Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettajaksi vai aineenopeksi?

Vierailija
01.10.2013 |

Eli siinäpä se kysymys. Kumpi olisi parempi valinta? Tiedän toki, että luokanope opettaa kaikkea ja työ on kokonaisvaltaisempaa. Aineenopena saa keskittyä pariin aineeseen ja vastuu oppilaan kokonaistilanteesta ei ole niin suuri kuin luokanopena. Palkkaakin aineenopet saa enemmän. Toisaalta onko se sitten hirveän puuduttavaa jankata samaa ainetta vuodesta toiseen, jos siihen ei koe itse intohimoa?

Onko ketään, jolla olisi pidempää kokemusta kummastakin?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse opiskelen tällä hetkellä ainetta yliopistolla, josta voi valmistua aineenopettajaksi, jos suorittaa pedagogiset. Näitä töitä kuulemma ei kuitenkaan ole, tarjolla on vain pätkiä. Aineenopettajien työllistyminen on ainakin mun aineessa todella epävarma.

Vierailija
2/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna laittaisin munat molempii koreihin. Hakisin yliopistolle opiskelemaan ainetta, jonka opettaminen minua kiinnostaisi (ja jossa on jonkinlainen mahdollisuus saada openpaikka), suorittaisin sen aineen pedagogiset opinnot JA hakisin lisäksi suorittamaan luokanopen monimuotoiset opinnot, jolloin olisi pätevyys tehdä molempia töitä.

Itse olen aineenope, minulla on pätevyys opettaa historiaa ja yhteiskuntaoppia, englantia ja saksaa. Nyt haaveilen noiden luokanopen monimuoto-opintojen suorittamisesta ensi vuonna, jos vaan pääsen niitä opiskelemaan, sillä haluaisin juurikin tehdä sitä luokanopen laaja-alaista työtä.

Voin sanoa, että pelkän englannin opettaminen alakoulussa on todella puuduttavaa välillä, vaikka kuinka keksisi erilaisia aktiviteetteja. Pelkkiä alkeita tankataan vaan. Yläkoulun ja lukion puolella se sitten on puolestaan mielenkiintoista, se aineen opettaminen, koska aiheessa ollaan jo syvemällä. Mieluiten opettaisin englantia aikuisille, olen sitä tehnytkin. Kaikkein mieluiten opettaisin historiaa ja yhteiskunnallisia aineita englanniksi tai saksaksi. Tai opettaisin alakoulussa englanti- tai saksapainotteisella luokalla.

Mutta kyllä, aineenopen on pidettävä aineestaan. Itse pidän aineistani intohimoisesti.

Jos päädyt tuolle aineenopen tielle, mieti aineesi tarkoin. Valitse sellainen, joka kiinnostaa, mutta jota voi opettaa myös aikuispuolella, ammatillisissa oppilaitoksissa, jne (kielet, matikka, fysiikka). Kokemuksesta voin sanoa, että hissanopettajaksi on TODELLA vaikea päästä, ylitarjontaa opettajista on ja rutkasti. Onneksi tajusin jo aikoinaan perustutkintoa suorittaessa tehdä pitkät sivuaineet noihin kieliin.

Muista myös muut vaihtoehdot. OPOista ja erikoisopettajista on pulaa. Kotitalous- tai liikunnanopen työkin voisi olla mielenkiintoista.

Jos kaipailet opeksi ammattikorkeaan, pitää varautua tekemään omasta aineestaan väitöskirja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä, että kannattaa miettiä sitten sitä, onko halukas opettamaan yläkoulussa. Omasta puolestani ja kokemuksestani voin sanoa, että ei ole minun paikkani.

Vierailija
4/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmosen vastaus hyvä aiheeseen liittyen. Itse vielä ehdottaisin, että yrittäisit päästä sijaiseksi - vaikka vain lyhyeksikin pätkäksi - sekä ylä- että alakoulun puolelle. Meilläpäin ainakin ottavat hyvin sijaisia. Itse tein välivuotenani jonkin verran noita hommia, ja huomasin, että luokanopettaja ei ole minun juttuni yhtään, aineenopettajan hommasta tykkäsin kovasti. Tänäsyksynä sijaistin myös muutamaa opotuntia, ja vakavasti harkitsen noita opo-opintoja sivuaineeksi.

Vierailija
5/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos tuolle yhdelle pitkästä vastauksesta. Olen tehnyt sijaisuuksia, mutta niiden perusteella on vaikea sanoa mitään suuntaan tai toiseen. Kummassakin puolensa, tietysti aineenopena opetusvelvollisuuteni olisi pienempi eli sekin on yksi pointti.

Tilanteeni on tällä hetkellä sellainen, että minulla on yhdessä aineessa aineopinnot kasassa, toisessa perusopinnot ja oikeus monialaisiin. Lisäksi aiempi tutkinto kasvatustieteestä pääaineena. Eli olen risteyksessä sen suhteen, että jatkanko sivuaineen kanssa aineopintoihin ja pääaineeni kanssa syventäviin (tosin aineopinnot riittää virkaan peruskoulussa) ja suuntaudun selkeästi aineenopeksi, myös lukiokelpoiseksi. Peruskouluun olen kelpoinen aineopinnoillakin tuon vanhan tutkinnon pohjalta. Toisaalta päätyessäni luokanopeksi minusta tulisi kaksoiskelpoinen, mutta en olisi kovinkaan kova sana aineopejen työmarkkinoilla yhdellä opetettavalla aineella ja siitäkin vain aineopinnot. Pedagogiset olen suorittanut eli olen jo nyt pätevä tuohon yhteen aineeseen, mutta ilman muuta tässä pitää sen verran jatkaa, että saa selkeän työkentän itselle.

Olisihan se kiva tehdä kaikki, mutta tässä vaiheessa, perheellisenä, on pakko valita ja panostaa sitten siihen...

Tää on vaikeaa.. Tuo aineenope olisi sitten yhdistelmällä kemia ja matikka, varman tarvisi fysiikka lukea myöhemmin sitten.

Vierailija
6/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä olen tutuilta matlu-opettajilta kuullut, niin joo, sun täytyisi varmaan lukea tuohon vielä sitä fysiikkaa aineopintojen verran.

Hankala tilanne. Jos se luokanopen työ ei ole sua varten ja olet jo sijaisena sen kokenut, panosta aineenopen lisenssien saamiseen kunnolla. Hyvistä matikan opettajista on pulaa myös ammattikoulupuolella. Koska alakouluissa ei ole noiden aineiden aineenopettajille virkoja eikä sulla ilmeisesti ole juurikaan vetoa siihen suuntaan nyt, niin unohda se tie. Keskity saamaan mahdollisimman laajat aineenopen paperit, niin sulla tuolla aineyhdistelmällä paremmat saumat löytää töitä - muualtakin kuin peruskoulusta.

Vierailija
7/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aineenopettaja ja pidän todella paljon omasta oppiaineestani vielä näin 20 vuoden jälkeenkin. Teen vapaa-ajalla matskua aineeseeni (esim. pelejä tai havainnollistavia juttuja) ja luen lehdet sitä silmällä pitäen, että niistä voi löytyä hyödyllisiä artikkeleita töitä varten. Kyllä sitä omaa työtä aina peilaa niin, että jos huomaa, että jokin juttu ei mennyt oikein hyvin, koettaa keksiä toisen tavan, jolla asia opittaisiin paremmin. Eihän sitä nyt aina samalla tavalla asioita opeta. Ajoittainen uusiutuminen auttaa jaksamaan työtä paremmin.

Koska nykynuoret ovat käytökseltään aika usein varsin vastenmielisiä, minusta on hyvä, että näen heitä vain pari kolme tuntia viikossa ja vain joissakin jaksoissa. Jos olisin luokanopettaja, näkisin heitä päivittäin ja vuosittain tunnista toiseen. Hermoni eivät kestäisi.

Ja onhan tässä tietysti parempi palkkakin. Tosin lukion opettajat tienaisivat vielä paremmin.

Vierailija
8/8 |
01.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen englannin aineenopettaja luokanopen pätevyydellä (monialaiset siis tehtynä) ja tällä hetkellä olen alakoulussa luokanopena. Oman luokan tuntien lisäksi saan opettaa myös muille luokille enkkua, mutta tokihan se on vielä hyvin alkeistasoista tuolla tasolla enkä koe, että pystyn täysin hyödyntämään aineenosaamistani. Siksi viimeistään muutaman vuoden jälkeen olisikin tarkoitus kokeilla pelkästään aineenopena toimimista, jos vain jostain niitä töitä löytyy. Tämänhetkiseen tilanteeseeni olen kuitenkin tyytyväinen, ja kaltaiseni kaksoispätevän palkkauskin menee aineenopen palkan mukaan, joten saan hieman parempaa palkkaa kuin vastaavan kokemuksen omaava pelkkä luokanope. Suosittelen siis suorittamaan monialaiset, ne avaavat ainakin rutkasti enemmän työmahdollisuuksia kuin pelkkä aineenopettajuus!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kaksi