Uskaltaisitko lähteä osa-aikaisestikaan yrittäjäksi?
Minulla on ihan ok päivätyö ja kiva palkka. Minulla on myös ajatuksissa pienimuotoinen yrittäjyys. Voisin käyttää oman yrityksen pyörittämiseen 1 päivän viikonloppuna ja 1 päivän arkiviikolla. Tällä hetkellä kuukausipalkkani on 5000€, joten ottaisin 1000€ suuruisen riskin (+materiaalit) normaalitilanteessa.
Päivätyöni vaan sattuu olemaan alueella, jolla saattaa olla loppuvuodesta YT- neuvotteluja. Kuulun tällä hetkellä työttömyyskassaan, joten saisin ansiosidonnaista työttömyyskorvausta jos minut irtisanottaisiin. Mutta mitä tapahtuisi, jos jäisinkin osa-aikatyöntekijäksi ja alkaisin kevytyrittäjäksi? Voisinko silti olla oikeutettu ansiosidonnaiseen vaikka toimisinkin kevytyrittäjänä 1pv/vk?
Kommentit (3)
Tulot pienentävät ansiosidonnaista, noin puolet tuloista vaikuttaa. Ja työkkäri tulkitsee yrittäjyytesi ihan miten haluaa, yhtäkkiä oletkin päätoiminen, ei oikeutta päivärahaan...
Tätä pelkään. Minullakin on luonnollisesti velkaa ja perhettäkin elätettäväksi, joten en voisi jäädä tyhjän päälle.
Yritys jonka perustaisin olisi eräänlaista tuotteen valmistusta. Sitä ei tällä hetkellä valmista Suomessa kuin alta kourallinen ja paikkakunnallani ei tietääkseni kukaan. En oikein keksi miten voisin myydä palveluni olemassa olevalle yritykselle. Pitää kuitenkin tutkia tämäkin mahdollisuus.
Uskon että tuolla alalla olisi minulle töitä ihan kokoaikaisestikin, eikä korona vaikuta tilanteeseen. Mutta asiakaskunnan kasvattaminen on aina iso riski. Enkä tiedä onnistuisinko siinä riittävässä määrin ennen irtisanomisia.
ap
En uskaltaisi. Kyllähän sitä vaikka mitä lupaillaan, mutta tosiasiassa yrittäjä on kaiken sosiaaliturvan ulkopuolella. Jos haluat, tee keikkoja jonkun laskutuspalvelun kautta.