Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen ihminen tytöttelee nuorempia naisia?

Vierailija
06.10.2013 |

Hesarissa hyvä artikkeli tytöttelystä http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305727656481?jako=dd931c7382f18bfc04201cb2aeccaf27&ref=fb-share

Olen huomannut tämän saman ilmiön muutamaan otteeseen keski-ikäisten miesten keskustelussa. "Voivoi, tytöillä on mennyt nyt asiat sekaisin, tyttö ei varmaan ymmärrä mitä tekee, tyttö on sotkeutunut aikuisten bisneksiin, voi tyttöparkaa"... aina jos kyseessä on nuori nainen, tytöttely vedetään heti aseeksi. Aivan törkeän väheksyvää kielenkäyttöä. Antaa käyttäjästään äärimmäisen ylimielisen, seksistisen, yksinkertaisen kuvan. En minäkään ukottele itseäni vanhempia miehiä vaikka kuinka tekisi mieli.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:27"]

Harmi, että aasiakas.netiä ei enää löydy. Siellä oli myös asiakaspalvelijamiehen kertoma tapaus, jossa vanhempi mies tokaisee tilanteessa, jossa on tyytymätön, että "kuules poika.." aspalle, joka on kolmikymppinen mies. Ei siis eroa ainakaan arvonannossa suhteessa tytöttelyyn. Toki uskon, että miesten pojittelua ei ole kaikissa samoissa konteksteissa, missä tytöttelyä. Esimerkiksi juuri tuossa Hesarin jutussa aktivisti-Sini on tietenkin "tyttö" ja vastaavassa tapauksessa miespuolinen aktivisti olisi tietenkin ollut "mies" tai hänestä kerrottu etunimellä+sukunimellä tai sukunimellä.

[/quote]

Nuorelle miesaktivistille olisi annettu teon motiiviksi ajattelematon seikkailunhalu tai pojille tyypillinen ilkivaltaisuus, kun nainen saa tyytyä olemaan herrojen höynäyttämänä paikalle tuotu pohjimmiltaan viaton seksiattraktio. 

Vierailija
2/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:49"]

Tyyppi, joka kokee että oma auktoriteetti ja persoona kaipaa tueksi hallitsijatekniikoita. Vähättelyt ja nolaamisyritykset ovat tekniikan ydintä. 

[/quote]

naulan kantaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini tytöttelee minua ja kahta sisartani sujuvasti ja meistä se on hauskaa, nuorin meistä on 43v ja vanhin jo isoäiti. Me ollaan joukko, "Virtasen" tytöt, meillä ei ole veljiä, juuri viime viikolla äitini selitti puhelimessa sisarelleen, meidän tytöt menee yhdessä xxx:lle.

Samoin hän puhuu omista veljistään, 85v ja 83v, meidän poikina.

Vierailija
4/53 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöttely on kyllä asiatonta. On tilanteita, joissa nuorempi esimiesasemassa oleva mieshenkilö tytöttelee alaistaan vanhempaa naishenkilöä. Siinä vain korostetaan omaa auktoriteettiasemaa kuten täällä joku hyvin osuvasti ilmaisikin.

Vierailija
5/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:35"]

Minä taas olen huomannut vanhemmilla naisilla tuon ilmiön. Yhdessä työpaikassa vanhempi nainen ei suostunut opettelemaan nimeäni ulkoa, koska olin hänelle vaan tyttö ja näin sanoi esimiehellekin. Ei kuulemma jaksa vaivautua opettelemaan jokaisen nimeä joka puoli vuotta käväisee talossa ja kun olin häntä nuorempi, niin sain olla tyttö.

Itse en vapaa-ajalla pistä pahakseni, jos joku minkä ikäinen ihminen tahansa (vaikka saman ikäinenkin) kysyy vaikka että mitäs tyttö, keitäpä tyttö kahvit jne... Jos hän on tuttu tai ystäväni.

