Vaihdevuodet ja korvaushoito?
Etukäteen mietin miten hormonien ottaminen vaihdevuosien aikaan onnistuu jos on aurallinen migreeni? Eikö nekin ole estrogeenia?
Kommentit (6)
Eli on mahdollista saada korvaushoitoa jos vaikeat vaihdevuodet? Ehkäisyn suhteen oli niin tiukka linjaus että piti sterilisaatio hakea kun ei kierukat tai kapseli sopinut. Pientä merkkiä alkaa olemaan ilmassa, niin mietin pitääkö vain kärsiä (nekin) vaivat.
Kyllä saa korvaushoitoa vaikka olisi aurallinen migreeni. Itselleni gyne puoliväkisin tuputti sitä, vaikka en todellakaan halua enkä tarvitse mitään korvaushoiitoja vaan luomuna haluan mennä vaihdevuodet. Auralllinen migreeni on ollut teini-iästä asti.
Koominen oli kyllä se gynekäynti, kun rutiinitarkastuksessa, vaikka itse sanoin että oireet ei häiritse mitenkään, niin lääkäri alkoi tuputtaa niitä hormoneja. Kuulemma rupsahdan pikavauhtia, sydäntaudit tulee, keskivartalolihavuus ja osteoporoosi ja kaikki tulee, jos en ala syöd' hormoneja. Sanoin siihen vaan, että se kuuluu elämään, hyväksyn sen ihan hyvin, eihän keho ikuinen ole muutenkaan.
Miksi kierukat tai kapseli ei sopinut?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kierukat tai kapseli ei sopinut?
Hormonikierukka ja kapseli (ja minipillerit, kahta eri merkkiä) aiheutti jatkuvan vuodon. "Kuukautiset" kestivät 4-6 viikkoa, sitten 1-2 viikkoa taukoa. Muutaman vuoden jälkeen olin aivan hermoraunio. Toisilla jää kuukautiset kokonaan pois, minä vuodin muidenkin puolesta.
Kuparikierukka aiheutti järkyttäviä kipuja.
Olen käyttänyt ehkäisyyn Zoely-merkkisiä pillereitä, jotka ovat "luonnollisempia" e-pillereitä (Qlaira on toinen samantapainen) ja nämä ovat ainoita pillereitä, joista ei ole tullut migreeniä. Olin jo tuudittautunut siihen ajatukseen, että minulla nyt vain on migreeni, kunnes gyne sitten esitti, että jospa nyt koetetaan päästä migreenistä eroon. Siinä missä ennen oli joka viikko useampi alkava kohtaus, nyt niitä on muutama vuodessa. Ja siihen ap:n kysymykseen liittyen, nämä pillerit ovat käsittääkseni sellaisia, joita käytetään ihan vaihdevuosien hoitoonkin, ei vain ehkäisyyn. Sujuvasti siis jatkan näiden syömistä, vaikka vaihdevuodet nyt kaiketi pian alkavat.
Minulla 2-3 x vuodessa vain auraoireita ei siis päänsärkyä. Olen kärsinyt vaihdevuosioireista jo 4 vuotta, hikoilua ja yöheräämiä.
Työssäkäyminen alkoi kärsiä, enkä jaksanut enää tsempata itseäni jaksaa, jaksaa moodiin enää.
Päätin kokeilla lievää hormonihoitoa.