Kertokaa, miksi sijaislapsella on
myös tukiperhe? Ja onko sijaisperheissä aivan normaali käytäntö?
Kommentit (17)
Minä olen sijaisäiti enkä ole käyttänyt tukipalvelua, mutta nyt kun lapsella on ilmennyt erityisiä paljon meiltä vanhemmilta vaativia asioita, olen antanut periksi, Ihanaa, että on olemassa tukiperheitä ja hienoa, sijaisvanhemmilla on halutessaan mahdollisuus pitää ne lain suomat vapaat.
Ehkä kyseinen sijoitettu lapsi on erityistarpeinen tai muusta syystä sijaisperhe kaipaa välillä hengähdystaukoa.
Eikö perhe saa hengähdystaukoa silloin, kun lapsi on biologisen perheen luona?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 11:06"]
Eikö perhe saa hengähdystaukoa silloin, kun lapsi on biologisen perheen luona?
[/quote]
Ei lapsi ole roistojen luona vaan ainoastaan tapaa biologisia vanhempiaan tunnin aikana. Rikollisiltahan otetaan lapset pois ja annetaan kunnollisiin, fiksuihin, hienoihin perheisiin.
Entä jos biologiset vanhemmat eivät ole mitään roistoja?
Ei kaikkien sijoituslasten vanhemmat todellakaan ole roistoja, mutta heidän elämäntilanteensa saattaa olla sellainen, että vain lyhyet tapaamiset ovat mahdollisia. Ja joskus lasten ja vanhempien väliset suhteet ovat niin tulehtuneet, että on parempi, etteivät he tapaa vähään aikaa ollenkaan. Käytöshäiriöisten lasten hoitaminen on rankkaa työtä. Silloin tukiperhe voi olla erinomainen ratkaisu. Häiriintynyt lapsi imee helposti aikuisesta kaiken energian. Ja monissa sijoitusperheissä on omiakin lapsia, joiden tarpeet on myös otettava huomioon.
joskus lapsella on tukiperhe myös siksi, että HÄN kaipaa kodin ulkopuolisia sosiaalisia kontakteja: kavereita, aikuisia tai lapsia. TÄmmöisiä tarpeita on erityisesti niillä lapsilla, joilla on joku sosiaalisia suhteita häiritsevä neurologinen ongelma ja näitä ongelmia voi kyllä olla ihan yhtä hyvin sijoitetuilla kuin biologisessa kodissaan asuvilla lapsilla.
Ja ennen kuin joku puuttuu asiaan, niin sehän ei ole sijaislapsi, koska ei lapsi tule kenenkään sijaan, vaan sijaisperheeseen sijoitettu lapsi.
Ei voi tietää mutta ehkä hänellä on ollut tämä perhe jo ennen sijoitusta eikä suhdetta haluta katkaista, ehkä biologisten vanhempien luona ei syystä toisesta voi vierailla, ehkä sijaisperhe kaipaa hengähdystaukoa. Mistäs tuota tietää?
Aivojen käyttö ON sallittu, arvon AP
Ensinnäkin sijaislapsia ei ole. Sijaisvanhemmilla on lakisääteinen oikeus kahteen vapaapäivään joka kuukausi. Siksi niillä, jotka sen vapaan myös pitävät, on mahdollisuus viedä lapsi joskus tukiperheeseen.
Jos sijoitettu lapsi on sairas/ muuten hyvin vaativa saattaa perheellä olla tarvetta tukiperheelle.
Miksi itse ap pidät vapaata töistä joskus?
siis ihmettelen, miksi lapsi on tukiperheessä, eikä bioperheellä, kun sijarit haluavat huilia.
Osa vanhemmista ei ole kykeneviä tapaamaan lapsiaan.
Kun aina ei ole mahdollista, että lapset olisivat bioperheessä.
Lasketaanko bioperheen luona vietetyt viikonloput sijaisperheen lakisääteisiksi vapaapäiviksi, vai tuleeko tuohon päälle vielä ne tukiperheen luona vietetyt päivät?
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 18:07"]
siis ihmettelen, miksi lapsi on tukiperheessä, eikä bioperheellä, kun sijarit haluavat huilia.
[/quote]
olen tukiperheen äiti. Meillä vieraileva sijoitettu lapsi ei tapaa biovanhempiaan ikinä siitä syystä, että bioja ei kiinnosta! He eivät ole ikinä tulleet yhteenkään tapaamiseen eivätkä he ole koskaan yrittäneetkään ottaa kontaktia. Tällaisiakin ihmisiä on. valitettavasti.