Oon ollut työttömänä 3v, peruspvärahalla. Voiko mut pakottaa töihin?
Työkkäristä juri soitettiin ja halutaan, et teen suunnitelman tulevaisuutta varten.
Oon 2 alle 10v lapsen yksinhuoltaja, 48v, ylioppilas - ei muuta koulutusta.
Voiko mut pakottaa töihin tai koulutukseen?
Kommentit (20)
Kyllä voi.
Onhan se nyt helvetti kumma, ettei yksinhuoltajia muka saa töihin. saati koulutukseen, onko yksinhuoltajilla joku oikeus olla yhteiskunnan elättinä?
on sitten vastakysymys.
Juuupa juu, alle kymmenen vee lapsia.. Mitä oot tehny koko ikäs ennen sitä vai onko tää vaan tosi huono provo?
No toivottavasti! Vai luuletko että ilmaista rahaa pitää tulla vuosia ilman mitään työpanosta? Missään muualla maailmassa tällänen ei edes ole mahdollista, vaan pitää yrittää löytää työtä ja käydä töissä tietyn aikaa ennen kuin rahat roosahtaa tilille.
Itseni takia toivon, että joudut töihin. Olen kolmen alle 10v lapsen työssäkäyvä äiti ja maksan verorahoillan sinun elämisesi. Milloin ajattelit itse osallistua itsesi elättämiseen?
Olet kyllä ollut työttömänä jo todella pitkään. Miksei sinulla ole koulutusta? Nyt vain heti hakeutumaan, niin saat elämäsi kuntoon!
Kyllä sinun tuossa tapauksessa pitäisi itsekin olla jo hyvin halukas ottamaan koulutus- tai työpaikka vastaan.
Terveisin
Akateeminen työtön, joka ottaisi vastaan myös koulutusta vastaamatonta työtä, jos vain tarjottaisiin
Jollekin kurssille ne sut ainakin laittaa, jos ei muuta. Tuskin noilla spekseillä mitään töitä saat. Sinnehän on sitten pakko mennä.
Jollekin kurssille ne sut ainakin laittaa, jos ei muuta. Tuskin noilla spekseillä mitään töitä saat. Sinnehän on sitten pakko mennä.
Ei voi, mutta ei tule rahaakaan, jos et mitään tee. Miksi et mene töihin tai opiskelemaan?
Yritä miettiä itseäsi kiinnostava ala, jolle pystyisit kouluttautumaan esimerkiksi työn ohessa. Työkkärin kautta joutuu helposti ääliömäisille kursseille, jossa menee itsetunto ja usko tulevaisuuteen. Koulutuksessa ja töissä tapaa muita ihmisiä, joilla on ehkä ollut elämässä samanlaisia vaiheita kuin sulla, ja jotka ymmärtää, miten asiat voi mennä monella tavalla, ja että me ihan kaikki elämme täällä toistemme rahoilla. Pienet lapset lisää vaikeutta työllistyä ja voi aiheuttaa säätämistä ja järjestelyjä, mutta lapset kasvaa nopeesti ja muutaman vuoden päästä pärjäävät jo ihan hyvin, vaikka äiskä tekisikin kokopäivätyötä.
Toivotan sulle tosi paljon onnea elämässä. Meissä kaikissa on tosi paljon voimavaroja, kun ne vaan löytää. Yritä suhtautua myönteisesti tulevaisuuden suunnitteluun. Tiedän, että joidenkin kokemusten perusteella se voi olla vaikeaa, mutta ihmisten kanssa tekemisissä oleminen yleensä helpottaa, jos on muuttunut kyyniseksi. Ja kyyniseksihän muuttuu, jos vaan lukee näitä nettikeskusteluja: ihmiset ovat heti tuomitsemassa, vaikka eivät tiedä tilanteesta mitään.
Jos taas ole trolli niin pliis keksi jotain muuta tekemistä. Älä ruoki ihmisten pahantahtoisuutta. Me tarvitaan tässä maassa nyt jotain ihan muuta.
Ei voi pakottaa, mutta jotain karenssia voi tulla. Silloin voit turvautua toimeentulotukeen.
Sinun on tehtävä netticv. Osallistuttava pakollisille kursseille (työnhakukurssi) jos niitä juuri nyt on. Ellei työtä löydy, joudut hakemaan joko työkokeilupaikkaa (käyt kyselemässä niin kauan että löytyy paikka jossa saat olla ilmaiseksi, korvauksena sama päiväraha kuin nytkin + 9€/vrk) tai vastaanottamaan työkkärin tarjoaman palkkatuetun työpaikan vuodeksi. Näihin palkkatukipaikkoihin et voi itse vaikuttaa ilman terveydellisiä syitä, voit siis yhtä hyvin joutua hautausmaalle ulkohommiin kuin vanhainkodin apulaiseksi perseitä pesemään. Vastaan on otettava se, mitä löytyy.
Neuvoisin siis ottamaan härkää sarvista ja etsimään itse oikean työpaikan ennen kuin sinut pakotetaan johonkin paskahommaan (millä en tarkoita yllämainittuja).
Ja tosiaan, jos kieltäydyt ilman terveydellisiä syitä kurssista/työkokeilusta/palkkatuetusta työstä, saat karenssia. Sosiaalitoimistossa otetaan kyllä huomioon että olet kieltäytynyt tietoisesti, älä siis paljoa laske toimeentulon varaan.
Palkkatuettu työ=1040€kk miinus verot.
Peruspäivärahaa voi saada korkeintaan 500 päivää... Joten tarina ei ihan tunnu järkevältä.
Mä olin työttömänä ja työkkäri laittoi mut tietokoneen käytön peruskurssille, joka kesti päivän. Oon koulutukseltani DI ja vääntänyt koodia yli kymmenen vuotta. Pakko oli mennä.
mä en ymmärrä, miten joku haluaa kituuttaa vuositolkulla jollain onnettomalla tukiaisella.
Ne sun lapset taitaa olla jo koululaisia. Ei koululaisten äidin tarvitse enää mikään kotiäiti olla. Lähde koulutukseen ja hanki ammatti, niin annat lapsillesikin paremman esimerkin. Työttömyydellä on nimittäin periytymisen riski...
kauheeta, ap joutuu miettimään ja suunnittelemaan elämäänsä! no on se hyvä, että joku edes sitä olettaa, jos ei itse tajua. suomessa on paljon tällasia ameeboja, jo 2. ja 3. polvessa.
hyvä sossiaalidemokratia!
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:31"]
Peruspäivärahaa voi saada korkeintaan 500 päivää... Joten tarina ei ihan tunnu järkevältä.
[/quote]
olettaen että ap on ollut työssä ennen kotiin jäämistä ja kuulunut liittoon, hän on saanut 300 päivää liiton rahaa ennen päivärahaa.
Sehän on aivan sama, ap on yh ja vaikka ei menisi töihin, niin sossusta saa elämiseen rahaa. Mutta suosittelen, jos saat vuodeksi jonkun 4 tuntia päivässä työn, niin ota se vastaan. Pääset vähän tuulettumaan.
Toivottavasti.