Olen väsynyt vanhempieni naisvihaan
Onko muita samassa tilanteessa olevia: Olen aikuinen nainen, ja aivan h*lvetin kyllästynyt vanhempieni kivikaudelle jämähtäneisiin mielipiteisiin. Äitini kommentoi esim. rais**ustapauksia, joissa nainen on mennyt bileillan päätteeksi miehen kotiin, mutta tullut sitten rais***uksi, koska onkin kieltäytynyt peiton heiluttelusta, sanomalla mm., että "mielestäni se on lupaus, jos lähtee toisen kotiin". Voiko idiootimpaa mielipidettä olla? Isän mielestä naisille saa huudella törkeyksiä kadulla, koska "jos pukeutuu niin, että hakee huomiota, niin ei siitä pidä loukkaantua, kun huomiota saa" ja "naiset tykkää siitä, kun vähän huudellaan". Kun annan erilaisia tapausesimerkkejä, joilla osoitan kuinka kapeakatseisia he ovat, menevät joskus hiljaisiksi, mutta joskus isäni yrittää vain olla jotenkin vekkuli ja tekotirskahtelee, että "hihhih, suuttui..." Koskaan eivät pahoittele typeriä sammakoitaan. Isällä ei myöskään ole mitään itsehillintää siinä, miten hän meitä lapsiaan fyysisesti kohtelee - hänen yksi bravuurinsa on nyhtää korvasta ylöspäin, mikä tuottaa minulle oikeasti todella terävää kipua, mutta hän ei vain lopeta vaikka olen reagoinut kymmenillä eri tavoilla ja tehnyt tiettäväksi, että korvani nyhtäminen sattuu. En ymmärrä, miksi hän ei voi lopettaa sitä. Hän osaa kuitenkin myös halata ja kertoa meille, että on ylpeä ja rakastaa jne., joten en osaa ymmärtää, miksi hän kokee fyysisen satuttamisen olevan niin tärkeä hellyyden osoittamisen muoto. Toista sisarustani, jolla on fibromyalgia, isä tökkii etusormella käsivarteen samanlaisissa tilanteissa kuin minua nyhtää korvasta. Sanomattakin lienee selvää, että tuo tuottaa sisarukselleni kipua, ja siitäkin on isälle sanottu, mutta ei mene jakeluun. Miksi ei voi vaikka silittää selkää tai taputtaa kevyesti olkapäätä? Pakkoko on oikeasti tuottaa kipua ja hihitellä siinä toisen suuttuessa, että "isä vähän kiusaa!". Ikään kuin hän ei uskoisi, että puhumme totta, tai että kyseessä on vakava asia.
Olen kokenut, että he ovat aina kohdelleet meitä lapsia tasa-arvoisesti ja hyvin, enkä muista mitään näitä älyvapaita lausuntoja lapsuudesta tai nuoruudesta (korvan nyhtäminen ja käsivarren tökkiminen ovat olleet läsnä niin kauan kuin muistan), mutta nyt aikuisena tuntuu, että joka kerta kun nähdään, he jankkaavat näitä samoja älyttömyyksiä. Aina vaan samat typerät sammakot suusta, ja aina vaan annan lisäesimerkkejä ja perusteluja siitä, miten kivikautista heidän ajattelunsa on. Olen yrittänyt eri sävyillä (huumori, vakava, napakka, puhtaasti faktapohjalta, omien kokemusten kautta jne.) ja eri taktiikoilla, mutta heidän vinyylilevy vain jumittaa ja vinkuu samassa kohtaa. Ei pääse neula eteenpäin. En jaksaisi enää kuunnella, mutta en jaksa enää puuttuakaan. Muuten kyllä rakastan vanhempiani, mutta tämä syö jo niin paljon, että olen alkanut välttää tekemisissä oloa.
Mitä tässä voi enää tehdä? Helpointa olisi, kun voisi vain lakata pitämästä yhteyttä, mutta kun eivät he varsinaisesti kuitenkaan huonoja ihmisiä ole, vaan ovat olleet hyvät vanhemmat.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini tekee tuota. On siis muuten todella kiltti, eikä puhu pahaa muiden selän takana. Kuitenkin kommentit vaikkapa uutisiin on tasoa:”Itsehän ne naiset Sinne lähti huoraamaan.” Tämä kommentti siis Axel Smithin salakuvaukseen liittyvästä uutisoinnista.
Itselläni on kaksi pientä tytärtä ja aion kyllä tehdä heille selväksi, että miehet ja naiset, muun sukupuoliset on kaikki saman arvoisia.
Toisaalta on hyvä tehdä selväksi, että Suomessa on edelleen ihmisiä, jotka kuvittelevat kahville kusun tai kahville lähdön olevan lupaus jostain.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini tekee tuota. On siis muuten todella kiltti, eikä puhu pahaa muiden selän takana. Kuitenkin kommentit vaikkapa uutisiin on tasoa:”Itsehän ne naiset Sinne lähti huoraamaan.” Tämä kommentti siis Axel Smithin salakuvaukseen liittyvästä uutisoinnista.
Itselläni on kaksi pientä tytärtä ja aion kyllä tehdä heille selväksi, että miehet ja naiset, muun sukupuoliset on kaikki saman arvoisia.
On aivan oikeassa, äitisi. Hän nimenomaan pitää kaikkia saman arvoisina, mikä tarkoittaa, että kaikilla on vastuu omista valinnoista. Sinä pidät naisia ikuisina lapsina, jolle tulee yllätyksenä, että huonot valinnat voivat johtaa ikävyyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta on hyvä tehdä selväksi, että Suomessa on edelleen ihmisiä, jotka kuvittelevat kahville kusun tai kahville lähdön olevan lupaus jostain.
Meinaatko, että siellä kahvilassa ruvetaan toimeen?
Vierailija kirjoitti:
Tunnepuolen vajausta, jos menee vieraaseen paikkaan jonkun körilään kanssa ja käy huonosti, muttei syytä siitä myös itseään. Tämä ei tietenkään poista körilään syyllisyyttä.
Tunneköyhiä riittää alapeukuista päätellen.
No mulle ihan sama, itse kärsitte.
Se korvasta repiminen ja tökkiminen ei ole mitään kiusoittelua, vaan väkivaltaa ja rikos. En olisi missään tekemisissä tuollaisten ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ap:n äidinkin pitää vaan mennä kutsuttuna kahville ja tulla raiskatuksi niin oppii, että ihmisten luo ei mennä ja mitä kahvi tarkoittaa.
Sulla on hyvät vanhemmatm, jotka ajattelee vain sun parasta. Tuut ymmärtämään sen vasta kun tuut vanhemmaks.
Ovat siinä mielessä oikeassa, että tyhmä ja naivi ei pidä olla, eikä tuntemattomien ja epäluotettavien ihmisten kanssa kannata lähteä yötä viettämään. Maalaisjärki mukana, minkä nykynuoriso on unohtanut jostain syystä. Kaikki kun eivät ole kivoja ihmisiä tuolla ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Naisvihaajia yhdistää yleensä ulkoinen (sekä tietysti sisäinenkin) rumuus. Miehillä se naisviha tulee siitä kun omat speksit ei riitä kauniisiin naisiin, naisilla taas siitä, kun ollaan kateellisia muille naisille kun itse on niin ruma.
*HUOKAUS*
Vierailija kirjoitti:
Sulla on hyvät vanhemmatm, jotka ajattelee vain sun parasta. Tuut ymmärtämään sen vasta kun tuut vanhemmaks.
Mikä tuossa kuvailussa kertoi hyvitä vanhemmista?
Ei siinä, eivät nuo mitenkään pahimpiakaan mahdollisia ole, kuulostavat lähinnä idiooteilta...
Totea että kun koskee seuraavan kerran, tulee puukosta takaisin.
Sanot vanhemmillesi kutakuinkin näin: "isä ja äiti, olette rakkaita ja arvostan teitä suuresti. En kuitenkaan voi sietää kun (tässä luettelet kaikki sinua häiritsevät ja loukkaavat asiat). Jos tuollainen käyttäytyminen ei lopu, joudun rajaamaan ja ehkä myös lopettamaan yhteydenpidon teihin. Olen aikuinen ihminen, ja teidän on kunnioitettava tunteitani ja toiveitani, jos haluatte olla jatkossakin tekemisissä minun kanssa".
Todennäköisesti tämän jälkeen he jatkavat vanhan mallin mukaan. Joka kerta kun näin tapahtuu, poistut välittömästi paikalta. Jos tämäkään ei auta pitkällä aikavälillä, sinulla on 2 vaihtoehtoa:hyväksyä vanhempien käytös ja jatkaa yhteydenpitoa tai pistää välit poikki.
Olisi tärkeää ettei sisaresi ole tekemisissä isäsi kanssa enää, koska isä käyttää väkivaltaa satuttaen siskoasi, sitä ei voi selittää edes sillä että "isä ei ymmärrä". Jos tökkiminen tai kosketus koskee suunnattomasti, niin se on väkivaltaa silloinkin. Sisaresi voi ehkä turvallisesti korkeintaan soittaa tai videopuhelu. Äiti ilmeisesti ei tee niin. Myös sinulla on oikeus olla koskematon ettei isä revi korvaa.
Äitini on ihan samanlainen. Halveksii muita jos pukeutuvat paljastavammin tms. Ajattelin aloittaa twerkkauksen ihan vaan vittuillakseni hänelle, kutsukoon sitten minua h**raksi kuten muita naisia haukkuu :D
Kokeilepa isääsi samaa korvista vetämistä. Jos hermostuu, niin totea vaan, että tytär vähän kiusaa tai leikkiähän tämä vaan on. Jatka niin kauan kuin hänkin jatkaa. Kaikista paras ottaa etäisyyttä vanhempiisi, jos joudut kärsimään sekä fyysistä että henkistä kaltoinkohtelua.
Meillä äiti sitten taas on opettamismielessä sanonut, että älkää ikinä menkö ventovieraan miehen kotiin tai päästäkö ventovierasta miestä kotiinne, kun miehet voivat olla vaarallisia ja jopa sairaita haluiltaan.
Jos menee (yöllä) miehen asunnolle, niin kyllä se on vähintäänkin puolittainen lupaus. Yleensä se tulkitaan täydeksi lupaukseksi. Mutta on selvää, että se ei oikeuta mihinkään väärään käytökseen yms. Se vaan on normielämän tosiasia, joka kannattaa ottaa huomioon. Jos menee miehen asunnolle, niin pitää tajuta, että se on vahva viesti myös jatkosta. Ei se silti "oikeuta" raiskaukseen, eikä mikään oikeuta siihen. Mutta asia pitää ymmärtää, ennenkuin lähtee tuntemattoman miehen asunnolle.
Ja myös, jos pukeutuu huomiota herättävästi, niin silloin saa huomiota. Huomiota voi tulla myös idiooteilta ja törpöiltä. Heitäkin liikkuu tuolla ulkona. Se nyt vaan on niin, että kaikki eivät ole fiksuja tai asiallisia.
Mutta noin muutoin vanhempasi vaikuttavat olevan molemmat varsin syvältä p***estä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti sitten taas on opettamismielessä sanonut, että älkää ikinä menkö ventovieraan miehen kotiin tai päästäkö ventovierasta miestä kotiinne, kun miehet voivat olla vaarallisia ja jopa sairaita haluiltaan.
Eli mikä kohta tässä varoituksessa oli väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mikä kohta tässä varoituksessa oli väärin?
Ei mikään ja kyllä minä olen hänen oppinsa ottanutkin vakavissani. Sehän on karu fakta, että jos menet vieraan ihmisen kotiin, niin voi tapahtua mitä vain. Ei tietenkään saisi tapahtua ja jokaisella tulisi olla oikeus päättää omasta kehostaan, mutta tuolla tavallisten ihmisten joukossa on myös kaikenmaailman sekopäitä, jotka eivät tätä ymmärrä.
Tunnepuolen vajausta, jos menee vieraaseen paikkaan jonkun körilään kanssa ja käy huonosti, muttei syytä siitä myös itseään. Tämä ei tietenkään poista körilään syyllisyyttä.