Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vihamielisyys ja arvostelu hoikkia kohtaan

KyllästynytTähänIlmiöön
02.09.2020 |

Lapsesta asti olen lähes koko elämäni ollut luonnostani normaali- ja alipainon rajoilla BMI:n mukaan. Painoni nousi muutamaksi vuodeksi poikkeuksellisesti reilun parinkymppisen ikäisenä, kun mielenterveydongelmien vuoksi jäin pois koulu- ja työelämästä, enkä käynyt kuin pakon edessä ahdistuksen ja paniikkioireilun vuoksi, kuin terapiassa, ja tuolloinen miesystävä hoiti usein myös ostokset. Käytin alkoholia runsaasti ja söin paljon roskaruokaa, ja ylipaino alkoi ahdistaa kovasti, kun katsoin BMI-laskurista olevani sairaalloisen ylipainon puolella. Sain painon normaaliksi kuitenkin, kun vaihdoin ruokavalion terveellisempään ja aloin tehdä kotiruokaa käyttäen paljon kasviksia, papuja, linssejä jne.

Tästä pari vuotta eteenpäin taas tuli n. 2 vuoden jakso, jolloin voin niin huonosti, etten kertakaikkiaan saanut syötyä tarpeeksi ja paino haluamattani putosi selkeästi alipainon puolelle. Muun ahdistuksen lisäksi tuokin tosiasia lisäsi pahaa oloa, kun tiesin, miten läheiset varmasti olivat huolissaan, ja toisaalta moni katsoo ja kommentoi pahasti kun ajattelee minun tarkoituksellisesti olevan tuon painoinen. En ole anoreksiaa koskaan sairastanut ja voin kuvitella, mitä helvettiä se elämä on, mutta ikinä en ole syömis/liikkumistottumuksiani muuttanut siksi, että näyttäisin laihalta ja että minusta luiden näkyminen tms. näyttäisi hyvältä. Päinvastoin pyrin aina normaaliin painoon, muut tehköön kehoillaan mitä huvittaa eikä se ole minun asiani. Huolissaan voi toki ilmaista olevansa, mutta sille on aikansa ja paikkansa.

Anyways pointtini on nyt seuraava: Ainoa aika, kun minua ei ole painoni vuoksi arvosteltu naljailevaan/ilkeilevään tapaan on ollut silloin, kun olin skaalalla "lievä-sairaalloinen ylipaino. Siis ihmistä saa arvostella nykyään julkisesti, jos tämä on arvostelijan mielestä laiha tai pudottanut painoa. Muuten painon kommentointi ei ole hyväksyttävää.

Ihmiset tuntuvat ajattelevan, että aina hoikan tai laihan ihmisen kohdalla tilanne on se, että hoikka henkilö tarkoituksella pitää painoaan alhaalla, koska a) hän itse kokee laihuuden näyttävän paremmalta tai b) hän haluaa saada muilta, tutuilta ja tuntemattomilta, positiivista huomiota, koska on tietynkokoinen/näköinen.

Nykyään luulisi olevan selvää, ettei ole asiallista tai aiheellistakaan kommentoida toisen painoa tai ulkonäköä ja varsinkaan tuomita sen perusteella, kun elämme vielä tämän niinkutsutun kehopositiivisuuden aikaa.
"Hyi kauhea kun sä olet laiha" on täysin hyväksyttävää möläyttää julkisesti ja pahoittaa toisen mieli, kun päinvastoin lihavasta ei saisi koskaan sanoa vastaavasti. Miksei? Saatat loukata häntä. Mutta ihan tasan yhtä pahalta minusta tuntuu, kun niin usein ihmiset kokevat oikeudekseen sättiä (eikä edes kahden kesken vaan todellakin julkisissa paikoissa) minua siksi, että olen normaali-alipainon raja-akselilla BMIn mukaan.

Voisiko ihmiset vain yrittää keskittyä siihen, mitä toinen sanoo ja ajattelee ja tekee, eikä ulkonäköön?

Todella röyhkeää ja ahdasmielistä haukkua tai arvostella ketään painon tai ulkonäön takia.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä