Kuinka häiritsevää on ratikan melu ja tärinä jos rata kulkee ihan kerrostalon vierestä?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
siihen tottuu
Täriseekö vai onko vain melua?
Viimeistän kolmantena yönä hyppäät parvekkeelta ajojohtimiin.
Nämä uudet ratikat ei pidä mitään kolinaa tai tärinää. Ratikan ääni kyllä kuuluu, mutta siihen tottuu. Siitä äänestä tulee kotoisa olo.
Ei ole kokemusta, mutta yleisesti kovempi melu vaihteiden ja mutkien kohdalla. Eli suoralla radalla melu ja tärinä paljon vähäisempää.
Riippuu varmaan myös mm. siitä millainen maaperä kohdalla sattuu olemaan ja miten radan ja talon perustukset on rakennettu.
Riippuu talosta. Nuorena asuin vanhassa talossa keskustassa ratikkakiskojen lähellä, ääni kuului sisään mutta siihen tottui viikossa. Ei tärinää. Nyt asun pari vuotta sitten rakennetussa talossa ratikkakiskojen vieressä (eli lähempänä kuin ennen) ja sisään ei kuulu mitään, ellei ikkuna ole auki. Ei tärinää.
Onko uudet radat rakennettu eri lailla kuin ennen? Uudet ratikathan on hiljaisia vanhoihin verrattuna.
Aluksi se kiskojen vinkuminen, kirskuminen ja kolina otti hermoon, mutta siihen tottuu. Asun 3:ssa krs:ssa, tielle päin olevaa ikkunaa pidän auki tosi harvoin.
No yleensä raitiovaunut kulkevat paikoissa joissa on muutenkin jo paljon melua. Siksi sitä ei edes paljon huomaa.
Nykyään ei enää juuri kolinaa tai tärinää, lähinnä hiljainen sähkömoottorin hurina. Toisin oli kultaisella 60-luvulla, jolloin kirskunta ja kolina olivat huomattavia. Tärinä tosin tuli silloinkin pääasiassa busseista ja kuorma-autoista.
Vierailija kirjoitti:
Nämä uudet ratikat ei pidä mitään kolinaa tai tärinää. Ratikan ääni kyllä kuuluu, mutta siihen tottuu. Siitä äänestä tulee kotoisa olo.
Komppaan tätä, siihen tottuu nopeasti ja siitä tulee kotoisa olo. Asuin nuorena n.10 vuotta talossa, jonka edestä meni ratikka. Edelleen ratikan äänestä tulee lämmin, kotoisa fiilis. Ratikka on lemppari julkisista kulkuvälineistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko uudet radat rakennettu eri lailla kuin ennen? Uudet ratikathan on hiljaisia vanhoihin verrattuna.
On rakennettu eri tavalla. Itse ratikat ovat hiljaisempia ja mutkissa kiskot ovat nykyään yleensä syväuraisia. En tiedä miksi se auttaa, mutta niin kuulemma on. Muutenkin taidetaan tehdä paremmin.
Kiskoja uusitaan parin vuoden välein, joten enemmän sua ne katutyöt tulee haittaamaan.
Tampereen Etelä-Hervannan päättärin seudulla ulvoo ja kitisee erityisesti sateen jälkeen, kun kiskonvoitelujärjestelmä ei toimi kunnolla. Ihmettelen kuka tuolta viitsii asunnon itselleen ostaa.
siihen tottuu