Hampaat saa mädäntyä suuhun, mutta keinokoisesta 2-kielisyydestä ei säästetä
"Haglundistakin on vaikea saada irti, mistä käytännössä voisi leikata kuntien tai valtion taloudessa.
"Aikuisten hammashuolto on yksi hyvä esimerkki. Se on etuus, joka lisättiin korkeasuhdanteen aikana. Nyt olemme tilanteessa, jossa kaikkeen ei ole varaa", hän suostuu sanomaan.""
Mutta rahaa riittää pakkoruotsin aikaistamiseen ala-asteelle (lisää ruotsinopettajia ja/tai yläasteiden ruotsinopettat kierätävät verorahoilla takseille ala-asteita). Samoin esim. kuntauudistukseen liittyen hallitus päätti, että vaikka vain 0,5% olisi ruotsinkielisiä, niin kunnan pitää olla ruotsinkielinen, kyltit ja liput ja laput ruotsinkielisiä jne.
ssa
Kommentit (14)
Täysin järjestöntä, ihan sama ketä äänestää, ei taida auttaa!
Haglund on valmis leikkaamaan tavallisen kansan etuja jotta etuoikeutettujen ruotsalaisten etuoikeuksiin ei tarvitse koskea. Mutta toisaalta nythän porvareita äänestäneet palstan wannabe porvarit saavat nauttia uusliberalistisen politiikan hedelmistä sillä sen puolestahan te olette äänestäneet.
Ihan on oma vikas jos et hampaitas ajoissa hoida! Mulla on elämäni aikana ollut tasan 1 reikä hampaissa, mutta pesenkin hampaat 2 kertaa päivässä, käytän purkkaa, hammaslankaa ja suuvettä. Syön karkkia aniharvoin, limppareita ja siidereitä en juo ja keksejä mutustele pitkin päivää. Että ihan on oma valintasi. Ja kaikkea ei voi eikä tarvitse yhteiskunnan hoitaa. Vai sinusta tietysti valtion pitäisi kustantaa silmälasitkin kaikille kun valtion vikahan se on jos näkö on huono!!??
Kaksikielisyyden poisto ei liene sellainen rahasampo kuin ihmiset kuvittelee. Itse poistoprosessi on työläs ja maksaa varmasti satoja miljoonia, kestää vuosia jollei vuosikymmenen. Varmasti kova kynnys lähteä siihen laman aikana. Ja jos esim. pakkoruotsi poistetaan ja sen tilalle pitää saada sitten jokaiselle kultamussulle oma kieli jossa voi hankkia osaamisen jolla ei tee mitään oikeassa elämässä koska kaikki käyttää mieluimmin englantia, niin mun on vähän vaikea nähdä missä se säästö on.
Miksi kuvittelet, että lasten vieraan kielen oppiminen olisi jotain keinotekoista kaksikielisyyttä? Suomihan on ollut vuosikymmenet keinotekoisesti kolmikielinen: ensimmäinen vieras kieli meillä on koulussa englanti. Sitten myöhemmin ja paljon pienemmällä tuntimäärällä tulee toinen kotimainen kielemme. Nyt jotkut sekopäiset ruotsalaisvastaiset fanaatikot haluaisivat vaihtaa tämän toisen kotimaisen kielen (joka on äärettömän helppo oppia) täysin vieraaseen kieleen, venäjään, josta on hyötyä lähinnä itäsuomalaisissa liikkeissä turismiaikaan. Lisäksi lapsilla on mahdollisuus vapaavalintaisesti opiskella vielä useampiakin kieliä niin halutessaan.
Opettajat eivät kulje takseilla koululta toiselle. Opettajat eivät sentään mitään ministereitä ole. Koulukuljetus on varattu niille oppilaille, joilla on kouluun liian pitkä matka itse kävellä taikka joiden lyhytkin koulutie on katsottu vaaralliseksi (ei ole kevyen liikenteen väylää, tie on kapea ja nopeusrajoitus on korkea).
No onhan se hirveän paljon tärkeämpää, että laitapuolenkin kulkija osaa ruotsia kuin, että sillä olisi ehjät hampaat suussa.
