Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Soittotunneista...

Vierailija
05.10.2013 |

...kysyttävää.

Olen siis 14-v ja kiinnostunut (ainakin tällä hetkellä) joko poikkihuilusta tai viulusta. Onko jo myöhäistä ja/tai turhaa aloittaa? En nyt uskokaan, että minusta mitään Mozartia II tuleekaan... Veri kyllä vetää viuluun uudelleen, olen siis pari vuotta takaperin soittanut n. puoli vuotta viulua. Mihinkä sitten kaatuikaan. Ehkä siihen että opettaja ei paljoa motivoinut. Surffaili tuntini netissä. Ei opetyyppiä tippaakaan.

-kumpaa itse suosittelette, miksi?

-onko turhaa/myöhästä aloittaa?

-paljonko yksi vuosi suunnilleen maksaa?

-olisiko noloa uudelleen aloittaa soittoa?

Harmittaa vain miettiä, kun aikuisena ei osaisi soittaa yhtään mitään. Eihän se ekojen vuosien aloitus varmaan kovin kivaa ole, mutta palkitsevaa, vai? Kiitos vastauksista!

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa olla viulu, mikä tuolla takaraivossa polttelee. Viulistit, onko olemassa kappaleita, jotka ovat siis oikeita kivoja sävellyksiä (ei siis mitään pienten lasten lauluja), koska sellaisia olisi mukavampi treenailla kuin jtn. tuiki tuiki tähtöstä ym. Tälläisiä siis minä harjoittelin, ei hirmu kivaa...

ap

Vierailija
2/14 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen aloittamaan poikkihuilun tai jonkin muun puhaltimen (esim. klarinetti) soiton. Puhaltimet voi aloittaa huomattavasti vanhempana kuin jousisoittimet - ei ole siis myöhäistä vielä! Viulun soitto suositellaan aloitettavaksi viimeistään yhdeksänvuotiaana. Toisaalta jos sinulla on palo nimenomaan viulun soittoon, niin kyllä varmasti ihan kohtalaisen soittotaidon voit siinäkin vielä saavuttaa. Oma into ja motivaatio on tärkeää soittoharrastuksen jatkumiselle.

Musiikin opiskelijat antavat usein kohtuuhintaisia tunteja, laita vaikka ilmoitus jokin oppilaitoksen seinälle. Yksityiset musiikkikoulut ovat myös kelpo väylä. Aloita ihmeessä harrastus nyt, ei tarvitse sitten myöhemmin soittotaidottomuutta katua!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole noloa, eikä myöhäistä. Viulu mielletään usein kaikkein vaikeimmaksi soittimeksi, joten siinä mielessä suosittelisin poikkihuilua. Mutta toisaalta kannattaa soittaa juuri sitä soitinta jota eniten haluaa.

Vierailija
4/14 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 lisää että itse aloitin poikkihuilun soittamisen 20-vuotiaana (sitä ennen soitin pianoa), ja lopulta suoritin sitä aika pitkällekin konservatoriossa.

Vierailija
5/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha no arvatkaapas mitä? Nyt ette kyllä sitten usko....ette varmaan.....aloitin viulun soiton kolmekymppisenä!! Mikä on soittotaitoni nyt 38vuotiaana? Todella hyvä!! Minä olen.....myönnetään.....erittäin lahjakas kuulemma....mutta mulla on aina ollut motivaatio ja into viuluun.opiskelin ahkerasti joka päivä monta monta tuntia yksityisopetusta.nyt soitan ilman nuotteja beethovenia ja Bachia.

Vierailija
6/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:07"]

Jaaha no arvatkaapas mitä? Nyt ette kyllä sitten usko....ette varmaan.....aloitin viulun soiton kolmekymppisenä!! Mikä on soittotaitoni nyt 38vuotiaana? Todella hyvä!! Minä olen.....myönnetään.....erittäin lahjakas kuulemma....mutta mulla on aina ollut motivaatio ja into viuluun.opiskelin ahkerasti joka päivä monta monta tuntia yksityisopetusta.nyt soitan ilman nuotteja beethovenia ja Bachia.

