Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vääntäkää mulle ratakiskoa: jos mulla on korona ja muu perhe joutuu karanteeniin niin jääkö mieskin saikulle töistä?

Vierailija
02.09.2020 |

Lähinnä mietin käytännön asioita. Sen tiedän että jos testi tulee positiivisena niin silloin mieskään ei liiku mihinkään (nyt saa vielä käydä töissä, onneksi on metsäkoneenkuljettaja niin ei muita kohtaa juurikaan) mutta jos mulla todetaan korona niin on oikeutettu saikkuun vaikka ei olisi kipeä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin on altistunut ja määrätään karanteeniin. Jos ei kykene etätöihin niin saa palkkansa suuruista karanteenikorvausta valtiolta.

Vaati sen infektiolääkärin todistuksen, eli omaehtoisista sun muista valtio ei anna rahaa.

Tuo ei tule pelkästään sillä että puoliso tai lapset saaneet.

Eli jos mulla on korona (ja koska testi on tehty, saan virallisen todistuksen) niin tarkoittaako tämä käytännössä sitä että mieskin menee testiin että saa sen todistuksen?

Meillä on pienehkö kämppä ja alle 2-vuotias (kotona oleva) lapsi niin pelkkä miehen eristäminen erilleen ei onnistu eli kyllä hänkin on vähintään kantaja vaikka oireita ei olisikaan...

Ap

Ei. Miehesi asetetaan karanteeniin ja saa sen mainitsemasi todistuksen ihan sillä perusteella, että sinä olet sairas. Mies testataan jos hän saa oireita, tai joissain tapauksissa muutenkin, mutta testi ei ole se, mikä sen "todistuksen" antaa.

Vierailija
22/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarpeen mukaan, ei oireetonta testata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

14, väärin väärin väärin väärin.

Kerrotko mikä tuossa meni väärin? Kun mieheni sairastui, täällä toimittiin täsmälleen noin. Paikkakuntana Tampere.

Vierailija
24/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, en muotoilepa kysymyksesi uudestaan. Ei tuosta saa selvää ja lopputuloksena on vänkäys.

Vierailija
25/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, en muotoilepa kysymyksesi uudestaan. Ei tuosta saa selvää ja lopputuloksena on vänkäys.

Jos minulla on korona ja perheemme eristäytyy ja mies joutuu pois töistä ja mietitään kylmästi vain rahaa. Onko se palkatonta, maksaako työnantaja vai kela miehelle rahaa palkan sijasta ja mitä "todistuksia" tarvitaan.

Jatko kyssä: jos mulla on korona ja mies on oireeton koko aikana, missä kohtaa mies ja minä palataan töihin. Etätyöt eivät ole meidän töissä mahdollisia.

Ap

Vierailija
26/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää saikulle vaan karanteeniin.

Tiedän että jäädään siis sitten kaikki kotiin jos positiivinen (itse olen omista hommista saikulla kun odotan tulosta) mutta jäänkö minäkin sitten virallisesti karanteeniin?

Ap, jos sulla on korona, niin mitäpä luulet? Onko tää provo vai onko sinulla kognitiivinen vajavuus? Mistä ajattelit että karanteeniin määrätään jos ei positiivisesta koronatuloksesta?

Vierailija
27/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla on korona ja perheemme eristäytyy ja mies joutuu pois töistä ja mietitään kylmästi vain rahaa. Onko se palkatonta, maksaako työnantaja vai kela miehelle rahaa palkan sijasta ja mitä "todistuksia" tarvitaan.

Jatko kyssä: jos mulla on korona ja mies on oireeton koko aikana, missä kohtaa mies ja minä palataan töihin. Etätyöt eivät ole meidän töissä mahdollisia.

Ap

-kela maksaa tartuntatautipäivärahaa joka on palkan suuruinen.

-sairastunut on eristyksissä vähintään kaksi viikkoa, tai jos tauti kestää tuota pidempään, eristyksissä ollaan kaksi päivää oireiden loppumisen jälkeen

-perheenjäsenen karanteenin pituus on vähintään 14 vuorokautta. Tarkemmat ohjeet saa positiivisen tuloksen yhteydessä.

