Yövuorot ja RASKAUS!
Kertokaa vinkkejä, kuinka olette selvityneet yövuoroista raskaana ollessanne?
Tämä alkuraskauden VÄSYMYS on aivan kamalaa vapaapäivinäin, saati sitten näissä yövuoroissa. Nytkin yövuoro menossa, kello vasta puoli yksi yöllä ja olen aivan jäätävän väsynyt :( :( :(
Syömistä olen yrittänyt, mutta se tekee vatsan helposti kipeäksi. AUTTAKAA :(((
Kommentit (15)
mulla ei ollut mitenkään erityisen vaikeaa loppuvaiheessakaan, mutta kiinnitin lähinnä huomiota palautumiseen ja vuoroa edeltävään aikaan. Eli siis käytännössä nukuin tai makoilin illat ennen vuoroa. Söin erityisen terveellisesti ja tankkasin vitamiineja. Millaista työtä se on ja kuinka monta yötä putkeen?
Hui kauheeta? Onko riski suurempi keskenmenolle? Sain kesällä keskenmenon ja nyt olen uudestaan raskaana. Pelkään jo nyt mielettömän paljon, saati jos tää on jälleen uusi riski..
Listassa (joka on aina 3 viikkoa kerrallaan) yövuoroja on noin 6kpl:tta. Yleensä 3 yövuoroa putkeen tai sitten 2 yövuoroa kolmessa eri osassa. Työ on fyysisesti öisin melko kevyttä!
Olen vakiyökkö. Mulla 5 raskautta ja 3 lasta :(
Vakiyökkö: Millä viikoilla epäonnistuneet raskautesi meni kesken? :( Uskotko, että yövuorojen tekemisellä on osuutta asiaan?
вау.пять.им не отвечаешь,по мне скучаешь?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:52"]Vakiyökkö: Millä viikoilla epäonnistuneet raskautesi meni kesken? :( Uskotko, että yövuorojen tekemisellä on osuutta asiaan?[/quote]
Mun raskaushistoria, olen siis tuo aiemmin kommentoinut vakiyökkö:
1. raskaus, en tehnyt yötyötä, lapsi syntyi viikolla 39+0
2. raskaus, olin aloittanut yötyön, keskenmeno viikolla 13
3. raskaus, tein yötyötä, lapsi syntyi 36+6
4. raskaus, tein yötyötä, keskenmeno viikolla 12
5. raskaus, tein yötyötä, lapsi syntyi 36+6.
Luulen, että vaikutti, yötyö laittaa hormonit sekaisin. Mutta lääketieteellisesti mua ei ole tutkittu. Älä panikoi, mutta ota huomioon.
Kiitos vastauksesta! Todella ikävää, että olet joutunut kokemaan 3 keskenmenoa :( Olen tosiaan vasta varhaisilla viikoilla ja aikaisemman KM:n takia pelko on suuri. Itselläni on mahdollisuus toivoa myös pelkkiä päivävuoroja, joten pitäisiköhän sitä varmuuden vuoksi niin tehdä?!
Toivottavasti nämä muutamat yöt ei ehdi tehdä pikkuiselle ikävää ;( Väsymys kun on järjetön! Silmät turvoksissa nytkin istun koneen äärellä.. tietäen, että vielä on 7 tuntia yövuoron loppumiseen! 8(
Jos mahdollista, tee vaan päivävuoroa. Itsellä se ei silloin ollut mahdollista, tai kai se olisi ollut, olin varmaan vaan naiivi ja nuori. Yötyö rasittaa kroppaa muutenkin ihan huimasti, olen jo yli 40v ja sen kyllä huomaa. Tsemppiä sinulle ja hyvää raskauden jatkoa :) Terkuin 2/5/8, töissä nytkin.
Taidanpa todella tehdä niin! Alan nyt samantien täyttämään toivevihkoa ja toivon, ettei minulle laiteta enää yövuoroja. Eihän näistä muutamista öistä voi olla MERKITTÄVÄÄ haittaa pikkuiselle ja altistaa keskenmenolle? :(
Mulla on kuusi raskautta takana ja yhden aikana tein ns. "normaalia" vuoroa, eli päivisin.
Mä olen illanvirkku ja aamutorkku, että yötyö on sopinut mulle. Toki se alkuraskaus on ollut monessa mielessä uuvuttava, mutta viisi lasta olen saanut maailmaan ja päivävuoroa tein, kun raskausmeni kesken.
En ole koskaan ajatellut, että työvuoroni olisi tuohon vaikuttaneet.
Voimia!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 01:22"]Taidanpa todella tehdä niin! Alan nyt samantien täyttämään toivevihkoa ja toivon, ettei minulle laiteta enää yövuoroja. Eihän näistä muutamista öistä voi olla MERKITTÄVÄÄ haittaa pikkuiselle ja altistaa keskenmenolle? :( [/quote]
Ei voi olla, luulisin. Kyllä se jatkuva yötyönteko enemmän vaikuttaa.
Kiitos tsemppaavasti viestistäsi! :)
Yötyön tekeminen kasvattaa rintasyöpäriskiä. Se on tieteellisesti todistettu fakta. Kun ihminen joutuu oleskelemaan valoisassa ympäristössä (keinovalo) yöaikaan, hänen elimistönsä hormonitasot (melatoniin, estrogeeni ja monet muut) menevät sekaisin.
Yötyön tekeminen kasvattaa myös riskiä keskenmenoon. Keskenmenon riskiä kasvattaa myös lentomatkustaminen (tai lentoemäntänä oleminen), sekä sairaalan laitteista lähtevä säteily. Röntgenhoitajilla on huomattavasti enemmän keskenmenoja kuin tavallisilla hoitsuilla.
Osanottoni! En voi pahemmin auttaa, mutta jos vain mahdollista, välttele raskaana olessasi yövuoroja, ne saattavat altistaa keskenmenolle.