Eikö normaalipainoiset voi nukkua missä vaan sängyissä?
Sikakalliit sängyt kuten Tempur varmaan vaan läskeille tehtyjä?
Siinäkin rahastetaan ylipainolla.
Kommentit (17)
Hah hah!
Tempurit ja Hästensit on tarkoitettu ihmisille, joilla on paljon rahaa. Vasta toiseksi tulee paino, mahdolliset selkä- ja niskavaivat ja se, että haluaa nukkua mahdollisimman mukavasti miellyttävässä luksussängyssä.
Nukkuuhan ihminen vaikka hetekassa, eri asia miten hyvin.
Voi niitä esim. selkävaivoja hoikillakin olla...
Me ostimme Tempur sängyn, sillä halusimme hyvän sängyn. Minä olen lievästi ylipainoinen, mies ei, mutta ei sitä sänkyä painon takia ostettu! Kunnon yöunilla vaan on aika paljon merkitystä ihmisen elämässä, ja jos hyvällä sängyllä välttyy esim. selkäsäryiltä, niin kyllä se on kannattava ostos. Ja emme ole edes rikkaita, ihan vaan opiskelijoita.
eillä ei kukaan ole ylipainoinen, mutta Tempur on ollut jo 10 vuotta ja seuraavakin sänky on ihan taatusti! Matkustelemme paljon ja hotelleissa saattaa vuoteet olla ihan ala-arvoisia. On ihanaa tulla kotiin ja päästä nukkumaan kunnon sänkyyn.
Jos on mahdollista valita, nukunko hyvin vai huonosti, niin ei liene ihme, että sanon haluavani nukkua hyvin. Olen sitä ikäluokkaa, jona on ensimmäiset parikymmentä vuotta nukkunut hetekassa ja pilannut selkäni. Sen jälkeen sänkyjä on ehtinyt olla monenlaisia, laverista joustinsänkyyn. Tempur-patjaa kokeilin, mutta se ei ollut minun juttuni, mutta varmasti hyvä monelle muulle. Kohta pitäisi uusia taas sänky ja joustinsänkyyn aion kallistua nytkin.
Kuningaskuluttaja testasi patjat, mukana oli myös kalliit patjat, ja Ikean patjat voittivat.
Hyvä tyyny ja patja ovat tärkeitä kaikille; ihminen viettää 1/3 elämästään vuoteessa eli vuoteen ergonomialla on suuri merkitys kehollemm.
Mä olen normaalipainoinen mutta mula on nivelrikko ja notko sellkä. En voi nukkua kovalla patjalla. Tempuria en raaskinut ostaa, vaan ostin Ikean vähän paremman pehmeän sängyn. Se on tosi hyvä selälleni.
Minä olen normaalipainoinen, mieheni ylipainoinen. Minä haluaisin meille Tempur-patjan, mies ei, koska hänestä siihen "uppoaa" liian syvälle.
En tiedä tempureista ja hästenseistä, mutta "tavallisista" patjoista en tykkää, koska meillä on futon (siis sellainen länsimainen versio) ja olen tottunut siihen. Ja kyllä eniten patjan hankinnassa vaikuttaa omat mieltymykset ja muu fysiikka kuin paino (toki painokin vaikuttaa tietyllä tavalla). Tosin kyllä futon tuntui kovalta ihan viimeisillä raskausviikoilla, mutta silloin nukkuminen nyt on muutenkin hankalaa.
Itse ap:n avaukseen en jaksa ottaa kantaa, ei kai kukaan normaalijärkinen tuollaista kysy, joten tulkitsen aloituksen provoksi, kommenttini siis on muihin ketjun viesteihin.
No ei se hyvän sängyn vaatimus todellakaan ole painosta kiinni. 55kg ja vain luxusfuton ei aiheuta selkäkipuja.
Älytön kysymys jopa provoksi.
Vastaan nyt kuitenkin, että missä tahansa sängyssä eivät kaikki hoikatkaan voi nukkua. Meille selkävaivaisille (välilevynpullistuma ja notkoselkä) oikeanlainen sänky on elinehto. Itselleni on kaikista tärkeintä, että petauspatja on oikeanlainen eli muotoutuva. Tempur nyt on vain yksi merkki muiden joukossa.
Tuolta näkee, millainen ero on bonneljousituksella ja yksittäispakatuilla pussijousilla. Tosin nykyään on myös pienempiä bonneljousia pusseissa, eli aina pussijousitus ei tarkoita tuota jousitusta, mikä on "pystyasennossa":
https://www.masku.com/ajankohtaista/mika-patja-sopii-minulle/
Olen aiemmin nukkunut keskikovalla bonneljousitus -patjalla, mikä on sopinut selälleni hyvin. Sitten kun patja oli jo 15 v, se alkoi vähän painua lantion kohdalta, ja alaselkä kipeytyi. Ostin pitkän tutkimustyön tuloksena jämäkäksi mainostetun yksittäisjousitetun patjan, jota oli kovasti kehuttu. Painosuositus oli 60-110 kg, mutta ostin sen silti, vaikka painan alle 50 kg. Mikä hirveä pettymys, että patja olikin liian pehmeä ja upottava. Alaselkä on ollut siitä asti kipeä kun aloin sillä patjalla nukkua. Patjassa on aina aamulla lantion kohdalla monttu, joka oikenee päivän mittaan. Nukun selällään.
Koska jouset ovat ns. pystyasennossa verrattuna bonnel-jousitukseen, niin patja vaatii myös paksumman petarin, ettei metallijouset tunnu selkärangassa, kuten alussa tuntuivat kun käytin vielä entistä 3 cm petaria.
Harmillista on se, ettei bonnel-jousituksella olevia patjoja löydy mistään. Annattehan vinkin, jos tiedätte, mikä firma myy edelleen bonnel-jousituksella olevia keskikovia/kovia patjoja. Kiitos paljon!
Vierailija kirjoitti:
Tuolta näkee, millainen ero on bonneljousituksella ja yksittäispakatuilla pussijousilla. Tosin nykyään on myös pienempiä bonneljousia pusseissa, eli aina pussijousitus ei tarkoita tuota jousitusta, mikä on "pystyasennossa":
Olen aiemmin nukkunut keskikovalla bonneljousitus -patjalla, mikä on sopinut selälleni hyvin. Sitten kun patja oli jo 15 v, se alkoi vähän painua lantion kohdalta, ja alaselkä kipeytyi. Ostin pitkän tutkimustyön tuloksena jämäkäksi mainostetun yksittäisjousitetun patjan, jota oli kovasti kehuttu. Painosuositus oli 60-110 kg, mutta ostin sen silti, vaikka painan alle 50 kg. Mikä hirveä pettymys, että patja olikin liian pehmeä ja upottava. Alaselkä on ollut siitä asti kipeä kun aloin sillä patjalla nukkua. Patjassa on aina aamulla lantion kohdalla monttu, joka oikenee päivän mittaan. Nukun selällään.
Koska jouset ovat ns. pystyasennossa verrattuna bonnel-jousitukseen, niin patja vaatii myös paksumman petarin, ettei metallijouset tunnu selkärangassa, kuten alussa tuntuivat kun käytin vielä entistä 3 cm petaria.
Harmillista on se, ettei bonnel-jousituksella olevia patjoja löydy mistään. Annattehan vinkin, jos tiedätte, mikä firma myy edelleen bonnel-jousituksella olevia keskikovia/kovia patjoja. Kiitos paljon!
Lisään vielä, että nukuin toissayönä kaverini bonnel-patjalla ja aamulla alaselkä oli pitkästä aikaa kivuton, joten päätin heti, että ostan uuden patjan. En tiedä, kenelle tuo nykyinen Unia100 -patja voi sopia.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa linkissä vähän moititaan bonneleita, koska ko. firma ei niitä edes myy. Eivät ne kaikki suinkaan ole pehmeitä, kuten tuossa annetaan ymmärtää. Meillä oli ainakin toinen niistä keskikova ja miehelläni oli kova bonnel-patja, joka oli ihan liian kova patja itselleni. Mutta keskikova oli selälleni tosi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kuningaskuluttaja testasi patjat, mukana oli myös kalliit patjat, ja Ikean patjat voittivat.
- kuningaskuluttaja ei testannut vaan julkaisi vanhan saksalaisen joustinpatjojen testituloksen johon Tempur oli otettu mukaan vaikka ei siällä joustimia. Tuolloin ei tiedetty nukkumisergonomiasta paljoakaan ja testi keskittyi joustinpatjojen ominaisuuksiin - ja koska usein samoja joustimia käyttää (joustin tehtaalta hankitaan joustimet ja kokoonpano on sitten brändin oma) sekä halvat että kalliit sängyt niin edullisen hinnan takia Ikea voitti. Silloin jo, ja nykyään varsinkin, tuo testi on harhaanjohtava laadun mittarina koska terveyttä edistävän patjan testaaminen ei tapahdu niillä parametreillä.
Vierailija kirjoitti:
Hah hah!
Tempurit ja Hästensit on tarkoitettu ihmisille, joilla on paljon rahaa. Vasta toiseksi tulee paino, mahdolliset selkä- ja niskavaivat ja se, että haluaa nukkua mahdollisimman mukavasti miellyttävässä luksussängyssä.
Nukkuuhan ihminen vaikka hetekassa, eri asia miten hyvin.
Voi, mutta kannattaa se nyt vähän katsoa mihin sänkyyn kapuaa illalla, kaikkiin sänkyihin ei ole terveellistä mennä. Esim. naapurin isännän sänkyyn en menisi jos naapurin rouva on tulossa sinne myös, samoin on muitakin ei niin terveellisiä sänkyjä, ei normaalipainoiselle, eikä myöskään laihoille ja lihaville. Ei se ole ihan sama, vähän pitää katsoa.