Mikä on hyvä palkka? (Brutto €/kk)
Kommentit (64)
Mulla 3000/kk ja vaimoni 2500/kk brutto. Insinööri ja vaimo opettaja. Eli yhteensä noin 3500käteen.(1000€ talon lainalle 500 ruokaan 500 autoille ja 500 -1000 muille kustannuksille) Kaksi lasta ja jää ylinoin 10000€ joka vuosi. 2 autoja meillä on. Sillä rahoilla matkustamme ja ostetaan Aina jotain kiva välillä. Uudempi auto tai vaihtamaan Vene tai jotain sellaista. Emme ole rikkaita mutta kyllä meillä on meidän mielestä ihan hyvät palkat ja voimme tehdä melkein ihan mitä haluamme.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:56"]
Jos ottaa huomioon että miesten ja naisten keskipalkat on eri lukemat, 4000€ naiselle on jo aika harvinaista.
[/quote]
Äläpäs höpsytele. Olen lukion lehtori, ja palkkani ei ole läheskään 4000 euroa.
Vai on harvinaista naiselle 4000e kuukausipalkka. Tuonhan nyt saa vaikka lukion opettaja ihan helposti ja niistä aika moni on naisia. Yläkouluissakin tuohon pääsee ylitunneilla ja muutenkin varmaan ihan normaali palkka monelle korkeasti koulutetulle naiselle.
[/quote]
No ylitunneillahan toki pääsee neljään tonniin opekin. Mutta silloin kärsii laatu määrän takia. Ja normaali, perheestänkin huolta pitävä ihminen ei tee niin paljon ylitöitä ainakaan vuosikausia.
Suuremmat tulot - Suuremmat kulut
Mitä väliä vaikka saan bruttona 4600e/kk, ja josta jää käteen 3050e/kk? Vaimo vie kuitenkin viimeisetkin sentit...
Mä en tiedä vaikuttaakohan mun mielipiteeseen se, että itse oon elänyt isossa perheessä (7 lasta ja vanhemmat). Niin, että hyvä kun ruokaan edes riittää, mutta mun mielestä hyvä palkka on 2500-4000€/kk. Ite oisin hyvin tyytyväinen jos 2000€/kk saisin, mutta siis mulla ei oo vielä työtä, kun vasta opiskelen ja asun vielä isän luona.
Mun mielestä yli 5000€ on hyvä palkka. Alle 2000€ taas pieni. Sillä välillä on ihan ok tienestit, itse kuulun tuohon keskituloisten sakkiin. Miehelläni on sitten tämän maan mittapuulla ihan super hyvä palkka, kun peruspalkka on 7500€/kk ja bonukset nostaa vuositulon yli 100k€:n.
Minulle 4000 euroa on hyvä palkka jos työ on joustavaa, stressitöntä ja vapaa-ajalla ei tarvitse miettiä töitä. Jos työ on taas stressaavaa, paljon vastuuta ja vapaa-ajallakin pitää miettiä niin palkan pitää olla vähintään 7000 euroa. Eli pelkkä palkan suuruus ei kerro koko totuutta.
Mun bruttopalkka on 5.400 e/kk ja vuositulo noin. 75.000 e.
Omasta mielestäni palkkani on hyvä ja täällä kehäkolmosen ulkopuolella erittäin hyvä.
Perheen yhteiset palkkatulot vuodessa 95.000 e eli sama kuin kahden kuin kahden n. 3.800 e/kk nauttivan puolison vuositulo. Mies siis tienaa vain n. 1.600 e/kk.
Ihmisillä on eri lähtökohtia mutta sanoisin että 5 000 € nettona /kk kokonaistulot on hyvä taso.
Jos nostaa pelkkää palkkaa menee verotus korkeaksi, joten osa pitää nostaa pääomatuloina.
Pidä huolta itsestäsi niin luoja pitää huolta sinusta.
On naiivia olla vain yhden työnantajan palveluksessa, se on vähän kuin olisi naimisissa jonkun kanssa.
Riippuu täysin siitä missä asut ja missä työpaikka on.
15 000 ihmisen pikkukaupungissa 3 000 eur on hyvä palkka. Sillä saa tosi mukavan asunnon ja rahaa jää ylimääräistä. Palkka on keskivertoa parempi.
Helsingissä 3 000 eurolla saa opiskelijaboksin omaksi, tai sitten maksat itsesi kipeäksi vähän mukavammasta kämpästä. Olet siellä köyhälistöä.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:39"]
3500:- Ne, jotka hamuavat itselleen tätä enemmän ovat ahneita paskiaisia.
Komppi. Ei ihmisellä tarvitse olla, 100 neliön rivaria, korkeakoulututkintoa, Audia ja Lumia 920:sta tullakseen onelliseksi!
jos onnellisuutta tavoittelee niin ei taida kadulla heroiini paljoa maksaa. yksi piikki käsivarteen niin saa olla sen lyhyen hetken loppu elämää onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä n. 2500 €/kk ja siitä ylöspäin on hyvä palkka... Toki riippuu työstäkin, mutta yleensä ottaen työt, joista tuon saa, ovat mielestäni hyväpalkkaisia. Oonko ihan pihalla tästä maailmasta? :D
tuosta miinus verot ja muut asumiskustannukset niin lopputulos on +200€ työkyvyttömyyseläkkeeseen verrattuna.
Riippuu ja roikkuu. Tienaan +5000e kk ja se ei ole tilanteessani niin suuri raha, kun voisi olettaa. Verottaja vie karkeasti noin 2000e kuussa ja lopuilla pitää maksaa oma ja lasten elämä. Eronnut olen ja sitä myöten piti järjestää asiat uusiksi, talo, irtaimisto jne. Auton pitäminen kallista julkisten puuttuessa. Elareita en saa.
Liitossa tämä tili olisi hulppeampi, jos kulut puolitettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ja roikkuu. Tienaan +5000e kk ja se ei ole tilanteessani niin suuri raha, kun voisi olettaa. Verottaja vie karkeasti noin 2000e kuussa ja lopuilla pitää maksaa oma ja lasten elämä. Eronnut olen ja sitä myöten piti järjestää asiat uusiksi, talo, irtaimisto jne. Auton pitäminen kallista julkisten puuttuessa. Elareita en saa.
Liitossa tämä tili olisi hulppeampi, jos kulut puolitettaisiin.
jeph, laskin huvikseni paljon maksan veroa jos saisin palkkaa 6000€. yllättävän paljon lähtee veroja..
tietenkin herää kysymys jos maksetaan tuollaisia summia olisin sellaisessa virassa että löytyy myös töitä valtiosta joka ei verota niin raskaasti....
Henkilökohtainen mielipide :
Pienituloiset : kaikki alle 3000€/kk
Perustuloiset : 3000-5000€/kk
Hyvätuloiset : 5000-10 000€/kk
Suurituloiset : 10 000 - 15 000 €/kk
Huipputuloiset : 15 000€/kk ja ylöspäin
Keskipalkka taitaa olla tällä hetkellä jotain 3200€/kk, ei se ole vielä mikään hyvä.
6% suomalaisista tulon saajista tienaa yli 5000€/kk. itse pitäisin yli viiden tonnin kk-tuloja hyvätuloisen rajana.
http://tilastokeskus.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html