Onko sitä pakko asua jossain muuttovoittoalueella/Helsingin slummissa? Minä olen päässyt aina hammaslääkäriin kuukauden sisällä aikaa tarvitessani, ja kipupaikalle olen päässyt samana päivänä. Lisäksi pikkukaupungissamme on useita yksityisiä hammaslääkäreitä ja hammaslääkäriasemia, joissa käyminen on samanhintaista kuin julkisessa terveydenhuollossa. Ei ole mitään hätää tämän asian kanssa. Hammaslääkäriasemista saa Kela-korvauksen ja vielä S-bonukset kaupan päälle. Ei mitään valittamista millään kielellä.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 10:32"]
Ihan on oma vikas jos et hampaitas ajoissa hoida! Mulla on elämäni aikana ollut tasan 1 reikä hampaissa, mutta pesenkin hampaat 2 kertaa päivässä, käytän purkkaa, hammaslankaa ja suuvettä. Syön karkkia aniharvoin, limppareita ja siidereitä en juo ja keksejä mutustele pitkin päivää. Että ihan on oma valintasi. Ja kaikkea ei voi eikä tarvitse yhteiskunnan hoitaa. Vai sinusta tietysti valtion pitäisi kustantaa silmälasitkin kaikille kun valtion vikahan se on jos näkö on huono!!??
[/quote]
Ja minulla ei ole ollut edes sitä yhtä reikää hampaissa, mutta tarvitsen silti hammaslääkärin hoitoa. Suun terveyden laiminlyöminen tulee kalliiksi, jos asioita ei hoideta ajoissa.
Jokainen aikuinen (poislukien vakavasti sairaat ja vammaiset) osaavat hoitaa hampaansa siten että reikiä ei tule. Miksi valtion pitäisi kustantaa näille siideri/kokisvalaille ilmainen hammashoito?
Minusta kyllä silmälasitkin voisi korvata ainakin tiettyyn rajaan asti. Ei se todellakaan ole ihmisen oma vika jos näkö on huono, mutta jos meinaa nähdä jotain eli olla yhteiskuntakelpoinen, minä esim. joudun maksamaan n. 400 euroa vuodessa keskimäärin silmälaseista. Tai Kela voisi korvata esim. laserleikkauksen. Miksi hampaat ovat niin tärkeät, mutta näkö ei?
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:10"]
Jokainen aikuinen (poislukien vakavasti sairaat ja vammaiset) osaavat hoitaa hampaansa siten että reikiä ei tule. Miksi valtion pitäisi kustantaa näille siideri/kokisvalaille ilmainen hammashoito?
[/quote]
Aika hataralla pohjalla on yleistietosi jos kuvittelet, että hampaiden reikiintyminen on ainut syy käydä hammaslääkärissä. Minä aikuinen käyn siellä purentaongelmien, ienongelmien ja hammaskiven takia. Ja maksan sen ihan omasta pussista. Täällä on tilanne se, että jopa lasten aikoja karsitaan ja esim. oikomishoidon saannin rajoja kiristetään kokoa ajan. Mieluummin rahaa niihin kuin pakkoruotsin opiskeluun.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 11:10"]
[/quote]
Eipä tässä uusia reikiä tule, mutta kiitos vanhempieni, hampaani on pilattu jo lapsena. Mm. pysyvät poskihampaat poistettu yläasteella reikien vuoksi. Lapsena laitetut paikat tippuilevat ja niiden alla muhii kariesta, joten juurihoitoon tässä on vuosien saatossa useamman kerran joutunut. Opiskeluaikana ei ollut varaa edes tähän "lähes ilmaiseen" hammashoitoon, ja nyt työssäkäyvänä maksan itseni kipeäksi saadakseni hampaat hoidettua julkisella puolella. Hampaani ovat terveysriski myös siksi, että jos tässä yhtäkkiä joutuisi isoon leikkaukseen, vakavan yleisinfektion vaara on hampaiden vuoksi suuri. Minusta hammashoidon ei mitenkään pitäisi poiketa muusta terveydenhoidosta, mutta sitä on kai ministerin palkalla (ja taustalla, hampaat saattavat alunperinkin olla paremmin hoidetut kuin tällaisella duunariperheestä kotoisin olevalla tavallisella tallaajalla) vaikea käsittää.
Miehelläni kasvaa viisaudenhampaat vinoon. Tätä ei tiedetty ennenkuin pari kk sitten, koska mieheni suun ongelmia (mm. mädän hajua) pidettiin vain harjaamattomuusongelmana eikä kuvia otettu millään. Yksityisellä sitten otettiin ja kappas; puhkeamattomat viisurithan siellä haisivat, mädäntyivät ja tekivät hallaa ikenille! Julkiselle kuvien kanssa; ei ole aikoja poistoon. Palveluseteli yksityiselle. Tämäkö tuli edulliseksi?
Ta det nu lugnt bara, det är inte så illa, det är mycket värre.