Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen synnytys, haluaisin lääkkeettömän mutta en tiedä pystynkö

Vierailija
01.10.2013 |

Eka synnytys oli suht pitkä ja rankka imukuppisynnytys. Vesien menosta 35 tuntia, reilu 2h ponnistusaika, sektioon lähtö oli lähellä. Kaksi valvottua yötä takana ja voimat loppui ihan täysin, loppuvaiheessa otin pudendaalipuudutuksen jonka laittaminen sattui ihan järkyttävästi kun lääkäri joutui vauvan pään välistä laittamaan. Se kyllä auttoi vauvaa laskeutumaan ja jossain vaiheessa kipukin taisi poistua, en tuntenut kuin supistuksia, en välilihan leikkausta, imukupilla vetoa enkä ompelua.

Nyt mietityttää että otanko taas pudendaalin jos ponnistusaika onkin pitkä ja hieman pelottaa se ponnistamisen aikainen kipu että kestääkö sitä, sen muistan että sattui valtavasti kun lapsi lähti loppuvaiheilla vähän jo tulemaan. Sen ehkä vielä kestäisi jos ei mene niin tolkuttoman pitkää aikaa syntymään. Ekasta synnytyksestä ei kovin pitkä aika ole joten nyt on varmaan paikatkin niin löysät ettei ihan niin kauaa menisi :/ epiduraalia en haluaisi ottaa. Mitä mielipiteitä muilla lääkkeettömyyden/lääkkeiden puolesta?

Ilokaasua ei jkl:ssä saa

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen synnytys saattaa mennä ihan eri lailla.

Mä sain ekassa synnytyksessä epiduraalin, mutta synnytys ei kestänyt läheskään niin pitkään kun sulla.

Seuraavissa 2:ssa synnytyksessä pyysin epiduraalin, mutta sitä ei ehditty edes suunnitella, koska vauvat syntyivät tosi nopsaan. Avautumisvaihe 1cm-10cm kesti puoli tuntia, ponnistusvaiheet 1-5 min. 

Seuraavat vauvat synnytinn suosiolla ilman suunnitelmaakaan kivunlievityksestä, eikä sitä olisi tarvittukaan.

Onnea matkaan!

Vierailija
2/7 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi Jyväskylässä ei saa ilokaasua? KuInka pelkästään paikkakunta voi vaikuttaa noin paljon siihen mitä saa ja ei saa? :(

T: synnytyspelkoinen esikoista alkumetreillä odottava

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, sinulla on aikaa pyytää sitä ilokaasua jyväskylään. Toisilla se ilokaasu toimii toisilla ei.

Vierailija
4/7 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Jyväskylässä ole saanut ilokaasua pitkään aikaa, eikä sitä kyllä noin vaan pyytämällä järjestetä. Siinä taisi olla joku työsuojeluasia, ilmastoinnin puute jonka takia sitä ei voi täällä käyttää.

Vierailija
5/7 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kanssa eka synnytys oli pitkä ja päättyi imukuppiin. Tokaa synnytystä varten psykkasin itseäni, kävin mammajoogassa harjoittelemassa hengitystekniikkaa ja päätin, että kipulääkitystä en käytä, ellei ole aivan pakko. En tiedä, mikä se taika oli, mutta toka lapsi syntyi nopeasti, ilman mitään lääkitystä. Varmasti omalla henkisellä kantilla ja joogalla oli siihen vaikutusta.

Kolmannen lapsen kohdalla kävi sama juttu, eli tuskin oli sattumasta kyse.

Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
6/7 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saanut kahdessa ekassa kivunlievitystä mutta kahdessa seuraavassa sain spinaalin. Kaksi ensimmäistä olivat todella järkyttäviä synnytyksiä, kun taas kaksi seuraavaa oikein hyviä. Sinuna pyytäisin epiduraalia tai spinaalia, niiden laittaminen ei satu. Minulla se avautumisvaiheen kipu on ollut ihan sietämätöntä, enkä haluaisi kokea sellaista toiste. Ponnistusvaihekin on paha, mutta minulla ne ovat olleet aika lyhyitä ja siksi siedettävämpiä.

Vierailija
7/7 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla eka synnytys oli kanssa yli 30 tuntia ja ponnistusvaihe yli tunnin. Koska avautuminen ei edennyt laitettiin tippa. Epiduraalin otin.

Toisessa synnytyksessä pääsin ammeeseen ja se lievitti kipua tosi hyvin. Siinä vaiheessa kun kyselin kivunlievitystä olin jo 8 cm auki joten päätin sittenkin pysyä ammeessa ja mentiin ilman lääkkeitä. Vauva syntyikin jo reilussa kolmessa tunnissa ja ponnistusvaihe taisi olla 3 minuuttia ja se oli kieltämättä inhottavin osa synnytystä.

Kolmas synnytys oli tosi raju sitten kun lähti kunnolla käyntiin. Synnytyksen kesto jäi alle tunnin. En kerennyt saamaan mitään lääkkeitä tai ilokaasua tarjottiin mutta en halunnut koska kipu vei kaikki voimat (supistukset kestivät monta minuuttia ja niiden väli oli vain kymmeniä sekunteja). Synnytys oli niin nopea että meni hyvin ilman lääkkeitä.

Koetan vain sanoa että hyvinkin voi seuraava synnytys mennä paljon nopeammin avautumisvaiheessa. Ja ennenkaikkea ponnistusvaihe kun osaat jo ponnistaa paremmin ja paikat on paremmin auki.

Kannattaa mennä avoimin mielin tilanteen mukaan. Itselläni lämpö ja kylmä on auttaneet hyvin kipuihin. Esim. ammeessa oli kiva olla lämpimässä vedessä ja suihkuttaa viileämpää vettä mahaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi