Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaikeuksia jos osa perheen lapsista lukiossa ja osa amiksessa

Vierailija
26.09.2013 |

Kokeeko amislaiset huonommutta? Pitääkö tukea erityisesti? Käykö niin että keskityt vain lukiolaisten menestykseen ja unohdat amislapset?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siinä käy helposti niin että niitä lukiolaisia rakastaa enemmen. Mieti nyt itsekkin, kumpaa on helpompi halata poikaa joka tulee hyvän tuoksuisena lukiosta vai poikaa joka tulee jossain akselirasvassa amiksesta? Tai jos tyttö kyseessä niin sehän haisee jollekkin vanhuksien vaipoille aina.. Kaikki vaan lukioon! Tai ainakin lempparilapsi lukioon..

Vierailija
2/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli niin että esikoispoika meni lukioon ja tyttö ammikseen. Itse yritin olla mahdollisimman tasapuolinen näille, koska arvostan todella sitä että tyttärelläni hyvästä todistuksesta huolimatta oli oma tahto ja päämäärä. Ei ole katunut opiskeluaan, on työllistynyt ja edennyt hyvin. Mua harmittaa vaan se että työ on raskasta ja kuluttavaa ja tietenkin pienipalkkaista. Lukion käynyt poika opiskeli lisää ja on nyt hyväpalkkaisessa ammatissa - helppoa ja siistiä.

Se mitä harmittelen on se ettei ammiksen valmistujaisia pidetty kunnolla, yo sai kunnon kekkerit lahjoineen yms. Ammikselle aikoinaan vain pienet kahvitukset ystäväperheiden kesken. Mun mokani mitä kadun edelleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ammattiin valmistuminen oli ainakin vielä 2000-luvun alussa amiksissakin jotenkin sellainen tilaisuus että ei siinä oikeen juhlan aihetta nähty. Jaettiin todistukset ja se oli sitten siinä.

Vierailija
4/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä amiksessa opiskelevat ovat melkoista pohjasakkaa...

..silmani avautuivat kun olin opettajaopintojen myötä muutaman kuukauden amiksessa ja juttelin vakiopettajien kanssa... älkää kukaan menkö amikseen jos vaan pääsette muualle

Vierailija
5/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö juuri käy toisinpäin, että sitä huonompaa lasta kehutaan ja huomataan ja sitä 10:n oppilasta ei kehuta, ettei toiselle vaan tule paha mieli. Ja sitten kympin oppilas yrittäää enemmän ja enemmän ja silti vanhemmat ei kehu, ja luulee ettei heille mikään riitä

Vierailija
6/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin olin ehdottomasti sitä mieltä, että molemmat koulut on melkein yhtä hyviä, no nyt oon seurannut kahden eri kaupungin amislaisten opiskelua ja ei siellä amiksessa tehdä oikein mitään, eihän niillä oo kaikilla edes kirjoja.

Lukio-opiskelu on yläasteeseen verrattuna kyllä paljon rankempaa ja vaatii töitä, kun taas amiksessa vaan hengaillaan. Ainakin näissä kahdessa pikkukaupungin koulussa.

Vierailija
7/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 10:50"]

Aiemmin olin ehdottomasti sitä mieltä, että molemmat koulut on melkein yhtä hyviä, no nyt oon seurannut kahden eri kaupungin amislaisten opiskelua ja ei siellä amiksessa tehdä oikein mitään, eihän niillä oo kaikilla edes kirjoja.

Lukio-opiskelu on yläasteeseen verrattuna kyllä paljon rankempaa ja vaatii töitä, kun taas amiksessa vaan hengaillaan. Ainakin näissä kahdessa pikkukaupungin koulussa.

[/quote]

Alkuperäiseen kysymykseen vielä vastatakseni, en ymmärrä miten lapsia ei pystyisi muka pitämään tasavertaisena, itselläni on kolme lasta, enkä ole koskaan pystynyt nimeämään ketään suosikikseni missään asiassa

Vierailija
8/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä ongelmia siitä mukamas voisi tulla, että jokainen lapsi valitsee itselleen parhaiten sopivan opinahjon?

Ja mitä tulee tuohon, että harmittaa kun amislaisilla niin pienet palkat valmistuttuaan- riippuu ihan linjasta, eikä todellakaan ole aina näin. Eivät kaikki lukion käyneetkään ole suinkaan kovapalkkaisia. Itse olen käynyt lukion ja AMK:ssa sh-opinnot, olen "urani huipulla" - ja tienaan vähemmän kuin 19-vuotias vain amiksen käynyt poikapuoleni, joka sai heti valmistuttuaan vakituisen työpaikan. Sen lisäksi hänellä on jatkossa ura- ja palkkakehitysmahdollisuuksia, toisin kuin minulla.

Vierailija
9/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei aavistustakaan, meidän suvusta ja lähipiirin perheistä on aina menty ainoastaan lukioon eli ole edes kokemusta amislaisista kun itsekin ollaan ja lähipiirissä on vain akateemisesti koulutettuja

Vierailija
10/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 10:17"]

Tuo ammattiin valmistuminen oli ainakin vielä 2000-luvun alussa amiksissakin jotenkin sellainen tilaisuus että ei siinä oikeen juhlan aihetta nähty. Jaettiin todistukset ja se oli sitten siinä.

[/quote]

Siis mitä juhlimisesta vieläkään on amiksessa???? Koulu jossa ei opita mitään ja josta valmistutaan suoraan työttömäksi ja jonne menee ne, joiden järki ja ahkeruus ei muuhun riitä. No okei, ehkä tän palstan näköalattomille ja laiskoille luusereille jopa siinä on juhlimista. Onneksi ei kuitenkaan kaikille.

Vierailija
11/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:36"]

[/quote]

Siis mitä juhlimisesta vieläkään on amiksessa???? Koulu jossa ei opita mitään ja josta valmistutaan suoraan työttömäksi ja jonne menee ne, joiden järki ja ahkeruus ei muuhun riitä. No okei, ehkä tän palstan näköalattomille ja laiskoille luusereille jopa siinä on juhlimista. Onneksi ei kuitenkaan kaikille.

[/quote]

Luitko viestini olin nro 3. Tytöllä oli hyvä todistus (8,7), olisi päässyt lukioon mutta valitsi ravintolapuolen opinnot. Nimenomaan sen tekemisen takia. Haluaa tehdä käsillään, työn ohessa tekee tällä hetkellä cateringia juhliin. Siinä tilanteessa lukio olisi ollut turha. Ja töihin pääsi suoraan koulusta, päivääkään ei ole ollut työttömänä elämässään. Totta helkkarissa se on juhlimisen arvoista!

Mun mielestä luuseri on se joka ei arvosta toisen aikaansaannoksia, haaveita ja yrittämistä. Niitä duunareitakin tarvitaan tämän maan pyörittämiseen...

Vierailija
12/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni ei ole vieläkään päässyt yli siitä, että minä menestyin koulussa, mutta hän ei. Ollaan jo yli viisikymppisiä, mutta edelleen jaksaa kantaa asiasta kaunaa.

Vierailija
13/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei vaan ota tätä ketjua tosissaan, pian on taas iltapäivälehdissä lööpit :(

Vierailija
14/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole meillä ollut mikään ongelma. Kaksi vanhinta on jo lukion käynyt ja opiskelee korkeakoulussa, yksi on lukiossa ja yksi amiksessa. Olen kannustanut lapsia menemään sinne, minkä itse kokevat mielekkäimmäksi. Amislainen olisi hyvinkin pässyt lukioon, mutta ammattiopinnot kiinnosti enemmän.

Vierailija
15/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomattomia ajatelmia ap!!!!!!!!!!!

Vierailija
16/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:49"]

[/quote]

[/quote]

Luitko viestini olin nro 3. Tytöllä oli hyvä todistus (8,7), olisi päässyt lukioon mutta valitsi ravintolapuolen opinnot. Nimenomaan sen tekemisen takia. Haluaa tehdä käsillään, työn ohessa tekee tällä hetkellä cateringia juhliin. Siinä tilanteessa lukio olisi ollut turha. Ja töihin pääsi suoraan koulusta, päivääkään ei ole ollut työttömänä elämässään. Totta helkkarissa se on juhlimisen arvoista!

Mun mielestä luuseri on se joka ei arvosta toisen aikaansaannoksia, haaveita ja yrittämistä. Niitä duunareitakin tarvitaan tämän maan pyörittämiseen...

[/quote]

hahahaaaah, jos joku pitää jotain ravintola-alaa uransa huipentumana ja toivoo sitä lapselleen......

Vierailija
17/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi amislasten vanhemmat ovat aina nyrkit pystyssä ja puolustusasemissa?

Vierailija
18/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:58"]

Miksi amislasten vanhemmat ovat aina nyrkit pystyssä ja puolustusasemissa?

[/quote

Eiköhän täällä typerimmät, ennakkoluuloisimmat ja asenteellisimmat kirjoitukset ole nyt tullut akateemisilta. Hävettää heidän puolestaan. Akateeminen olen itsekin, mutta ymmärrän että toisille sopii paremmin käytännönläheinen työ ja opiskelu kuin koulunpenkillä teorian pänttäys. Yhtä arvokkaita molemmat ja molempia tarvitaan.]

Vierailija
19/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:57"]

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 11:49"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

hahahaaaah, jos joku pitää jotain ravintola-alaa uransa huipentumana ja toivoo sitä lapselleen......

[/quote]

hahahaaa itsellesi typerys.

Se oli lapsen unelma jota tietenkin kannustin - minä olisin suonut hänelle helpomman työn. Miksi olisin pilannut häneltä ilon siitä mistä hän itse nauttii? On tällähetkellä isossa ravintolassa keittiöpäällikkönä, siinä ei ole mitään häpeämistä.

Missä huippuhommassa kaltaisesi typerys sitten on? Tuolla älynlahjalla tuskin kummoisessa.

Vierailija
20/31 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt molemmat, sekä amatsun että lukion (eri aikaan, en yhdistelmänä) ja minusta molemmat ovat aivan yhtä helppoja/vaativia.

Lukio: Jokainen ns. normaaliälyinen ihminen pääsee lukion läpi, eikä siinä edes ole mitään haastetta jos tavoitteena ei ole liuta laudatureja ja kympin keskiarvo. Minusta lukiota hehkutetaan liikaa, itse sain n.8 keskiarvon ja M:n paperit, enkä juuri lainkaan panostanut opiskeluun (aikani kului enemmän harrastuksessa ja kaverien kanssa hengaillessa). Oli aika hämmentävää kun yo-juhlissa sukulainen kehui "kovan urakan" suorittamisesta ja kuulin muita vastaavia kehusanoja.

Amatsu: Opetus oli paljon käytännöllisempää, moni oli hyvin motivoitunut opinnoissaan (tosin kyseessä oli aikuislinja mikä vaikuttanee asiaan). Pidin siitä että opittiin ns. tekemällä eikä lukemalla. Opinnoista sai paljon enemmän irti, koska (ainakin minusta) käsillä tekeminen on palkitsevaa. On eri asia nähdä se kättensä jälki heti edessään valmiina, vert. opiskelee jotain, tekee kokeen tai esitelmän ja saa arvosanan siitä.

Minusta on hyvä että on nuo kaksi eri vaihtoehtoa, koska meitä ihmisiä on erilaisia. Amatsun hyvä puoli on se, että sen jälkeen saa nopesti töitä, lukio, eikä kaikki yliopisto-opinnotkaan, ole tae siitä että saisi töitä. Lääkäri varmasti työllistyy, mutta sitten on paljon tutkintoja joilla ei töitä saa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän