Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis kuuluuko tyttären kuukautiset vanhemmille?

Vierailija
04.10.2013 |

Tuli mieleen tuosta ketjusta, jossa oli puhetta, että koulun uinteja varten pitäisi olla vanhempien vahvistus siitä, ettei menkkojen takia voi uida.

Ei kai teini-ikäinen tytär ole mitenkään velvollinen kertomaan vanhemmilleen siitä, milloin vuotaa ja milloin ei? Sairasta!

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini-ikäinen tytär voi käyttää sitten vaikka tamponia, jos on niin hienohelmalissu, ettei voi mutsille menkoista kertoa!

Vierailija
2/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mikään salailun kohdekaan ole?

Meillä kotona (tällä hetkellä 2 tyttärellä jo menkat alkaneet) ei mitenkään erityisesti julisteta aina, että nyt huomio mulla on menkat, mutta esim. jos ollaan menossa vaikka jonnekin uimaan tms niin joku saattaa sanoa, että hei mennäänkö vasta ens viikolla, kun mulla on menkat tms. Samoin tytöt saattaa pyytää ostamaan kuukautissuojia.

Koulu-uintien aikaan on harvoin osunut kellekkään menkkoja, mutta ei meidän tyttöjen ole tarvinutmitään lappua kotoa viedä, ihan on riittänyt oma ilmoitus jumppaopelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se aika surullista, jos vanhempiin on niin etäiset välit, ettei voi kuukautisista puhua.

Vierailija
4/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa toivotaan vanhemmilta vahvistus lapulla, johan sitä pinnaisi uinnista samat tytöt kuukautisiin vedoten joka kerta

Vierailija
5/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jo tyttöjen kannattaa oppia, että naisen keho on julkinen, se kuuluu muille.

Vierailija
6/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:31"]

No on se aika surullista, jos vanhempiin on niin etäiset välit, ettei voi kuukautisista puhua.

[/quote]

No voi jumalauta, kuukautisista puhuminenko se määrittää onko välit vanhempiin etäiset vai läheiset?

Vierailija
7/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:27"]

Teini-ikäinen tytär voi käyttää sitten vaikka tamponia, jos on niin hienohelmalissu, ettei voi mutsille menkoista kertoa!

[/quote]

Hox! On niitäkin tyttöjä, joilla ei ole mutsia. Pelkkä faija, jolle voi olla vielä kiusallisempaa kertoa.

Vierailija
8/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vanhemmille kuulu mutta yleensä vanhemmat nyt jonkin verran ovat perillä lastensa asioista. Meillä ainakin keskustellaan jos on ummetusta, vatsakipua, kuukautiskipua yms. ihan normaalisti muutenkin mutta minusta on koululta liioittelua vaatia, että äitinä sittenkään todella tietäisin milloin tyttärelläni on kuukautiset ja milloin ei. Joten en hyväksy koululta tuollaista todistusvelvoitetta. Kyllä niiden nyt on vaan pakko luottaa tyttöjen sanaan tai tehdä liikuntataunneist niin houkuttelevia, että lapset eivät halua pinnata.

Vierailija
9/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:32"]

Meillä koulussa toivotaan vanhemmilta vahvistus lapulla, johan sitä pinnaisi uinnista samat tytöt kuukautisiin vedoten joka kerta

[/quote]

No mitä vanhemman pitää tehdä, ettei vain anna vahingossa lapselleen lupaa pinnata? Sanoa, että "no niin Anna, näytäs nyt se verinen kuukautissuojasi, että minä varmuudella tiedän sinulla olevan menkat ja voin kirjoittaa lapun?"

Vierailija
10/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en itse ainakaan ikinä kertonut äidilleni, että kuukautiset alkoivat. Miksi olisi pitänyt? Miksi menkoista pitäisi puhua, kun eivät ne ole mikään ongelma tai puhumisen arvoinen asia? Tiedän joitain tyyppejä, jotka kokevat tarpeelliseksi verbalisoida vuotonsa joka kuukausi jopa joillekin puolitutuille. En ymmärrä sitä.

Vierailija
11/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:34"]

[/quote]

Hox! On niitäkin tyttöjä, joilla ei ole mutsia. Pelkkä faija, jolle voi olla vielä kiusallisempaa kertoa.

[/quote]

Miksi isälle olisi kiusallista kertoa menkoista?

Vierailija
12/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä en ainakaan ilennyt kertoa. Suutuin äitipuolelleni, joka oli sen sitten paljastanut. On se noloa sanoa etäiselle isälle, ja varsinkin sellaiselle, joka pitää miltei täysi-ikäistäkin ihan pienenä lapsena.  Toisille se on ok, toisille ei.

