Miten sinne terapiaan pääsee?
Kysyn vaan kun en ole päässyt ja täällä siitä huudellaan autuaaksi tekevänä. Kun on käynyt jo vuosia juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa ja psykiatri ei kirjoita lausuntoa sinusta terapiaa varten. Niin, miten sinne pääsee? Miten te olette sinne päässeet? Onko se terapia parantava asia?
Kommentit (9)
Ensin pitää olla 3kk psykiatrin hoidossa, jotta voidaan kirjoittaa B-lausunto. Se tarkoittaa esimerkiksi kolmea käyntiä kuukauden välein. Jos käyt kunnallisella, pitää ensin saada ruinattua terveyskeskuslääkäriltä pääsy psykiatrille.
Kun psykiatri on arvioinut hoidontarvetta 3kk ajan, hän kirjoittaa B-lausunnon Kelaa varten ja Kela arvioituaan myöntää tai jättää myöntämättä kuntoutustukea.
Sen jälkeen sinun täytyy omalla kustannuksellasi vertailla eri terapeutteja (ne pitää myös itse löytää), kunnes löydät sinulle sopivan. Tämän jälkeen kela korvaa osan terapiakäynnistä. Itsellesi jää maksettavaksi siis terapeutin löytäminen ja hinnasta riippuen 20-80 euroa kerta itse terapiasta. Kuntoutustuki myönnetään aina vuodeksi kerrallaan.
3 jatkaa... Olen siis itse sairastanut toistuvaa vakavaa masennusta vuodesta 2001, mutta terveyskeskuksessa ollaan sitä mieltä että "vain masennus" ei ole riittävä syy lähetteeseen esimerkiksi psykiatrian poliklinikalle. Käyn silloin tällöin juttelemassa psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa, joka on ihan mukava täti-ihminen, mutta ei osaa auttaa.
Mä kävin ihan omalla rahalla yksityisellä. Maksoi n. 60 e kerta eli ei kovin paljoa minusta.
eiö psykiatri sitten katso sinunhyötyvän terapiasta? Onko sinulla lääkitystä? Pystyisitkö sitoutumaan siihen 1-3 vuodeksi ja sietämään sen, että terapian alussa olo saattaa huonontuakin?
Yksityiselle terapeutille pääsee kun vain soittaa....
Psykiatri voi katsoa, ettet tarvitse terapiaa tai että et hyödy siitä, koska et "sovi" terapiaan. Terapian hyöty perustuu asiakkaan eli potilaan kykyyn analysoida omia tunteitaan ja käyttäytymistään jne.
Kela korvaa nuorilla terapiasta hiukan enemmän, itselleni jää maksettavaksi pari euroa kerrasta. Kävin kaksi vuotta 2 kertaa viikossa ja nyt kolmatta vuotta kerran viikossa. Löysin sopivan terapeutin heti kerralla, joten jouduin maksamaan vain yhden tutustumiskäynnin. Kyselin etukäteen sähköpostilla hiukan juttuja, joiden perusteella karsin ehdokkaita.
terapiaan mennäkseen täytyy olla tarpeeksi huonossa kunnossa, mutta ei liian huonossa. Oletko kysynyt olisiko sinun mahdollista päästä terapiaan?
Pääsin terapiaan tosi helposti, kun minulta kuoli lapsi ja melkein sekosin. Terapiasta oli kyllä paljon apua. On harmi, että muissa kuin ns. selvästi tosi vakavissa tilanteissa terapiaan on vaikea päästä. Eikä niissä vakavissakaan ilmeisesti aina pääse.