Julkkikset, joista lehdistö ei suostu kirjoittamaan negatiivista
On varmasti ihan yleinen tieto, että suomalaisella lehdistöllä on keskinäinen sopimus siitä, ettei Teemu Selänteestä kirjoiteta sanallakaan mitään negatiivista, vaikka aihetta löytyisi. Löytyykö Suomesta muita tällaisia julkkiksia, joiden tekemisistä lehdistö ei kirjoita?
Kommentit (30)
Rita Tainola ynnä muuta asiallisten lehtien seurapiiritoimittajat ovat nykyään sen verran sivistyneitä, että osaavat erottaa oikean uutisen paskapuheesta.
Seiskan, Hymyn ym. juorutoimittajat ja Sentraalisantrat eivat ehdi ihan joka paikkaan. Joskus tuntuu, aika useinkin itse asiassa, että näiden "toimittajien" vinttikamarissa ei kaikki ole ihan kotona. Muumit eivät ole laaksossa eivätkä inkkarit kanootissa.
Muutamia huomioita. Olen alalla, sori :)
1. Ei julkisuudenhenkilön seksuaalisesta suuntautumisesta voi kirjoittaa ilman asianosaisen suostumusta. Julkisuudenhenkilöllä on vähäisempi yksityisyyden suoja kuin taviksella, mutta seksuaalisuus kuuluu yksityiselämän ydinalueisiin. Jos ihminen itse tulee "kaapista", sitten se on siinä. Muussa tapauksessa lehti syyllistyisi rikolliseen tekoon ja oikeudessa se siten mitattaisiin.
2. En nyt tiedä edellisen kirjoittajan Rita-sympatioista, mutta mielestäni persettä nuoleva toimittaja ei ole toimittaja, vaan se joka on lehdelleen lojaali kaikessa. Julkkisten kaveri ei voi olla hyvä julkkistoimittaja.
Jos ja kun kerran olet alalla, 23, niin kerro, miksi lähdette mukaan sellaiseen, että joku julkkis (kuten esim. ap:n mainitsema) saa olla täysin rauhassa? Saatteko niin hyvät rahat siitä, että pidätte suunne kiinni?
En kysy siksi, että minä haluaisin juoruja (päinvastoin), mutta yleisellä tasolla tuntuu väärältä, että joitakin riepotellaan, toisia ei.
Jos ja kun kerran olet alalla, 23, niin kerro, miksi lähdette mukaan sellaiseen, että joku julkkis (kuten esim. ap:n mainitsema) saa olla täysin rauhassa? Saatteko niin hyvät rahat siitä, että pidätte suunne kiinni?
En kysy siksi, että minä haluaisin juoruja (päinvastoin), mutta yleisellä tasolla tuntuu väärältä, että joitakin riepotellaan, toisia ei.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 12:55"]
[
Nää homojutut on aika kaksipiippuisia. Eli kuka suojelee ja ketä, eikö Jari Sillanpääkin olisi halunnut tulla kaapista ulos silloin heti kun tangokuninkuuden voitti, mutta toimittajat halusivat "suojella" häntä ja neuvoivat olemaan hiljaa asiasta eivätkä kirjoittaneet tästä. Mietin että onkohan sama tilanne ollut myös näiden muiden kohdalla, esim. Marco Bjurström? Antti Tuiskunkin lehdet ovat antaneet olla aika rauhassa, onko sitten lehtien oma päätös tai joku Antin managementin pyyntö.
[/quote]
Toimittajilla ei ole mitään ensisijaista intressiä suojella yhtään ketään. Jos tuo "Jari halusi tulla kaapista heti"-juttu on totta, niin varmaan ne "suojelijat" olivat tyyliin levy-yhtiö, Tangomarkkinoiden organisaatio ja MTV3. Niiden omaisuuttahan se tangokuninkaallinen on ja julkihomous voisi vähentää tuottoa.
Katri-Helenaa ei kukaan haasta, se on pyhä. Se ilmeisesti on myös hyvin taitava säätämään omaa julkisuuttaan. Vrt Danny, joka on ihan itse "avautunut" julkisuudessa miten "Armi oli minun Kuusamoni" (joo, ihan totta!). Otin Dannyn esimerkiksi koska hän on ollut alalla vielä kauemmin kuin Katri.
Paula Koivuniemikin hoitaa julkisuuden hyvin. On hienoa kun jotkut, joiden työ on julkista, suojelevat itseään noin, eivätkä tilitä joka tautia ja mielipahaa lehdissä (vrt. esim Maria Jungner).
Urheilijat on todella Suomessa pyhiä. Heidi Hautala joutui eroamaan, koska muisti väärin puolentoista vuoden takaiset tapahtumat. Urheilijat saa valehdella kieli mustana kunnes ne tuomitaan rosiksessa ehdolliseen vankeuteen.
26 jatkaa vielä Selänteestä.
Se, että joku kerää autoja ja vesiskoottereita ja bilettää ja pettää vaimoaan on ihan tyhmää eikä kiinnosta.
Mun mielestä olisi kiinnostavaa lukea NHL:n dopingista, eli mitä kaikkea ne vetää että ne jaksaa turnauksensa alusta loppuun. Päävammojen seurauksista (luonteen muutokset, väkivaltaisuuden lisääntyminen, sosiaaliset ongelmat) on ollut jonkun verran juttua esim NY Timesissa. Jos aihetta käsiteltäisiin laajemmin, sillä voisi olla merkitystä yhteiskunnallisesti. Siis EI sellaisella tasolla (henkilötasolla), että "onko Jere Karalahden vieressä kuvassa oleva valkoinen jauhe kokaiinia vai ruokasoodaa".
meidan presidentti sauli on saanut olla aika rauhassa. Jostaki syysta kellaan ei ole mitaan sanottavaa..
Kakkoselle tulin sanomaan, että Kimi Räikkönen esimerkki urheilija, josta kirjoitellaan lähes viikottain negatiivisia uutisia urheilulehdissä ja tabloidien urheilu uutisena. Se jätkä ei selkeesti tee mitään oikein, jos suomalaiselta lehdistöltä kysytään. Seiska on sitten ihan omassa sarjassa.
Vierailija kirjoitti:
Teemua minäkin olisin liputtanut. Säheltäjä ja säätäjä nro 1.
Paras jääkiekon pelaaja kautta aikojen!
Onhan noita, joiden kaikki älynväläykset menevät esim. hesarin toimittajilta suodattamatta läpi. Esim. ilmastostalinisti Leo Stranius, kansanedustaja Jani Toivola, wannabe-kansanedustaja Li Andersson yms.