Vierailija
13/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:33"]

Kyllähän jo tyttöjen kannattaa oppia, että naisen keho on julkinen, se kuuluu muille.

[/quote]

Musta taas kuukautiset ovat perinteisesti olleet sellainen asia, joka on hys-hys. Ei musta niistä tarvitse meteliä pitää, mutta on kiva, jos niihin voidaan kotona suhtautua luonnollisena asiana ja osana naisen elämää. Joidenkin kuukautiset estää täysin uimahallireissut ja jollain voi olla niin niukka vuoto, että tampoonilla pärjää. Ajattelen, että on hyvä, jos näistä asioista voi puhua luottamuksellisesti saman perheen jäsenille, ei tietenkään kaikille ja joka tilanteessa.

Kyllä kuukautiset yleensä pitää minusta olla sellainen asia, josta tulee voida puhua.

Vierailija
14/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä niille osaa kaupasta siteitä tai kuukuppeja ostaa, jos asiasta ei voi kotona puhua. Itse ainakin vaan ostoslistalle kirjoittelin minkä merkkisiä milloinkin halusin kaupasta tuotavan.

Vierailija
15/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 11:47"]

Millä niille osaa kaupasta siteitä tai kuukuppeja ostaa, jos asiasta ei voi kotona puhua. Itse ainakin vaan ostoslistalle kirjoittelin minkä merkkisiä milloinkin halusin kaupasta tuotavan.

[/quote]

Kyllähän nyt teinitytöillä yleensä on kuukautiset, ja sopivien suojien hankkimiseen varmaan keksitään kullekin perheelle sopiva järjestely, vaikka vanhemmat ei tietäisikään tarkalleen minä päivänä tyttö sattuu vuotamaan.

Vierailija
16/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä en ikinä kertonut isälleni kuukautisistani, ja isäni on sentään gynekologi, joten tällaiset puheet ovat hänelle ihan arkipäivää. Ei vain jotenkin ole koskaan tullut sellaista tilannetta, että hänelle olisi ollut olennaista tietää, että minulla on kuukautiset, enkä minä nyt hänelle asiasta alkaisi spontaanisti puhua. En minä hänelle kerro ummetuksista tai ripuleistakaan, ellen ihan oikeasti ole huolissani ja kaipaa lääketieteellisiä neuvoja.

En minä sen enempää kyllä äidillenikään kerro kuukautisistani. Kyllä minä aikoinaan kerroin, että nyt ne menkat sitten alkoivat, ja siihen ovat tainneet meidän menkkakeskustelumme jäädä. Kerran taisin kysyä, että onko äitini kärsinyt munasarjakystista, kun niitä minulla epäiltiin, ja niillä on kova taipumus periytyä. Vaikka molemmat vanhempani lääkäreitä ovatkin, niin ei meillä ole tapana huudella ruumiintoiminnoista. En minä varmaan nuhastakaan pitäisi kovaa meteliä, jos se ei näkyisi ulospäin.

Vierailija
17/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein kouluissa käydään uimassa? Me käytiin ehkä kerran, korkeintaan kaksi kertaa vuodessa. Kyllä maikan pitäisi uskoa, jos sanoo, että on kuukautiset.

Vierailija
18/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Niin, ja vielä surullisempaa on jos lapsi jolla on jo huono äiti (lapsen ja vanhemman välinen suhde ON AINA aikuisen vastuulla!), joutuu kärsimään siitä lisää ja joko pakotettuna ruinaamaan lupalapun tai hätäilemään miten muuten pääsee luistamaan uinnista. Se, että pakotetaan lapsi puhumaan kuukautisistaan äidille joka ei niistä halua kuulla, ei millään lailla paranna lapsen kotitilannetta, mutta aiheuttaa lapselle vain lisää stressiä ja huolta.

T. tytär, jonka äiti ei halunnut kuulla sanaakaan kuukautisista tai muistakaan terveysasioistani. Pinnannut olisin jos vaihtoehtona olisi ollut yrittää pyytää äidiltä lupalappua.

Vierailija
19/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suhtaudutaan kuukautisiin luontevasti, eivät ole salailun aihe.

Kyllä minä tiedän milloin teineillä on kuukautiset. 

Vierailija
20/54 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Totta! Ja kuukautisissa ei ole mtn noloa eikä hävettävää opettakaa se jo vihdoin lapsillenne!