Vääntäkää mulle ratakiskoa: jos mulla on korona ja muu perhe joutuu karanteeniin niin jääkö mieskin saikulle töistä?
Lähinnä mietin käytännön asioita. Sen tiedän että jos testi tulee positiivisena niin silloin mieskään ei liiku mihinkään (nyt saa vielä käydä töissä, onneksi on metsäkoneenkuljettaja niin ei muita kohtaa juurikaan) mutta jos mulla todetaan korona niin on oikeutettu saikkuun vaikka ei olisi kipeä?
Kommentit (35)
Silloin on altistunut ja määrätään karanteeniin. Jos ei kykene etätöihin niin saa palkkansa suuruista karanteenikorvausta valtiolta.
Palstaillessa menee usko ihmisten ymmärryksen tasoon.
Vierailija kirjoitti:
Silloin on altistunut ja määrätään karanteeniin. Jos ei kykene etätöihin niin saa palkkansa suuruista karanteenikorvausta valtiolta.
Vaati sen infektiolääkärin todistuksen, eli omaehtoisista sun muista valtio ei anna rahaa.
Tuo ei tule pelkästään sillä että puoliso tai lapset saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaati sen infektiolääkärin todistuksen, eli omaehtoisista sun muista valtio ei anna rahaa.
Kyllä tulee. Mm. samassa taloudessa asuvat ja muut lähikontaktit määrätään ihan viranomaisen toimesta karanteeniin ja silloin korvataan myös ansionmenetys. Älä levitä väärää tietoa.
Ei jää, eikä tuolla työnkuvalla tarvitse jäädä pois töistäkään. Kaikki kontaktit kuitenkin minimiin, ei mummolle kylään eikä kaupoilla luuhaamista.
Jos on kuten minä niin pitää vaan jäädä kotiin ilman palkkaa. En saa palkkaa, koska en voi mennä työpaikalle tietenkään. Nollatuntisopimus niin vuorot vaan peruuntuu multa ja siirretään muille. Voin saada jtn peruuntumiskorvausta tyyliin 1 päivän päähän, mutta ne loput 13pv on ihan omasta pussista. Tai näin oon käsittänyt mutten oikeastaan ole varma... eikä onneksi ole vielä kokemustakaan!
Eri asia tietysti jos oikeasti sairastun ja saisi lääkärintodistuksen. En tietty saa altistumisesta mitään lääkärintod.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos samassa taloudessa asuva on koronasairas, ei ole kyse omaehtoisesta karanteenista, vaan nimenomaan tuosta infektiolääkärin määräämästä. Silloin palkka korvataan karanteeniajalta.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää saikulle vaan karanteeniin.
Tiedän että jäädään siis sitten kaikki kotiin jos positiivinen (itse olen omista hommista saikulla kun odotan tulosta) mutta jäänkö minäkin sitten virallisesti karanteeniin? Viikon ehkä kahdenkin pätkän talous kestää, mutta jos tätä kestää vaikka kolmekin viikkoa niin Kelasta tulee se tartuntatautiraha tai joku vastaava?
Käytännön asioita olen jo sen verran selvittänyt että löytyy jo ruokaa (ja vessapaperia) pariksi viikoksi ja appiukko on lupautunut tarvittaessa kuskaamaan kauppakasseja mihin saa apteekkitilauksiakin kylkeen tilattua.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuten minä niin pitää vaan jäädä kotiin ilman palkkaa. En saa palkkaa, koska en voi mennä työpaikalle tietenkään. Nollatuntisopimus niin vuorot vaan peruuntuu multa ja siirretään muille. Voin saada jtn peruuntumiskorvausta tyyliin 1 päivän päähän, mutta ne loput 13pv on ihan omasta pussista. Tai näin oon käsittänyt mutten oikeastaan ole varma... eikä onneksi ole vielä kokemustakaan!
Eri asia tietysti jos oikeasti sairastun ja saisi lääkärintodistuksen. En tietty saa altistumisesta mitään lääkärintod.
Jos infektiolääkäri määrää sinut karanteeniin, voit hakea tartuntatautipäivärahaa. Se on ansionmenetyksesi suuruinen.
Lähipiiri ei ole karanteenissa, koska he eivät ole olleet lähikontaktissa tartunnan saaneeseen, toisin kuin karanteeniin asetettu. Karanteeniin asetetun oireettoman henkilön lähipiiri ei ole tartuttava.
Tartunnan saamisesta siihen, että potilas voi tartuttaa muita, on viivettä. Tämä takia altistuneen, mutta oireettoman henkilön omaisten ei kannata rajoittaa elämäänsä. Jos altistunut alkaa oireilla, tutkitaan, onko kyse koronaviruksesta. Tutkimustulosten perusteella karanteenia laajennetaan tarpeen mukaan lähiomaisiin. Tätä ennen lähiomaiset eivät tartuta muita.
Eristyksellä tarkoitetaan tarttuvaa tautia sairastavan potilaan eristämistä terveistä. Eristys voidaan toteuttaa kotona tai sairaalassa. Tällä halutaan välttää mahdolliset jatkotartunnat.
