Palkansaajat ja orjatyöläiset, samassa veneessä ollaan!
Älkää hyvät ihmiset haksahtako tähän "hajoita ja hallitse" -mentaliteettiin, jolla meitä palkansaajia yritetään nostaa työttömiä vastaan ja saada kannatustamme heidän laittamiseksi orjatyöhön. Oletetaan, että orjatyömalli toteutuu. Tarkastellaanpa näkymää:
Orjatyöläinen tekee töitä 30h/viikko. Perheellisenä saa korvausta 800e/kk, josta maksaa veroa 20%. Lisäksi saa kulukorvausta 200e/kk. Nettona kätee jää 840e/kk. Maksaa itse työmatkat, työvaatteet, sairaslomalla ei saa palkkaa, maksaa lääkäritodistuksesta ollessaan sairas, tai muuten joutuu karenssiin.
Minä käyn työssä, saan palkkaa n. 3000e/kk, työaikani 38h/viikko. Käteen jää n. 2000e/kk. Lisäksi saan verovähennyksiä työmatkoista, ilmaisen työterveyshuollon, olla poissa omalla ilmoituksella sairastuessani tai lapseni sairastuessa *täydellä palkalla*, työnantaja maksaa työvaatteeni.
Mikä tekee minusta maksajan, ja mikä työttömästä edunsaajan? Niin, ei yhtään mikään. Minusta kuulostaa pikemminkin siltä, että minä työntekijänä olen se edunsaaja. Teemme samaa työtä lähes yhtä paljon, mutta minä tienaan moninverroin enemmän, asemani on turvattu, saan sairastuakin, toisin kuin työtön.
Jos käytämme lähes saman ajan viikossa työn tekemiseen (oli se sitten mitä työtä tahansa), on melkoista ylimielisyyttä väittää, että minä, jolle paremmin maksetaan, kustantaisin toisen elämään. Höpö höpö, itse asiassa tuo orjatyöläinen kartuttaa paljon enemmän yritysten ja valton kassaa menetettynä palkkatulona. Voidaan ajatella, että se hän maksaa 1000e/kk (joka jää saamatta verrattuna minun palkkaani) veroa työttömän statuksestaan ja menettää työssäkäyvän edut.
Miksi sitten olemme samassa veneessä? Siksi, että ilman muuta työnantajat tekevät pian kaikkensa, jotta saisivat potkittua palkansaajat pihalle, ja pyörittää yrityksiä orjatyöllä - onhan se paljon halvempaa. Samaa työtä me kaikki teemme, hinta vain on eri. Lopulta meillä on vain yksi palkkaluokka, ja se on orjatyön "palkaa". Tämähän on todellisuutta jo esim. virossa, missä normaalityöläiset työskentelevät muutamalla satasella kuukaudessa.
Orjatyön vastustaminen on siis mitä suurimmassa määrin myös meidän, työssäkäyvien asia. Ammattiliittojenkin tulisi toden teolla ottaa asia omakseen. On todella edesvastuutonta, että aloilla, joissa on olemassa minimipalkat, saa työskennellä työttömiä puoli-ilmaiseksi, koska heidän työnsä ei ole määritelty työksi! Missä keisarin vaatteet?
up