Olen huolissani lapsen painosta, lääkäri ja th eivät
Poika on 7v. ja mitat 124/30. On aina (ihan vauvasta lähtien) mennyt reilusti yläkäyrällä painon osalta. Tasaisesti kasvanut eikä mitään yllättäviä piikkejä painon nousussa ole tullut. Liikkuu paljon (hyvä kun saa joskus pysymään aloillaan) ja pyöräileekin kevyesti 15 kilometriä putkeen.
Noin äkkiseltään katsottuna lapsi ei ole lihava. Siis selkeästi lihava vaikka tuota vatsaa on (sen takia sopivien housujen löytyminen on helvetillistä, koska tuntuu ettei D-mitoituksella vain löydy vaatteita). Lääkärikin totesi, että on vanttera ja roteva mutta ei lihava. Ikäisiään hieman isomman kokoinen. Eli ei kuulemma ole mitään syytä huoleen.
En nyt äkkiseltään keksi, mitä noin muutoin voisin tehdä toisin. Herkkuja syödään toki mutta ei tosiaankaan joka päivä, liikutaan paljon ja ruokavalio on mahdollisimman terveellinen. Me muut perheenjäsenet ollaan normaalipainoisia eikä meillä noin muutoinkaan kyttäillä kaloreita.
Minä en vain pääse omista peloistani eroon. Pelkään, että lapsi lihoo tuosta. Tai siis, tulee vaikkapa piikki painonnousussa jolloin ylipaino olisi selvästi havaittavissa --> mahdollisesti kiusaamista ja terveysongelmia. Olen näistä asioista puhunut lääkärin ja th:n kanssa ja kumpikin on sanonut samaa: ei huolta kun kerran poika liikkuu paljon ja herkkujakaan ei joka päivä syödä ja muutoinkin ruokavalio on terveellinen.
Voiko siis olla, että lapsen ruumiinrakenne vain on tuollainen? Että tavallaan olen jo kaikkeni tehnyt, ettei painosta tule ongelmaa ja paino on ongelma vain omassa päässäni?
Kommentit (7)
paino on ongelma on tosiaan vain omassa päässäsi...
Minullakin oli vantterat pojat, joiden pyöreys / tanakkuus hävisi kuin tuhka tuuleen 11-12-vuotiaana, kun alkoi kasvupyrähdys. Meilläkin syödään kotiruokaa ja herkkujen saantia rajoitettiin, liikkuivatkin normaalisti. Joten jatka samaan malliin ja malta vielä muutama vuosi, todennäköisesti tulet yllättymään positiivisesti.
Minullakin oli vantterat pojat, joiden pyöreys / tanakkuus hävisi kuin tuhka tuuleen 11-12-vuotiaana, kun alkoi kasvupyrähdys. Meilläkin syödään kotiruokaa ja herkkujen saantia rajoitettiin, liikkuivatkin normaalisti. Joten jatka samaan malliin ja malta vielä muutama vuosi, todennäköisesti tulet yllättymään positiivisesti.
Tyttäreni oli 6-vuotiaana 122 ja 25kg. TH kommentoi painosta että on liikaa... Nyt on noin 133 ja 32kg. Saa nähdä, mitä koululääkäri sanoo.
Vähennä ruoan kaloritiheyttä (vihanneksilla korvaat leipää, perunaa, riisiä ja makaroneja) ja pidä annoskoko samana. Lihominen loppuu.
Ainoa, mitä voit tehdä on hoitaa oma pääsi kuntoon. Sama koskee näitä, jotka ohjeistavat lopettamaan lihomista, kun itsekin toteat, että ei ole oikeasti lihava.
Muistuttaako lapsesi nyt sitä inhoamaasi lihavaa enoa, mummoa tai muuta läheistä? Siksi sinä koet hänen nykyisen olemuksensa epämiellyttäväksi.
Älä pelkää, meillä Oli ihan sama tilanne, mutta poika on nyt normia laihempi. On nyt 10.