Tässä tekstissä mainituissa karanteeni- ja eristystilanteissa palkan korvaa kela.

Vierailija
28/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessa tulee väkisin mieleen, että ei taida AP:n tapauksessa ratakiskokaan riittää.

Vierailija
29/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tartuntatautilääkäri määrää sairastuneen eristykseen ja altistuneet (eli tässä tapauksessa miehesi ja lapsesi) eristykseen. Miehesi saa kunnan tartuntatautiviranomaiselta todistuksen ja hakee Kelasta sitten tartuntatautipäivärahaa, joka on saman suuruinen kuin karanteeniajan palkka.

Jotkut työnantajan hakevat maksavat työntekijälle normaali palkan karanteenin ajalta ja saavat sitten Kelalta tuon korvauksen. Omalla työpaikallani toimitaan näin, jotta pienipalkkaiset työntekijät eivät joudu odottelemaan noita Kelan rahoja pitkiä aikoja.

Jos olet sairastunut koronaan, saat tietysti sairauslomaa.

Vierailija
30/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tartuntatautilääkäri määrää sairastuneen eristykseen ja altistuneet (eli tässä tapauksessa miehesi ja lapsesi) eristykseen. Miehesi saa kunnan tartuntatautiviranomaiselta todistuksen ja hakee Kelasta sitten tartuntatautipäivärahaa, joka on saman suuruinen kuin karanteeniajan palkka.

Jotkut työnantajan hakevat maksavat työntekijälle normaali palkan karanteenin ajalta ja saavat sitten Kelalta tuon korvauksen. Omalla työpaikallani toimitaan näin, jotta pienipalkkaiset työntekijät eivät joudu odottelemaan noita Kelan rahoja pitkiä aikoja.

Jos olet sairastunut koronaan, saat tietysti sairauslomaa.

''

Sorry kirjoitusvirhe: miehesi ja lapsesi karanteeniin, ei eristykseen :)

Vierailija
31/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt näin:

Jos sä olet altistunut esim töissä ja muut eivät, niin muu perhe voi nykyohjeen mukaan elää normaalisti.

Jos sä olet sairastunut, muu perhe määrätään karanteeniin.

Vierailija
32/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt näin:

Jos sä olet altistunut esim töissä ja muut eivät, niin muu perhe voi nykyohjeen mukaan elää normaalisti.

Ja sut siis eristykseen.

Vierailija
33/35 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt näin:

Älä sekoita AP:tä lisää. Tuo mainitsemasi koskee altistumista, AP kysyy sairastumisesta.

Vierailija
34/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt näin:

Älä sekoita AP:tä lisää. Tuo mainitsemasi koskee altistumista, AP kysyy sairastumisesta.

Odottelen vielä testitulosta mutta töistä tämä lenssu on joka tapauksessa tullut, oli koronaa tai ei. Mutta mulla oli vaan pointti mitä hain tällä julkaisulla et jos tää on perus flunssa, saan saikkua eli töistä rahat. Jos tää on koronaa mä haen ne Kelasta.

Osaan olla tunkematta nenää ihmisten ilmoille mutta lähinnä tuo "mistä saadaan rahaa vai saadaanko edes" - kiinnosti kun kuitenkin asuntolainat yms pyörii ja jos tässä joutuu töistä olemaan viikkoja pois niin se vaikuttaa väkisinkin talouteen.

Ap

Vierailija
35/35 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ymmärtänyt näin:

Odottelen vielä testitulosta mutta töistä tämä lenssu on joka tapauksessa tullut, oli koronaa tai ei. Mutta mulla oli vaan pointti mitä hain tällä julkaisulla et jos tää on perus flunssa, saan saikkua eli töistä rahat. Jos tää on koronaa mä haen ne Kelasta.

Osaan olla tunkematta nenää ihmisten ilmoille mutta lähinnä tuo "mistä saadaan rahaa vai saadaanko edes" - kiinnosti kun kuitenkin asuntolainat yms pyörii ja jos tässä joutuu töistä olemaan viikkoja pois niin se vaikuttaa väkisinkin talouteen.

Ap

Kirjoittajalla 13 oli oikea vastaus kysymykseesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme