Kiusataanko armeijassa?
Olen siinä iässä että kohtapuolin pitäisi mennä sinne. Mietityttää vaa vähän se että olen kuullut wttä siellä kiusataan. Minun vanhempani olivat alunperin afrikasta joten kiustaankohan minua ihonvärin takia? Jos vuoden joutuu olla rasistisem kohtelun ugrina nii ei miellytä oikein..
Kommentit (32)
Et ole todellakaan ainoa tummaihoinen intissä! Oma poika nyt armeijassa ja katsottiin koronan vuoksi valatilaisuus netissä. Yllättävän paljon tummaihoisia alokkaita ja myös alikessuja näkyi. Hyvin se menee, kun olet iloinen ja ystävällinen kaikille 😊
Vierailija kirjoitti:
Et ole todellakaan ainoa tummaihoinen intissä! Oma poika nyt armeijassa ja katsottiin koronan vuoksi valatilaisuus netissä. Yllättävän paljon tummaihoisia alokkaita ja myös alikessuja näkyi. Hyvin se menee, kun olet iloinen ja ystävällinen kaikille 😊
Oikeestikko? Onko poikasikin tummaihoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeestikko? Onko poikasikin tummaihoinen?
Ei ole mutta, kuten totesin, näkyi valatilaisuudessa useita tummaihoisia. Ja myös alikersantin rooleissa. Poikani yksikössäkin useita.
Ei kiusata, kaikki kuuluu koulutukseen.
Kyllä kiusataan. Vääpeli ei suostunut tuomaan pitsaa, kokista eikä sipsejä sänkyyn vaikka pyysin. Ihan surkea palvelu -5/5
Ei meillä ollut alikessut samassa tuvassa koskaan. Ketään ei kiusattu. Tosin meillä oli niin paljon jatkuvaa juoksemista, taisteluharjoituksia ja metsässä olemista/veneistä hyppimisiä jääkylmään järveen, että kaikki olivat liian väsyneitä edes ajatellakaan minkäänlaista kiusaamista. Kaikilta vaadittiin paljon, niin ryhmähenki piti kiusaamisajatukset poissa. Kaikki kunnioittivat toisiaan. On varmasti erilaisia paikkoja missä kiusaamista voi tapahtua. Sellaiset ovat häpeäpilkku armeijalle.
Kyllähän kiusaamista aina esiintyy.
Mutta sanoisin, että aika vähän.
Tärkeää on päästä tupakavereiden kanssa heti juttuun. Tällöin tuvasta tulee kuin yhtenäinen kaverijoukko. Mikä on jopa tarkoituksenakin, koska toimitte ryhmänä myös harjoituksissa. Tiivis tupa auttaa myös tukahduttamaan mahdollisia muualta tulevia kiusaamisyrityksiä.
Työpaikoilla ja kouluissa yleensä kiusaaminen kohdistuu johonkin yksittäiseen henkilöön. Armeijassa "kiusaaminen" on jotenkin kollektiivisempaa. Periaatteessa kuka hyvänsä voi joutua silmätikuksi sopivassa paikassa töpeksiessään.
Silti tietysti on aina niin, että missä ihminen, siellä kiusaaminen.
Olen lukenut paljon kirjoja Suomen viimeisimmistä sodista.
Yllättävänkin paljon siellä on "epäselviä tapauksia" siitä, mistä suunnasta se tappava luoti oikein tulikaan. Eli omiakin ammuttiin syystä tai toisesta. Ihan varmasti simputtamisen ja kiusaamisenkin takia.
Ei sen lojaalimpaa yhteisöä ole kuin armeijassa.
Lähtisin sillä asenteella, että kiusataan, niin ei tule pettymyksiä. Kävisin myös preppauskurssin, että henkinen kantti kestää kiusaamisen ja osaan vastata takaisin niin, että ei ole jauhot suussa. Sellainen aikuismainen asenne ja tiedäthän sen höh-katseen, jolla osoitetaan piut paut toisten sanomisista, mutta halveksitaan ja säälitään heitä samalla kun ovat niin tyhmiä. Opettele se.
T. valkoinen kiusattu, joka oppi tekniikan.
Kyllä! Samalla tavalla kuin koulussa. Koita olla reipas ja huomaamaton. Älä ikinä valita ääneen. Niin kaikki menee hyvin.