Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairastelu ja käsihygienia.

Vierailija
03.10.2013 |

Ajattelin kertoa asian, jonka meidän perhe oppi kantapään kautta viime syksynä. Silloin esikoinen aloitti koulun ja nuorempi tarhan ja äiti työt. Tuloksena oli, että koko perhe sairasti jatkuvalla syötöllä koko syksyn kamalia räkätauteja.

Sitten tämä mamma luki perheella madonluvut. Joka kerran, kun käydään kodin ulkopuolella, vaikka vain roskat viemässä, mennään suorilta ulko-oven vieressä olevaan vessaan ja pestään kädet kunnolla, saippualla ja lämpimällä vedellä ja kuivataan käsipyyhkeeseen (jonka mamma vaihtaa joka päivä). Lisäksi pidettiin palopuhe, ettei silmiä saa hankailla käsillä kodin ulkopuolella ja samaten kädet on pestävä muuallakin enne ruokailua.

Tätä vahdittiin kotona vieressä kunnes oppi meni perille pojista isään. Käsiä pitää hangalta useita minuutteja eikä kärsimättömillä miespuolisilla olisi ollut siihen suuriakaan haluja. Tuloksena kuitenkin räkätautien tuntuva vähentyminen. Tapaa on jatkettu siitä pitäen ja ainakaan vielä lasten päiväsäilytyspaikoista ei ole kantautunut ensimmäistäkään flunssavirusta.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu, mutta räkätaudit eivät ole vähentyneet yhtään.

Vierailija
2/14 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Meilläkin kädet on aina pesty sisälle tultaessa ja syömään ja keittiöhommiin ryhtyessä. Siis toihan on ihan peruskauraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:41"]

Meillä sama juttu, mutta räkätaudit eivät ole vähentyneet yhtään.

[/quote]

Moni räkätauti tarttuu silmien kautta, siis käsistä silmiin. Yritä puuttua myös siihen, moni tekee sitä huomaamattaan. Samaten sormia ei saisi laittaa suuhun kodin ulkopuolella ollenkaan.

Vierailija
4/14 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen ylihygieeninen ympäristö voi olla enemmän haitaksi kuin hyödyksi. On todettu, että maatilalla varttuneilla lapsilla on muita vähemmän allergisia sairauksia. Meillä voikin olla puutetta bakteereista ja muista ympäristön mikrobeista.

– Jos törmäisimme useammanlaisiin mikrobeihin, puolustusjärjestelmämme voisi kehittyä vahvemmaksi, eikä hyökkäisi viattomia kohteita kuten ruokaa vastaan, sanoo lastenlääkäri Marko Kalliomäki Turusta.

– Annetaan lasten olla lapsia, leikkiä ja tutustua ympäristöönsä joskus vähän likaisemminkin käsin, hän ohjeistaa.

Myös autoimmuunisairauksien epäillään liittyvän liian hygieeniseen elinympäristöön. Autoimmuunisairauksissa elimistön immuunijärjestelmä hyökkää omia solujaan vastaan ja vaurioittaa niitä. Tällaisia sairauksia ovat esimerkiksi nivelreuma, jossa tulehtunut kudos syövyttää tervettä rustoa, ja nuoruusiän diabetes, jossa elimistö tuhoaa haiman insuliinia tuottavia soluja.

Vierailija
5/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsidesiä kannattaa aikuisten käyttää ja D-vitamiinia kanssa.

Nyt on flunssakausi alkamassa.

Vierailija
6/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä käsihygienia ei tarkoita samaa kuin liika hygieniasta huolehtiminen. 

Ja käsidesin sijaan kannattaa käyttää lämmintä vettä ja saippuaa. Bakteerit ja virukset hangataan irti ihosta ja ne huuhtoutuvat ihon rasvojen mukana pois. Käsidesi sen sijaan tehoaa vain bakteereihin.

Vierailija
7/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 00:25"]

[/quote]

Miten niin alkamassa? Ainakin minä olin tossa syyskuussa flunssassa kolmisen viikkoa.

Vierailija
8/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pienenä useampi lemmikki perheessä, ei ollut mitenkään turhan tarkan hygieenistä ja minulla ei tähän päivään ole ollut mitään allergioita. Eli uskon kyllä että siten saa myös tietyn vastustuskyvyn, jos pidetään steriloiduissa tiloissa suunnilleen hengitysmaski naamalla niin varmasti sairastuu pienemmästäkin bakteerista.