Mutta työelämässä tuota ei pitäisi tapahtua. kaikilla on nimet.

[/quote]

No siinä olen samaa mieltä että jos on vain muutamia kuukausia tai puoli vuotta töissä niin ei minuakaan kiinnosta heidän nimet. Meilläkin käy kesätyöntekijöitä, harjoittelijoita jne, eikä ole mitään järkeä edes yrittää opetella niiden nimiä. Ne kun kohta lähtee eikä niistä sen jälkeen kuulu mitään.

Vierailija
6/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 16:05"]

En tiedä tytöttelenkö ketään mutta saatan ajatella, että mansikanmyyyjätytöt. Jos jossain asiakaspalvelutehtävässä ei ole kuin naispuolisia, niin ajattelen heitä tyttöinä ja samoin viihde-elektroniikanpuolen miespuolisia myyjiä poikina. Ja miksen ajattelisi? Jos työnantaja on tarkoituksella palkannut pelkkiä (nuoria) naisia töihin, niin silloinhan hän haluaa korostaa työntekijöidensä sukupuolta. Tai siis työnantaja haluaa asiakkaiden näkevän heidät pelkkinä pilluina. Jos työnantajalle tärkeintä olisi osaaminen, niin myyjistä löytyisi varmasti molempia sukupuolia.

Joten jos teitä tytötellään, niin miettikää myykö yrityksenne seksillä vai osaamisella. 

[/quote]

Tuo ajattelutapa kertoo kylläkin vain ja ainoastaan sinusta. Mietipä sitä.

[/quote]

Ei muuten kerro. Sille on syynsä miksi kaikki työntekijät ovat samaa sukupuolta. Jos kaikki ovat vielä nuoria niin se on jo harkittua. Osaamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Joissakin yrityksissä palvelutyössä ei ole kuin nuoria naisia. Kyllä se on silloin täysin harkittua ja siinä halutaan myydä ulkonäöllä ei ammattitaidolla.

Vierailija
7/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen kielessä on se vika, ettei ole olemassa sanaa, joka kuvaisi kohteliaasti nuorta naista. On vain "tyttö", "nainen", "täti", "rouva" ja "neiti". Itse ainakin oon mieluiten näistä "tyttö" tai "neiti" kun muut vaihtoehdot tuo mieleen vanhan mummon :D

Oon itse 26-vuotias "neiti" ja tunnustan vahingossa tytötelleeni ja pojatelleeni ihmisiä ihan sen vuoksi, että haluan viitata johonkin nuoreen nais-/miessukupuolen edustajaan, jonka nimeä en tiedä, ja mun kieroutuneessa päässäni "tyttö" viittaa siihen naispuoliseen ja "poika" miespuoliseen. En itsekään loukkaannu, jos joku tytöttelee, mikäli sävy on kuitenkin kohtelias. Todennäköisesti eivät vain tiedä millä sanalla minua pitäisi kutsua, jos eivät tiedä nimeäni.

Eri asia on tietenkin sellainen asenteellinen tytöttely, johon en kyllä muista henk.koht. törmänneeni. Tai ehken vaan ole huomannut jos joku niin tekee, kun ajatukseni aina harhailevat millon missäkin, sekin on mahdollista :)

Vierailija
8/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:01"]

Suomen kielessä on se vika, ettei ole olemassa sanaa, joka kuvaisi kohteliaasti nuorta naista. On vain "tyttö", "nainen", "täti", "rouva" ja "neiti". Itse ainakin oon mieluiten näistä "tyttö" tai "neiti" kun muut vaihtoehdot tuo mieleen vanhan mummon :D

Oon itse 26-vuotias "neiti" ja tunnustan vahingossa tytötelleeni ja pojatelleeni ihmisiä ihan sen vuoksi, että haluan viitata johonkin nuoreen nais-/miessukupuolen edustajaan, jonka nimeä en tiedä, ja mun kieroutuneessa päässäni "tyttö" viittaa siihen naispuoliseen ja "poika" miespuoliseen. En itsekään loukkaannu, jos joku tytöttelee, mikäli sävy on kuitenkin kohtelias. Todennäköisesti eivät vain tiedä millä sanalla minua pitäisi kutsua, jos eivät tiedä nimeäni.

