Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on vaativa asiantuntijatyö?

Vierailija
02.09.2020 |

Te jotka koette että työtänne voisi kuvata vaativaksi asiantuntijatyöksi, mitä teette? Mikä työstänne teistä tekee vaativan tai asiantuntijatyön?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassutellaan taulukoiden ja excelien parissa, pidetään paljon fantsuja paltsuja ja huokaillaan alentuvasti silmiä pyöritellen, jos joku "alempiarvoinen" kyseenalaistaa jonkun asiantuntijan sanoman asian. 'Huoh, te ette vaan tajuu...'

Vierailija
22/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemiset työt monesti ovat, sellaiset, joista puuttuu valmis työn malli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen vain assarin töitä, enkä osaa sanoa ammatteja, mutta tällaista voisin kuvitella: Pitää ohjeistaa ja opastaa asiakkaita tai kollegoita tilanteessa, missä hommaan ei löydy suoraa vastausta. Tähän ei koulutus riitä, vaan tarvitaan kokemusta, loogista ajattelukykyä ja nopeita tiedonhakutaitoja. No mä tosin tarvitsen näitä kaikkia assarin töissäni, mutta assarina se ei ole vaativaa. 

Vierailija
24/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen missä pitää oikeasti osata asiat. Minäkin olen "asiantuntija"

Vierailija
25/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse teen vain assarin töitä, enkä osaa sanoa ammatteja, mutta tällaista voisin kuvitella: Pitää ohjeistaa ja opastaa asiakkaita tai kollegoita tilanteessa, missä hommaan ei löydy suoraa vastausta. Tähän ei koulutus riitä, vaan tarvitaan kokemusta, loogista ajattelukykyä ja nopeita tiedonhakutaitoja. No mä tosin tarvitsen näitä kaikkia assarin töissäni, mutta assarina se ei ole vaativaa. 

Miten  homma muuttuu vaativaksi jos sen voi tehdä ihan omien aavistusten perusteella?

Vierailija
26/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetunnon kohotus termi. Ja palkkaluokan kohotus. Vaikea määritellä missä se muuttuisi vaativaksi. Vähän sama kuin yleensä asiantuntijan määritteleminen. Minkä verran vaatii kokemusta että voi sanoa olevansa asiantuntija.

Vierailija
27/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämähän on ihan määritelty. Asiantuntijatyöhön riittää opistotason tutkinto ja sitten tehdä jotain asiantuntemusta vaativaa, vaikkapa lainaneuvottelijana tms. asiakaspalvelutehtävissä. Vaativaan asiantuntijatyöhön on pohjalla akateeminen tutkinto ja sitten erikoistutaan kapeaan osaamisalueeseen, esim. tutkijaksi.

Käytännön elämässä määrittely on vaikeampaa, ja siksi olen itse varmuuden vuoksi aina rastittanut kohdan ”työntekijä” ;)

Vierailija
28/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on valmiiksi myös luokiteltu. Voitte katsoa mitä töitä esim. Mollissa on luokassa asiantuntijat. Näitä on erikseen vielä eri aloilla. Esim valtiolla neuvottelevat virkamiehet, terveydenhuollossa lääkärit; sosiaalipuolella sosiaalityöntekijät jne.

Vierailija
29/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kaikkea sitä shittiä mitä muut ei osaa, viitsi tai jaksa tehdä ja annetaan tälle kaikkien alojen asiantuntijalle hoidettavaksi.

Vierailija
30/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on koodaaja, teekkaripohjalta (kandin verran opintoja, mut ei silloin 90-luvulla ollut kanditutkintoa olemassa). Hän työskentelee tiimissä, joka työstää autoteollisuudelle chippiä itseohjautuviin autoihin. Tiimi käsittelee auton eri kameroilta tulevia signaaleja ja jotenkin prosessoi ja tulkitsee niitä. Tuo on sen verran mitä itse näin IT-alan ulkopuolisena ymmärrän. Mutta kun miettii että chippi tulee autoon, niin toki tajuaa että softan pitää toimia nopeasti ja luotettavasti. 

Yksi missä se vaativa asiantuntijuus näkyy, on palkka. Kuukausipalkka karvan päälle 10k€ ja lisäksi osakepalkkioita, joiden arvo riippuu osakkeen kehityksestä. Viime vuosina näitä on tullut vuositasolla 70-100k€. 

Työelämässä mies on ollut reilut 25 vuotta ja se työelämässä tullut osaaminen on se, mistä maksetaan. Ei tutkinto, jota hänellä ei siis ole.

Vierailija
31/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri, psykologi, asianajaja.

Psykologi ei muutu vaativan asiantuntijatyön tekijäksi sillä, että laitat sen kahden sellaisen keskelle.

Vierailija
32/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten  homma muuttuu vaativaksi jos sen voi tehdä ihan omien aavistusten perusteella?

Missä puhuttiin aavistuksista? Eikö sun mielestä ole mitään muuta tapaa kuin joko etsiä suora vastaus tai aavistaa?

Mikä tätä ketjua muutenkin vaivaa? Minkälaiset ihmiset täällä vähättelee? "Fantsuja paltsuja ja HR ei ole vaativaa asiantuntijatyötä"

Mikä teidän pointti on?

Vierailija
33/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ketju täynnä kus.ipäitä. Harvinaisen ilkeitä ja katkeria kommentteja.

Vierailija
34/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkeitä kommentit ovat siksi, ettei suurin palstalaisista tiedä, mitä sana vastiva asiantuntija työ tarkoittaa.

Tyhmät täällä aina eniten suuta aukoo.

Onneksi tässäkin ketjussa on muutama asiallinen ja oikea vastaus tuohon ap:n aloitukseen.

Ja katsoisin myös insinöörin työn asiantuntijatyöksi.

Insnöörin pitää tehdä sellaista, mitä kukaan muu ei ole aikaisemmin tehnyt, eli suunnitella joku sellainen tavara/ tuote/ koneenosa, jonka avulla muut koko kone toimii ja muut osat toimii.

Insinöörit myös kehittelevät yhä parempia leikkausvälineitä kirurgeille ja ja leikkaavia robotteja ym.ym

Jos tämä ei ole myös ole vaativaa asiantuntijatyötä, niin mikä sitten on ?

Vierailija
35/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeitä kommentit ovat siksi, ettei suurin palstalaisista tiedä, mitä sana vastiva asiantuntija työ tarkoittaa.

Tyhmät täällä aina eniten suuta aukoo.

Onneksi tässäkin ketjussa on muutama asiallinen ja oikea vastaus tuohon ap:n aloitukseen.

Ja katsoisin myös insinöörin työn asiantuntijatyöksi.

Insnöörin pitää tehdä sellaista, mitä kukaan muu ei ole aikaisemmin tehnyt, eli suunnitella joku sellainen tavara/ tuote/ koneenosa, jonka avulla muut koko kone toimii ja muut osat toimii.

Insinöörit myös kehittelevät yhä parempia leikkausvälineitä kirurgeille ja ja leikkaavia robotteja ym.ym

Jos tämä ei ole myös ole vaativaa asiantuntijatyötä, niin mikä sitten on ?

No läheskään kaikki insinöörit ei suunnittele yhtään mitään. Itse olen jopa DI, enkä ole ikinä suunnitellut mitään Excel-taulukkoa ihmeellisempää. Ja kehittäminenkin on lähinnä sitä, että vastuutetaan paremmin ihmiset tekemään hommansa.

Rakennusalalla projekti-insinöörinä työskentelen siis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi