Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Automaattivaihteisella autolla on kivaa ajaa

Vierailija
05.10.2013 |

Cruise vaan päälle ja pelkkä ratin pyörittely riittää.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:37"]

[/quote] Et sitten ole viela paassyt kokeilemaan kun ei se nyt ihan noin mene :).

Vierailija
2/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No cruise kyllä toimii ihan samalla tavoin manuaalilla ;) Mutta joo, molemmissa omat hyvät puolensa. Ruuhkissa ja kaupunkiajossa yleensä automaatti helpottaa selkeästi, mutta silti ajan manuaalilla. Manuaalilla kuitenkin ns. parempi kontrolli tekemiseen. Ja pienenä anekdoottina - manuaali on vaikeampi saada irti esim lumesta kuin manuaali!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en aja enää kuin automaatilla! Kaupunkiajossa niiin hyvä

Vierailija
4/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 16:37"]

[/quote] Cruise laitetaan paalle sitten kun on saavutettu sopiva ajonopeus. Ja se menee heti pois paalta kun painaa jarrua. Pienilla nopeuksilla ja kaupunkiajossa silla ei tee mitaan.

Vierailija
5/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:18"]

en aja enää kuin automaatilla! Kaupunkiajossa niiin hyvä

[/quote]

Sama juttu. Uskosin, että kaikki manuaalin nimeen vannovatkin siirtyisivät automaattiin, jos esim 6kk "joutuisivat" automaattia kokeilemaan. Hyvä esimerkki on mieheni ;)

Vierailija
6/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin pari vuotta automaatilla ja olihan se hyvä, mutta kun on tottunut vaihteisiin, ei niitä edes huomaa. :)

Vierailija
7/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut yksi automaattivaihteinen auto. Myin sen pois kun en vaan tykännyt. Manuaali on paras, on siinäkin se "cruise".

Vierailija
8/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi turhake ja talvellahan sillä ei tee mitään. Ihan hyvä kuitenkin vähän huonommille kuskeille.

Vierailija
9/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattivaihteisto ja kitkarenkaat, ei pääse töihin asti talvella. Pitää olla neliveto, nastat ja manuaalivaihteet sekä korkea maavara.

Vierailija
10/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olenkin arka kuski. Olin niin kauhuissani keppiauton ja kytkimen kanssa, että olin ajamatta 20 vuotta. Kun vihdoin sain alleni automaattivaihteisen auton, selätin ajokammon. Mistä sitten lienee johtuukaan, mutta kun sitä kytkytintä ei tarvitse savustaa, nautin ajamisesta. Käytän cruisea jopa kaupunkialueella. Haluttu ajonopeus on helppo saavuttaa jarrutuksen jälkeen, kun käyttää sitä "mikä- se nappi -nyt -onkaan" pyörylää, jolla saa auton itsestään palaamaan entiseen ajonopeuteen.

Mulla on varmaan putkiaivot, mutta kun jalkoja ei tarvitse käyttää, niin huomiota jää enemmän muille hallintalaitteille ja ympärilleen katsomiselle. Ja kyllä: erittäin huono rytmitaju ja karttamuisti. Ties vaikka surkea koordinaatiokykykin.

Ajan automaattivaihteilla ja navigaattorin avulla. Ja tykkään siitä vihdoinkin. ap

Vierailija
11/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha hyvä, että tykkäät.

Itselläni on suoakytkentäaski. Saa naputella pykälät sisään ratin takaa läpysköistä jos tekee mieli hiukan uheilullisempaa ajoa, mutta kytkimestä ei siis näissäkään tarvitse huolehtia. Tai sitten voi ajaa ihan vaan automaattina.

Kyllähän automaatit on kehittyneet valtavasti, eivätkä parhaat enää häviä manuaalille kiihtyvyydessäkään kun tietokone tekee vaihdot silmänräpäyksessä.

Vierailija
12/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä manuaalilla pääsee ainakin 3km/h tunnissa lujempaa tiukan paikan tullen ja bensaakin menee vain 10% enemmän. Juuh, ei tule meidänkään perheeseen enää manuaaliautoa. Vähän sama kuin jos nykyaikana vielä vatkaisi kermavaahdon käsivispilällä.

Vierailija
13/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Saa naputella pykälät sisään ratin takaa läpysköistä jos tekee mieli hiukan uheilullisempaa ajoa"

Mitä tuo lause tarkoittaa? Ohjelmoidaanko autoon valmiiksi kiihdytykset ja vaihteiden vaihdot? Mikä on aski? ap

Vierailija
14/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on aina ollut automaattivaihteinen auto enkä edes osaisi ajaa enää kepillä. Enkä kyllä haluaisikaan. 

Vierailija
15/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:19"]

"Saa naputella pykälät sisään ratin takaa läpysköistä jos tekee mieli hiukan uheilullisempaa ajoa"

Mitä tuo lause tarkoittaa? Ohjelmoidaanko autoon valmiiksi kiihdytykset ja vaihteiden vaihdot? Mikä on aski? ap

[/quote]

Vaihdelaatikosta - vaihteistosta - puhutaan joskus 'askina'.

Tuollainen vaihteisto on siis periaatteessa sellainen kuin formula-autoissa on. Puoliautomaatti. Vaihteen vaihtaminen tapahtuu "vetämällä" ratin takana olevista vivuista kevyesti sormenpäillä. Oikealta puolelta vaihtaa isommalle ja vasemmalta pienemmälle (voi olla merkkikohtaisia eroja). Kytkin ei kuitenkaan ole "jalkakäyttöinen" eli tietokone hoitaa sen - ihan kuin perinteisessä automaatissa.

Suosittelen kokeilemaan. Näitä alkaa olla nykyään kohtuuhintaisissa autoissakin saatavilla.

Vierailija
16/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä kokeillut automaattivaihteista enkä kokeile. Olen 35 vuotta ajanut manuaalilla, joten en varmaan edes oppisi automaatilla ajamaan. Siis tietysti oppisin periaatteessa, mutta käytännössä yrittäisin kuitenkin käyttää kytkintä.

Vierailija
17/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta, tuo kuulostaa kivalta! Kohtuuhintaiseen autoon vain oel nyt nyt varaa. Laita linkki kuvaan sellaisesta autosta, jota ajat noilla puoliautomaatin vivuilla! ap *innostuu*

Vierailija
18/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:49"]

Automaattivaihteisto ja kitkarenkaat, ei pääse töihin asti talvella. Pitää olla neliveto, nastat ja manuaalivaihteet sekä korkea maavara.

[/quote]

Juuri tuollainen kokoonpano tarvitaan, jos kuski ei osaa ajaa. Kaksi talvea olen nyt ajellut automaatilla ja mitään ongelmia ei ole ollut.

Vierailija
19/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:37"]

Mä en ole ikinä kokeillut automaattivaihteista enkä kokeile. Olen 35 vuotta ajanut manuaalilla, joten en varmaan edes oppisi automaatilla ajamaan. Siis tietysti oppisin periaatteessa, mutta käytännössä yrittäisin kuitenkin käyttää kytkintä.

[/quote]

Tuosta tavasta pääsee parissa viikossa eroon. Itse ajoin parikymmentä vuotta manuaalilla ja nykyään on automaatti alla. Se on niin paljon lepposampaa menoa, etten edes kaipaa vaihdekepillä sekoittamista :)

Vierailija
20/25 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kivaa on.