Eri asia on tietenkin sellainen asenteellinen tytöttely, johon en kyllä muista henk.koht. törmänneeni. Tai ehken vaan ole huomannut jos joku niin tekee, kun ajatukseni aina harhailevat millon missäkin, sekin on mahdollista :)

[/quote]

Hmm... Kun suomen kielestä löytyy sanat sinä, te ja hän niin missä tilanteissa pitää käyttää sanaa tyttö? Eikö voi sanoa: Voisitko tehdä näin? Hän hoitaa postin. jne. Miten sana tyttö erottelee henkilön jotenkin paremmin jostain joukosta?

Vierailija
9/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmaalla kaikki tytöttelee kaikkia: "Nuku vielä, aamutytöt tulee kohta kahvin keittoon." "Sielthähän ne iltatytöt tulee pelastamaan aamutytöt pinteestä!" "Missä ne tytöt viipyy?" ym.. Naisvaltainen hoitoala ja kaikki on tyttöjä ikähaarukalla 19-65 =). Ja, kun työvuorossa on mies " tytöt ja poika".

Vierailija
10/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä oman kokemukseni mukaan tytöttelijät yrittävät tytöttelemällä korostaa omaa "paremmuuttaan". Jos kyse on vanhemmasta naisesta, hänelle nuori nainen on jostain syystä uhka tai kateuden kohde, joten hän purkaa pahaa oloaan tytöttelemällä nuorta naista, jotta voisi nousta tämän yläpuolelle jossain. Jos mies tytöttelee, siinä on yleensä taustalla jokin egon pönkitys yritys ja usein myös yritys olla nuorempi kuin onkaan. 

Vierailija
11/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:37"]

Työmaalla kaikki tytöttelee kaikkia: "Nuku vielä, aamutytöt tulee kohta kahvin keittoon." "Sielthähän ne iltatytöt tulee pelastamaan aamutytöt pinteestä!" "Missä ne tytöt viipyy?" ym.. Naisvaltainen hoitoala ja kaikki on tyttöjä ikähaarukalla 19-65 =). Ja, kun työvuorossa on mies " tytöt ja poika".

[/quote]

On eriasia tytötellä ryhmää kuin yksilöitä. Kertomassasi esimerkissä "tyttöihin" lukeutuu eri ikäisiä naisia, kun taas jos jotain yksilöä tytötellään se on yleensä alentavaa ja sillä pyritään alistamaan tytöttelyn kohdetta ja pönkittämään itseään.

Vierailija
12/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapauksesta mutta en ole kauheasti häiriintynyt tytöttelystä. En ole ottanut sitä kovin henkilökohtaisesti vaan lähinnä hällä väliä asenteella.

Vierailija
13/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa jos joku keski-ikäinen tytöttelee, jos se on sanottu huumori mielellä, ja olenhan mä vielä nuori heihin verrattuna ( 25v.) Tietysti jatkuvalla syötöllä ja alentavaan sävyyn hoettuna se on ärsyttävää. 

Kaikista utopistisinta ja loukkaavinta oli, kun eräässä työpaikassa minua tytötteli itseäni vain kaksi vuotta vanhempi nainen. Hän ei koskaan käyttänyt nimeäni, vaan kutsui minua "tyttöseksi". Työporukka oli pieni,  6 ihmistä, ja olin päivittäin hänen kanssaan tekemisissä, joten nimeni ei todellakaan jäänyt epäselväksi. Silti ei muka koskaan muistanut sitä, vaan käytti joskus jopa väärää nimeä. Luulin näiden puheiden ( ja ulkonäön ) perusteella tätä ihmistä ainakin 10 vuotta itseäni vanhemmaksi, ja sitten paljastui että hän on saman ikäinen kuin minä.  Hän oli tiennyt minun ikäni koko ajan. 

Vierailija
14/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 07:37"]

[/quote]

Ilmeisesti et ymmärrä mitä eroa on sillä, että kukaan tuossa työyhteisössä ei tytöttelisi, paitsi porukan ainoa mies kuin että kaikki käyttävät tuota hyväntahtoisesti ja yksittäistä henkilöä ei alenneta nimittelyllä. Eihän kyse ole pelkästä tytöksi kutsumisesta vaan myös tavasta tytötellä.

Vierailija
15/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 23-vuotias taaperoikäisen pojan äiti ja olen joskus törmännyt puistossa  tytöttelyyn. Siis minua selvästi vanhemmat äidit saattavat sanoa lapselleen että "älä ota sitä laukkua siitä penkiltä, se on tytön" tms. Nämä tilanteet tuntuu välillä todella kummallisilta, kun mielestäni siinä kuitenkin molemmat ollaan aikuisia ihmisiä.

Vierailija
16/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 10:02"]

Olen 23-vuotias taaperoikäisen pojan äiti ja olen joskus törmännyt puistossa  tytöttelyyn. Siis minua selvästi vanhemmat äidit saattavat sanoa lapselleen että "älä ota sitä laukkua siitä penkiltä, se on tytön" tms. Nämä tilanteet tuntuu välillä todella kummallisilta, kun mielestäni siinä kuitenkin molemmat ollaan aikuisia ihmisiä.

[/quote]

Minusta tämä ei ole tytöttelyn ydintä. Toivoisitko, että sinua sitten ko. tilanteessa kutsutaan tädiksi? Naiseksi?

Vierailija
17/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 10:02"]

[/quote]

Erikoista, yleensä äidit kutsuvat lapsukaisilleen kaikkia yli 13-vuotiaita tädeiksi. Sinä olet ollut täti-ikäinen jo pitkään:)

Vierailija
18/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan loukkaantunut tyttö-sanan käytöstä, kyllä naisista löytyy paljon loukkaavampia sanoja. Nykyään sitä paitsi ihannoidaan nuoruutta, joten tyttönä pitäminen on kohteliaisuus. Loukkaavampana pidän rouvittelua, teitittelyä yöks.

Vierailija
19/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tosiaan riippuu missä yhteydessä tyttösanaa käytetään. Meidänkin työpaikalla on paljon tyttöjä ja pari poikaa. Osa "tytöistä" ja toinen "pojistakin" on jo 50-vuotiaita, vähättelystä ei ole kyse kun puhutaan kaikista.

Mutta ne asiakkaat... Jotkut asiakkaat kutsuu naispuolisia työntekijöitä aina tytöksi ja miepuoliset on aina miehiä tai nuoria miehiä. Jopa tettiläisiä (poika) joista näkee että on juuri ja juuri 14vee, sanotaan nuoreksi mieheksi. Ja se äänensävy kertoo että kyseessä on juuri naissukupuolen halveksuminen.

Työkaveri (nainen yli 40v) oli kerran ollut huomioimatta kauempaa huutelevaa vanhempaa miestä, joka oli huudellut; "tyttöö, hei tyttö sinä siellä". Kun mies oli tullut turhautuneena viereen että "etkö sinä tyttö kuullut kun huusin" niin työkaveri oli kääntynyt ja sanonut että: "en ymmärtänyt että puhuit minulle. Luulin sinun huutelevan jollekin ala-ikäiselle lapselle. Yleensä meitä aikuisia naisia on kohteliasta kutsua rouviksi tai neideiksi". Mies oli mennyt ihan noloksi.

Vierailija
20/53 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan jees että rouvitellaan, koska olen rouva. Sen sijaan häiritsee kun tytötellään, koska en ole tyttö.