aika pieni asia hoidettavaksi.
Älä turhaan yritä järkiperäistää ja ymmärtää miehen käytöstä, siinä käy ajan kanssa niin että alat syyttää itseäsi siitä että hän toimii tuolla tavalla. Vika ei ole sinussa, eikä sinun missään nimessä pidä joutua sietämään tuollaista käytöstä.
Puheet rakkaudesta ovat yhdentekeviä, koska miehen teot kertovat täysin muuta. Tuollainen ihminen ei edes osaa rakastaa, vaikka ehkä luulee osaavansa.