[/quote] jatkan vielä että mulla käy edelleen kotona opettaja. Puhun venäjääkin niin että suomalaiset ei tajua mun olevan suomalainen miksi? Siksi että kotona opiskelin ja kuuntelin niin paljon suurella innolla.luin yliopistotasoisen ääntämisopas kirjankin yksinäni täällä vaan.tulin hyvin toimeen pietarissa. Miks te ette voi uskoa että on älykkäämpiäkin  ihmisiä olemassa kuin te? Älykkyys kielissä tai musiikissa. Taas matikkapäätä mulla ei ole YHTÄÄN.ja miksi ette voi uskoa että edelleenkin sellaisia lahjoja omaavia ihmisiä joissa on Jean Sibelius,eivät vain ole päässeet soittamaan.kuten minä.

Vierailija
7/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos asut jossain kaupungissa, missä amk kouluttaa instrumenttipedagogeja, niin kannattaa myös kysellä mahdollisuutta päästä harjoitusoppilaaksi. Meidän koulussa niitä joudutaan ainakin kissojen ja koirien kans ettimään joka syksy, kun eli ilomielin otettas kyllä vastaan kaikki halukkaat. :) ja siis viulisteista nyt puhun.. Toimen hyvä vaihtoehto on just noi koulujen ilmoitustaulut, joille aika monet opiskelijat jättää ilmoituksia. Toivottavasti pääset aloitaan soittoharrastuksen pian, hyvän opettajan kans! :) t. Viulunsoiton opettajaksi opiskeleva

Vierailija
8/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

...7 pahoittelee typoja. :)

Vierailija
9/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan sitten sanoa, mitä musiikkiopistossa lukuvuosi maksaisi, poikkiksella ja viululla? äitillä kun ei maan parhaat tulot ole...

Vierailija
10/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja piti vielä kysästä, että mihin 18 vuotta täyttäneet voiko musaopistossa soittaa aikunenkin?
Ap

Vierailija
11/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole myöhäistä aloittaa, viulunsoitonkin voi ihan hyvin aloittaa vaikka aikuisiällä! Jos haluat harrastaa yhtään tavoitteellisemmin, niin kannattaa pyrkiä musiikkiopistoon, opettajat ovat ainakin takuuvarmasti asiansa osaavia. Mutta yhtä hyvin vaikka joku Sibelius-Akatemian tai vastaavan oppilaitoksen soitonopettajaksi opiskeleva voi olla hyvä vaihtoehto. Kannattaa valita soiton oman kiinnostuksen, ei minkään "toi on ehkä vähän helpompi" -mielikuvan mukaan, koska sitkeästi harjoittelemalla oppii mitä vain.

Meidän paikallisessa musiikkiopistossa lukukausi maksaa muistaakseni n. 300e, mutta tähän kuuluu myös yhtyesoittoa, teoriaa ym. Maksuista voi myös anoa alennusta jos on pienituloinen.

Onnea ja tsemppiä hienoon harrastukseen!

Vierailija
12/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 jatkaa:

Useimmissa musiikkiopistoissa on aikuis- tai avoin puoli, jossa voi soittaa minkä ikäisenä tahansa.

Vierailija
13/14 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ja vielä sanon että ei ole todellakaan noloa aloittaa tauon jälkeen. Itselläni oli 10 vuotta taukoa, ja nyt soitan taas viulua. Orkestereissa tosin, tunneilla en juuri nyt käy, mutta sekin on vielä joskus haaveissa.

t. 11

Vierailija
14/14 |
20.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta kannattaa aloittaa ja kumpi tahansa soitin onnistuu hyvin. Opetusta saa Helsingissä monessakin paikassa. Esimerkiksi Kallion Musiikkikoulu ottaa myös aikuisia tunneille, mutta vastaavia musiikkikouluja löytyy monelta paikkakunnalta.

Jos koulussa on pätevät opettajat eikä se saa valtion tukea, lukukausimaksut pyörivät tunnin pituudesta riippuen 350-700 euroa. Hinnat löytyvät nettisivuilta. Kallion Musiikkikoulun sivuilla www.kallionmusiikkikoulu.fi voi myös kysellä soittoharrastuksesta enemmän. Siellä on keskustelupalsta sitä varten.