Karanteenilla tarkoitetaan terveen henkilön liikkumisvapauden rajoittamista. Osa infektiosairauksista voi tarttua jo ennen kuin varsinaiset oireet puhkeavat. Karanteenilla estetään tartuntoja mahdolliselta oireettomalta tartunnankantajalta muihin henkilöihin.
Tartuntatautilain (1227/2016) mukaan kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri voi määrätä eristykseen tai karanteeniin henkilön, joka on sairastunut tai jonka perustellusti epäillään sairastuneen yleisvaaralliseen tartuntatautiin tai tartuntatautiin, jota perustellusti epäillään yleisvaaralliseksi. Tällaisessa tilanteessa henkilöllä on oikeus tartuntatautipäivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän että jäädään siis sitten kaikki kotiin jos positiivinen (itse olen omista hommista saikulla kun odotan tulosta) mutta jäänkö minäkin sitten virallisesti karanteeniin? Viikon ehkä kahdenkin pätkän talous kestää, mutta jos tätä kestää vaikka kolmekin viikkoa niin Kelasta tulee se tartuntatautiraha tai joku vastaava?
Käytännön asioita olen jo sen verran selvittänyt että löytyy jo ruokaa (ja vessapaperia) pariksi viikoksi ja appiukko on lupautunut tarvittaessa kuskaamaan kauppakasseja mihin saa apteekkitilauksiakin kylkeen tilattua.
Ap
Voi hyvää päivää, tiedonhankitataidot täysin nollassa, vaikka ihan tässäkin ketjussa asia on selitetty. Jos samassa taloudessa asuva, tai joku muu lähikontaktisi sairastuu, viranomainen asettaa sinut karanteeniin. Karanteenin ajalta ansionmenetyksesi korvataan täysimääräisesti.
Tartuntatautipäiväraha korvaa ansionmenetystä, jos kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaava lääkäri on määrännyt sinut olemaan poissa työstäsi, karanteeniin tai eristykseen tartuntataudin leviämisen estämiseksi. Tartuntatautipäivärahan myöntäminen edellyttää lähtökohtaisesti, että olet Suomessa sairausvakuutettu. Jos olet Suomessa työskentelevä EU/ETA-maan, Sveitsin tai Iso-Britannian kansalainen, sinulla voi olla oikeus tartuntatautipäivärahaan, vaikka et olisi Suomessa sairausvakuutettu.
Karanteenilla tarkoitetaan sitä, että tartuntataudille altistuneen tai altistuneeksi epäillyn henkilön liikkumista rajoitetaan esimerkiksi siten, että hänet määrätään pysymään kotona. Eristämisellä tarkoitetaan sitä, että tartuntatautiin sairastunutta tai perustellusti sairastuneeksi epäiltyä henkilöä hoidetaan terveydenhuollon toimintayksikössä erillään muista siten, että tartunta ei leviä.
Voit saada tartuntatautipäivärahaa, vaikka et ole työkyvytön. Alle 16-vuotiaan lapsen huoltajana voit saada tartuntatautipäivärahaa, jos lapsesi on määrätty olemaan kotona tartuntataudin vuoksi etkä voi siksi tehdä töitä.
Tarvitset kunnan tai sairaanhoitopiirin tartuntataudeista vastaavan lääkärin päätöksen työssä poissaolosta, karanteenista tai eristämisestä. Kopio päätöksestä riittää. Myös A-lääkärintodistus käy, jos siinä on vastaavat tiedot ja jos sen on allekirjoittanut tartuntataudeista vastaava lääkäri.
Tartuntapäivärahaan ei ole oikeutta esimerkiksi jos
teet työsi etätyönä eikä ansionmenetystä synny
olet lomalla
työnantaja tai opiskelupaikka on suosittanut tai määrännyt sinut jäämään kotiin
hallitus on suosittanut sinut jäämään kotiin ulkomaan matkan jälkeen
jos olet matkustanut ns. riskimaahan ja sinut määrätään paluusi jälkeen tartuntatautilain mukaiseen karanteeniin, voit olla oikeutettu tartuntatautipäivärahaan. Ulkoministeriön sivuilla kerrotaan, mitä maita suositus tarpeettomasta matkustamisesta koskee, eli mitkä maat ovat ns. riskimaita.
Ei sun tarvi sitä miettiä, sulle kyllä kerrotaan kaikki tarkkaan sitten, kun sen koronan saat.
Mies tekee etätöitä jos voi. Jos ri voi niin sitten katsokaa että on lääkärin määräys karanteenista niin saa kelalta korvausta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos mulla on korona (ja koska testi on tehty, saan virallisen todistuksen) niin tarkoittaako tämä käytännössä sitä että mieskin menee testiin että saa sen todistuksen?
Meillä on pienehkö kämppä ja alle 2-vuotias (kotona oleva) lapsi niin pelkkä miehen eristäminen erilleen ei onnistu eli kyllä hänkin on vähintään kantaja vaikka oireita ei olisikaan...
Ap