Sen olen näin aikuisiällä huomannut, että lapsista saa kaameita tauteja helposti. Kävin ystäväni luona jolla lapsia, ja kolme kertaa putkeen käyntien jälkeen sain kuume/flunssa taudin. Aikuisena ei taida olla oikein sietokykyä lasten bakteereille ja sehän taitaa olla jokin faktakin... Lapset muutenkin kantavat usein melkoista bakteerikantaa kun kavereista saadaan niitä ja ovat möyrimässä joka paikassa..

Vierailija
9/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 01:46"]

[/quote]

Miten niin alkamassa? Ainakin minä olin tossa syyskuussa flunssassa kolmisen viikkoa.

[/quote]

Maailma ei pyöri ympärilläsi eikä flunssakausia määritetä sinun perusteella, arvoisa av-mamma.

Vierailija
10/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 01:46"]

[/quote]

[/quote]Sinä otit varaslähdön ja sairastit ennen kauden alkua. Flussarokotteet suositellaan otettavan marraskuun aikana, että ehtivät vaikuttaa ennen kuin flunssakausi kunnolla alkaa.

Vierailija
11/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli nelisen vuotta sitten sama tilanne kun lähdin töihin. Alussa tuli useitakin flunssia varsinkin lapsille noin puolen vuoden sisällä, sitten tilanne rauhoittui ja noin 3,5 vuoteen ei sairastelua juuri ole ollut. Emme tehneet mitään ihmeellisiä käsienpesuun liittyviä ohjeistuksia, vaan jatkoimme normaalilla tahdilla, eli ennen syömistä ja sisälle tullessa.

Vierailija
12/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu ettei meillä olla ikinä kipeinä, vaikkei kolmeakymmentä kertaa päivässä hinkata käsiä kolmea minuuttia kerrallaan. Ja käsidesiä ei ole meidän taloudessa ollut ikinä.

Vierailija
13/14 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höh, ne rokotteet ovat INFLUENSSArokotteita, jotka suojaavat tietyiltä INFLUENSSOILTA, toisina vuosina huonommin, toisina paremmin. Normi flunssia aiheuttaa niin moni virus, että rokottaminen niitä kaikkia vastaan olisi - aika mielenkiintoista.

Meillä aikoinaan kun lapset aloitti hoidon, puol vuotta sairasteltiin urakalla, sit varmaan jo saatiin vastustuskykyä, sillä sairastelu väheni huomattavasti.  Eikä meillä muisteta käsienpesua saatika käsidesiä. Itse vielä töissä paikassa, jossa käy paljon ihmisiä ja käsittelen välillä rahaakin.

Vierailija
14/14 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ottaa pattiin sellainen kun menen ns. ulos syömään, ja joudun huomaamaan että kuinka onnettoman vähän ihmiset kiinnittävät huomiota käsihygieniaan. Juuri eilen kun kävin lounastamassa seisovassa pöydässä, ja olin juuri ´´santsaamaan´´ menossa, niin eiköhän muuan onneton ollutkin jumittautunut kännyköineen kattilan ääreen niin, ettei hän varmaankaan tiennyt muusta maailmasta yhtään mitään. Kun otetaan huomioon että minkälainen bakteeripesä kännykkä saattaa pahimmillaan olla, niin kyllä tuli kylmät väreet tuon urpon käyttäytymisestä, kun hän vihdoin tarttui soppakauhaan, ja alkoi täyttämään lautastaan. Olen joskus ihan piruuttani seurannut että moniko pesee kätensä kun tulee lounastamaan, niin tulos on yleensä todella järkyttävä: elikkä meikäläinen on yleensä ainut joka pesee kädet. Pahimmat tapaukset ovat olleet sellaisia, että jotkut niistävät nenänsä juuri seisovanpöydän jonotusvaiheessa. Itselläni ei ole pahemmin ollut mitään sellaisia tauteja, jotka saattavat aiheuttaa jopa sairauslomalle siirtymistä. Olenkin tullut siihen tulokseen, että kädet kannattaa pestä tarvittaessa vaikka (pariinkin kertaan saman ruokailun aikana, jos sillä pystyy pitämään itsensä terveenä!).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme