Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minuun otti yhteyttä tuntematon mies Facebookissa.

Vierailija
23.09.2013 |

Miksi, miksi, miksi kukaan ottaisi tällaisen viestin jälkeen yhteyttä? Tällainen yksityisviesti siis tuli:

Hello, How are you doing today i saw your profile as people that you may know and your profile picture just capture my eyes and places me on hostage. Please can i get to know you, am Luis by name and live in Manchester. I will be very happy if you just Say hi back at me because i know a journey of a thousand miles begins with a single step.

Cheers Luis

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tullut tuontapaisia useita, varsinkin silloin kun pari vuotta sitten liityin facebookiin. Lähinnä brittejä, jokunen jenkkikin joukossa.

Olen 45 v. Ja miehet samaa ikäluokkaa.

Vierailija
2/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiseenhan se "Mirjakin" lankesi vai kuka olikaan, kun oli juuri Iltasanomissa juttua miten sitten pikkuhiljaa alkoi mieheltä tulla rahavaatimuksia ja sinne Mirja on sitten rahaansa lähetellyt :(

Kyllä niitä hyväuskoisia vaan riittää, kun mies vähän lepertelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ooh. Muhunkin otti joku mancherterilainen mies yhteyttä, ja juteltiin chätissä jopa! Vastaeronneena miesvihani tosin otti vallan ja kaveri häipyi takavasemmalle.

Hyväksyin ystäväpyynnön, koska luulin, että tunnemme yhteisen tutun kautta ja kaipasin juttuseuraa - tosin löysin itsestäni tosiaankin aivan uuden puolen.

Mutta varovasti noiden kanssa. Saattavat esim. nyysiä sun kuva-albumin jotta saavat rakenneltua niistä valeprofiileita.

Vierailija
4/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäminen ei maksa mitään ja kun lähettää tuhansia niin joku voi tarttua koukkuun ja niistä joku voi lopulta lähettää rahaa. Eli kannattaa kuten s-postihuijaukset.

Vierailija
5/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollanen alottaa sun kanssa virtuaalisuhteen ja ennekuin huomaatkaan olet lähettänyt sille tuhansia euroja rahaa. Vaikeaa uskoa että kukaan olisi niin tyhmä, mutta niin vaan on, just oli tosiaan lehdessä esimerkki. Nää kaverit on kai tosi taitavia.

Vierailija
6/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahankerjuuta. En tajua, miksi noihin joku lankeaa. 

Vierailija
7/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hemaisevia kuvia te laitatte yleisesti nähtäväksi? Eikös tuo ap:n engelsmannikin viittaa johonkin kuvaan, joka oli osunut hänen silmiinsä.

Jos yhteydenottaja olisi ollut suomalainen, olisin veikannut, että sinulla on nimikaima, johon mies olisi sekoittanut sinut. Jos tapaamisesta on kulunut vuosia, ehkä vuosikymmeniäkin, voi ulkonäkö olla sen verran muuttunut, että sekoittaminen on mahdollista.

Mieti itse, vastaatko hänelle vai jätätkö omaan arvoonsa. Jos suhde pysyy vain ajatustenvaihdon tasolla, niin sehän voi olla ihan antoisakin. Tulee samalla kieliharjoittelua.

Vierailija
8/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 13:41"]

Miten hemaisevia kuvia te laitatte yleisesti nähtäväksi? Eikös tuo ap:n engelsmannikin viittaa johonkin kuvaan, joka oli osunut hänen silmiinsä.

[/quote]

Se nyt vain oli kirjoitettu siihen standardiviestiin, jota lähettävät isolle joukolle siinä toivossa, että joku kala tarttuu koukkuun.

Vierailija
9/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ja hurmaava britti

Minuun otti Facebookissa yhteyttä komea brittimies, joka kertoi olevansa leski ja jolla on 11-vuotias tytär. Kertomusten mukaan mies on varakas kansainvälinen liikemies ja valmistunut yliopistosta.

Mies olisi halunnut chattailla hotmailin pikaviestimessä, mutta aavistin, että jotain on pielessä, kun Facebook ei riittänyt ja miehen profiili oli kadonnut. Mies laittoi profiilin takaisin, kun ihmettelin asiaa. Profiili on tietenkin tosi niukkasanainen ja salainen. Ainoastaan yksi toinen nainen (Suomesta) ystävänä, jonka kautta löysi ilmeisesti minutkin.

Miehen lähettämät kirjeet ovat älykkäitä ja hurmaavia. Olemme kirjoitelleet noin viikon ajan päivittäin. Jokaisen kirjeen jälkeen ajattelin, että tämä on liian hyvää ollakseen totta, sanoinkin sen hänelle, mutta en ollut täysin varma. Ehkä hän kirjoittaa minulle taas tänään, mutta onneksi luin tämän lehtijutun. Tarina muistuttaa aika paljon omaani. Rahanpyyntöä ei ole vielä tullut, mutta jostain syystä hän ei halua kertoa, onko käynyt Suomessa vai ei. Tämäkin herätti epäilykseni.

Lopetan viestittelyni tämän tyypin kanssa, mutta luultavasti kuvani on jo jossain treffipalstalla.

Ongelmia ulkomailla

Facebookin kautta otti yhteyttä mies, joka esitti asuvansa Lontoossa. Kolmisen kuukautta viestiteltiin. Mies pyysi rahaa, koska selitti joutuneensa ongelmiin ulkomaille tehdyn työkomennuksen vuoksi. Jossakin vaiheessa järki kuitenkin voitti. Myös aviomiehen kanssa käydyt keskustelut vakuuttivat, ettei tällaista miestä olekaan. Juttu oli mutkikas, ja toipuminen siitä vei aikaa. Nyt nämä lehtikirjoitukset saavat muistot palaamaan.

PETKUTETTU

Vaimo kuoli syöpään

Viime lokakuussa minuun otti yhteyttä englantilainen mies, joka kertoi eksyneensä vahingossa Facebook-profiiliini. Hän kehui hymyäni ja kauneuttani. Vastasin kohteliaisuuden tunnosta lyhyehkösti. Pian komeahko mies alkoi kertoa itsestään, kuinka vaimo oli kuollut syöpään ja työstään rauhanturvaajana. Kertoi rakastavansa minua ja ikuisesti kohtelevansa kuin kuningatarta.

Vaihdoimme muutaman viestin, jossa mies vannoi ikuista rakkautta. Nostihan tuollainen itsetuntoa, mutta järki siinä voitti. Ymmärsin, että joko minua yritetään huijata tai miehellä on suuria mielenterveydellisiä ongelmia. Tein selväksi, että olen parisuhteessa eikä minua kiinnosta sen suurempi. Mies vielä tämän jälkeen lähetti muutaman rakkautta pursuavan viestin. Koska suhtautumiseni oli kylmäkiskoinen, ei mies sen enempää ottanut yhteyttä.

SPARKLING SMILE

"Kuin Harlekiini-kirjasta"

Minuun otti yhteyttä mukavan näköinen mies Dublinista. Lääkäriperheen ainoa poika luki insinööriksi, meni ensirakkautensa kanssa naimisiin ja sai lapsen. Vaimo kuoli odottaessaan toista. Nyt tämä laivayhtiössä työskentelevä komistus halusi tietää kaiken minusta.

Ihan kuin olisin joutunut keskelle Harlekiini-kirjan juonta. Täydellinen mies - olin kuin hypnoosissa. Ei ihme, että naiset lakoaa, kun mies osaa puhua ja kertoa tunteistaan ja haluaa kuunnella vielä naisen syvimmätkin salaisuudet. Valitettavasti bongasin miehen myös toisella nimellä ja tällä kertaa asuinpaikka olikin Saksa. Että se siitä.

SARILYNI

"Tunnistin aksentin"

Tutustuin treffipalstalla amerikkalaiseen mieheen joka asui Helsingissä. Hän oli leski ja etsi suomalaista rakkautta. Viestit kävi todella intiimeiksi aika nopeasti, sähköpostit olivat yhtä rakkauden huumaa alusta loppuun. Hän kutsui minua prinsessaksi.

Epäilin jo alussa että jokin on pielessä, ei tällaista miestä voi olla olemassa mutta silti menin mukaan.

Sitten hän lähti työmatkalle Nigeriaan, todella tuottoisa keikka, josta palkkio oli kymmeniätuhansia dollareita. Siinä vaiheessa epäilin jo todella hänen kertomuksiaan. Olin kuullut näistä nettihuijareista jo aiemmin. Kaava on aina sama: leski, korkeasti koulutettu ja palkattu, työmatka jonnekin, jossa hänet sitten ryöstetään ja tarvitsee rahaa että pääsee sieltä pois.

En uskonut, ja viimeinen niitti oli, kun hän vihdoin soitti minulle. Tunnistan afrikkalaisen aksentin vaikka unissani. Sanoin hänelle heti, että olet musta mies Afrikasta ja huijari. Hän hämmästyi niin paljon että lipsautti että "mistä tiesit".

Käskin häntä lopettamaan kirjeiden lähettämisen ja kaiken kontaktin, mutta hän vaan jatkoi kirjeiden lähettämistä, kunnes uhkasin häntä poliisilla. Sitten hän suuttui ja haukkui minut pystyyn ja paljasti näin todellisen luonteensa.

Näitä huijareita liikkuu netissä todella paljon. Tiedän tapauksia, joissa naiset ovat uskoneet näitä casanovia ja lähettäneet rahaa. Häikäilemätöntä toimintaa, kyseessä on ihmisten oikeat tunteet. Rakkaudella ei pitäisi leikkiä.

BLONDE BUT NOT STUPID

Kapteeni YK-joukoissa

Minuun otti yhteyttä toissakesänä Facebookissa muka amerikkalainen YK-joukoissa Sudanissa palveleva kapteeni. Tosiasiassa hän oli nigerialaishuijari, joka oli ottanut todellisen sotilaan kuvat ym. tiedot.

Hän olisi tullut Suomeen luokseni asumaan, mutta kuinka ollakaan olisi pitänyt maksaa 730 euroa etukäteismaksua johonkin sotilaiden eläkeläisrahastoon, jotta hän olisi voinut erota armeijasta ennen eläkeikää. Hän oli kehitellyt kyllä aivan ällistyttävän taitavan ja tunteisiin vetoavan kertomuksen, enkä ihmettele vaikka joku jopa uskoo häntä.

Viestittelimme useamman viikon ajan, ja hän lähetti minulle sähköpostiin tämän todellisen kapteenin kuvia, joissa oli mm. koulutusjoukkoja ja aseita. Olin aivan ällistynyt kaikesta yhteydenpidosta ja lopulta siitä äärettömän taitavasta manipuloinnista, minkä hän osasi. Minulla on vieläkin tallessa hänen lähettämänsä sähköpostit ja kuvat.

Siinä vaiheessa lopullisesti totesin hänet huijariksi, kun rahat olisi pitänyt toimittaa jonkun Nigerialaisen huoltopisteen kautta. Näitä huijareita riittää Facebookissa, kertomukset vain vaihtelevat, minkä totesin kun toinenkin huijari otti yhteyttä.

LISSU

Halusi muuttaa Suomeen

Minuun otti Facebookissa yhteyttä viestin kautta brittiläinen mies, joka kertoi etsivänsä itselleen naista. Hän oli kuulemma jäänyt leskeksi muutamaa vuotta aiemmin ja eleli tyttärensä kanssa kahdestaan. Mies oli kuvan perusteella hyvin komea.

Hän kirjoitteli vaikka mitä lämpimikseen ja yritti heti alussa urkkia sähköpostiosoitettani, koska hänen mielestään facebookin viestien kautta kirjoittelu oli jotenkin hankalaa. Hän kertoi olevansa valmis tulemaan luokseni Suomeen, jos tutustumisemme etenee sille asteelle. Ainoastaan rahapula kuulemma vaivasi.

Miehen profiilissa oli se outoa, ettei sieltä löytynyt juuri mitään muuta tietoa kuvan lisäksi, eikä hän myöskään pyytänyt minua kaverikseen. Kirjoittelimme muutaman kerran, mutta juttu haiskahti jotenkin epäilyttävältä alusta asti. En onneksi antanut mitään omia tietojani hänelle.

Aloin etsiä miehestä tietoa netistä, mutta mitään muuta en löytänyt kuin samannimisen englantilaisen liigajalkapalloilijan. Kirjoitin miehelle, että epäilen hänen olevan huijari enkä usko hänen olevan rehellinen ja vilpitön. Miehestä ei enää tämän jälkeen kuulunut mitään, joten oikeassa taisin olla. Luulen, että jos olisin jatkanut tutustumista, mies olisi kohta pyytänyt matkarahoja minulta. Onneksi en mennyt huijarin ansaan!

ITSESUOJELUVAISTO TALLELLA

Lähde IL

Vierailija
10/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 13:31"]

Ooh. Muhunkin otti joku mancherterilainen mies yhteyttä, ja juteltiin chätissä jopa! Vastaeronneena miesvihani tosin otti vallan ja kaveri häipyi takavasemmalle.

Hyväksyin ystäväpyynnön, koska luulin, että tunnemme yhteisen tutun kautta ja kaipasin juttuseuraa - tosin löysin itsestäni tosiaankin aivan uuden puolen.

Mutta varovasti noiden kanssa. Saattavat esim. nyysiä sun kuva-albumin jotta saavat rakenneltua niistä valeprofiileita.

[/quote]

Häh? Miksi hyväksyit täysin tuntemattoman henkilön? Minä googlasin tuon Luisin ja siitä oli pitkä juttu englantilaisessa lehdistössä. Tuomittu rikollinen, lasten heitteillejättö ja on nyt vapautunut. Sillä oli kaverilistoissa jotain suomalaisia naisia, haluaako sitten tänne aloittamaan uutta (rikollista) elämää, en tiedä.

ap

Vierailija
11/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalaisia tullut minullekkin, joukossa pari suomalaistakin. Eipä ole tullut mieleenkään vastata. Vanhemmat varoittelevat aina lapsiaan tuntemattomista netissä ja sitten itse lähtevät noihin mukaan. En ymmärrä!

Vierailija
12/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, nämä ovat FB-versioita ns. nigerialaiskirjeistä.

Vierailija
13/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskyläläinen nainen vedätti yhtä miestä. Ilmoitti että rahat on sen  pankitilillä, aika sotkun sain aikaiseksi. Harmi jos ksml on poistanut jutun pysyvästi :)

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/jyvaskylalaisnainen-napaytti-huijari-lankesi-omaan-nokkeluuteensa/1667615

Vierailija
14/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yhteydenottaja olisi ollut suomalainen, olisin veikannut, että sinulla on nimikaima, johon mies olisi sekoittanut sinut. Jos tapaamisesta on kulunut vuosia, ehkä vuosikymmeniäkin, voi ulkonäkö olla sen verran muuttunut, että sekoittaminen on mahdollista.

Mieti itse, vastaatko hänelle vai jätätkö omaan arvoonsa. Jos suhde pysyy vain ajatustenvaihdon tasolla, niin sehän voi olla ihan antoisakin. Tulee samalla kieliharjoittelua.

[/quote]

Mulla on vanha profiilikuva, jossa olen talvitakki päällä pipo syvällä päässä, taustalla muu perhe. Ollaan laskettelemassa. Niin että ei kovin hemaiseva kuva, eikä pitäisi olla kenellekään epäselvää, etten ole sinkku..

ap

Vierailija
15/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 13:52"]

Jyväskyläläinen nainen vedätti yhtä miestä. Ilmoitti että rahat on sen  pankitilillä, aika sotkun sain aikaiseksi. Harmi jos ksml on poistanut jutun pysyvästi :)

http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/jyvaskylalaisnainen-napaytti-huijari-lankesi-omaan-nokkeluuteensa/1667615

[/quote]

nyt löyty!!!

Keskisuomalainen

15.9.2013 19:55 (Päivitetty 15.9.2013 20:34)

Jyväskyläläisnainen sai 15. elokuuta kaveripyynnön tuntemattomalta mieheltä yhteisöpalvelu Facebookissa. Yhteydenottaja oli kuvan ja tietojen perusteella komea britti, nimekseen hän kertoi "Kelvin".

Hälytyskellot jyväskyläläisnaisen päässä soivat heti. Tarinat huijatuksi tulleista olivat hänelle tuttuja ja hän päättikin mielenkiinnosta kokeilla, kuinka tarina etenisi: puhuisiko "Kelvin" itsensä pussiin, missä vaiheessa ja miten hän alkaisi saada pyyntöjä rahalähetyksistä.

– Tiesin heti, että kyseessä on huijari, siksi kaveripyynnön hyväksyinkin. Jo profiilikuvasta näki, että se on kaapattu joltain ammattilaissivustolta, nainen kertoo.

– Halusin nähdä, kuinka huijarit etenevät ja miten pyytävät rahaa. Olen ihmetellyt, miten ihmisiä menee näihin huijauksiin ja menettää rahojaan – halusin nähdä itse koko "prosessin".

"Kiitos, kun hyväksyit kaveripyyntöni – olin nimittäin varma, ettet hyväksy, koska emme tunne toisiamme. Itse asiassa olin etsimässä (Facebookissa) vanhaa ystävääni, jolla on sama nimi kuin sinulla, ja näin ihanan profiilikuvasi. Näytät vilpittömältä, viattomalta, ystävälliseltä ja erittäin kauniilta..."

Insinööriksi esittäytynyt "Kelvin" kertoi ensimmäisten viestien aikana avoimesti elämästään Lontoossa. Hän kertoi olevansa 45-vuotias, tosin hänen tietonsa Facebook-profiilissa kertoivat hänen olevan 36-vuotias. Kun jyväskyläläisnainen tiedusteli miehestä lisää, tämä kertoi milloin profiilinsa kansikuvan olevan hänen hulppea kotitalonsa, milloin suunnittelemansa hotelli Espanjassa. Myös niinkin lontoolaisittain tyypillinen asia kuin vesisade vaikutti liian eksoottiselta.

"Haluaisinkin joskus nauhoittaa sateenropinaa, ja poikani Danielin mielestä se olisin todella jännittävää", lontoolaiseksi esittäytynyt kirjoitti.

Säännöllinen viestittely alkoi. Ristiriitaisuuksia ilmeni jatkuvasti, ja jyväskyläläisnainen kyseli näistä varovaisesti. Virheisiin löytyi aina lähestulkoon uskottava selitys.

– Annoin ymmärtää suht pian, että kyllä tämä nyt on suurta rakkautta. Pidin yllä mielikuvaa, että olen järjettömän rakastunut ja uskoin kaiken, mitä hän sanoo. Annoin myös ymmärtää olevani todella varakas, nainen kertoo.

Ei videopuheluita

Videopuheluihin Skypen tai Facebookin kautta "Kelvin" ei yllättäen suostunut. Sen sijaan puhelimessa brittimies olisi halunnut puhua, mutta jyväskyläläinen ei antanut puhelinnumeroaan – mahdollisten maksullisten puheluiden tai tekstiviestien takia.

– Koskaan ei pidä antaa henkilökohtaisia tietoja kenellekään ellei ole 100-prosenttisen varma, kenen kanssa on tekemisissä, nainen toteaa.

Koska yhteydenpito "Kelvinin" kanssa oli venähtänyt jo muutamaan viikkoon, nainen alkoi patistaa huijaria toimimaan. Hän kertoi varanneensa ex-tempore-lennot Lontooseen ja matkustavansa miehen luokse jo 20. syyskuuta.

Tässä vaiheessa mies kertoi jyväskyläläiselle mahtavat uutiset: hänen yrityksensä oli saanut valtavan tarjouksen amerikkalaisfirmalta lähteä vetämään mittavaa työprojektia ulkomaille. "Kelvin" saisi itse valita kohteensa, jonne hän lähtisi: Afganistan, Nigeria tai Libya. Hän kertoi valinneensa kohteekseen Nigerian, koska siellä eläminen olisi turvallisinta. Lähtö kahden viikon työmatkalle koittaisi jo muutaman päivän kuluttua.

"Voitko kulta auttaa minua?"

Työmatkaltaan mies ei ehtinyt kiireeltään paljoa kirjoitella. Ja kuinka ollakaan: jo muutaman päivän jälkeen ongelmat tulivat mukaan. Ongelma oli – mikäpä muukaan kuin raha.

"Kelvin" oli maksanut työntekijöilleen palkat, jolloin rahat firman tililtä olivat loppuneet. Tämän lisäksi hänen olisi pitänyt ostaa myös tarvikkeita, joihin rahaa ei siis ollut. Lisäksi hän ei ongelmien vuoksi päässyt tiliinsä käsiksi.

Ongelman selvittämiseksi jyväskyläläisen pitäisi kirjautua miehen pankkitilille, siirtää sieltä omalle tililleen rahaa ja lähettää ne edelleen hänelle rahansiirtopalvelu Western Unionin kautta.

Nainen kertoi yrittäneensä tätä, mutta rahansiirto ei onnistunutkaan. Tämän jälkeen tuli viesti, jota nainen oli odottanut: "Kelvin" pyysi lainaan 3 000 euroa. Koska jyväskyläläinen oli kertonut "Kelvinille" olevansa hyvin toimeentuleva, tällainen olisi hänelle vain pikkusumma. Nainen lupasi lainata rahat.

Tässä vaiheessa huijarista tuli huijattu. Keksityn siirron aikana "Kelvin" päivysti tilinsä ääressä tiiviisti. Kun rahoja ei alkanut kuulua 10 minuutissa, hän alkoi hoputtaa.

"Saat siirron tehtyä näillä tiedoilla. Joko teit siirron?"

"Voitko tehdä jo siirron? Olen todella stressaantunut kaikesta näistä ongelmista."

"Baby, minä odotan."

"Toimiiko?"

– Kun vihdoin päästiin tähän rahanpyyntöön, niin muokkasin kaverilta saamani aidon Western Unionin vahvistussähköpostin, jonka lähetin hänelle. Eli juoksutin hänet pankkiin turhaan, nainen kertoo.

"Huomenta kulta. Kiitos avustasi, en tiedä edes mitä sanoa. Sanani eivät riitä. Juoksen saman tien pankkiin tarkastamaan asian. Rakastan sinua niin paljon."

Sepitetty kaaos

Pankissa totuus selvisi "Kelvinille". Rahoja ei ollut näkynyt, ja asian selvittäminen alkoi. Jyväskyläläinen kertoi, että hänet oli jo käsketty lähimpään pankkikonttoriin selvittämään asiaa. Rahalähetyksen onnistumiseksi tarvittaisiin myös lisää dokumentteja Afrikasta – muun muassa hotellinomistajan passikopio.

Jyväskyläläinen viestitti miehelle, että siirrosta oli jo syntymässä kaaos: hänen tilinsä oli jo jäädytetty ja häntä epäiltiin rahanpesusta. Pankista ei enää suostuttu auttamaan, nainen sepitti.

"Kelvin" kertoi olevansa nälissään ja rahatkin olivat loppu, koska hänen piti istua nettikahvilassa selvittämässä asiaa, eikä naisen rahoja kuulunut vieläkään.

– Rahanpyynnön jälkeen pidin vielä vuorokauden yllä tätä tarinaa, ja katselin mitä tarinaa sieltä vielä tulee. Sitten laitoin hänelle linkin mallisivustolle, josta hän oli kuvansa varastanut, nainen kertoo.

"Kelvinin" mukaan joku oli varastanut hänen kuvansa ja tehnyt valeprofiilin nettiin. Mies yritti vielä hetken selvittää asiaa ja pommittikin jyväskyläläistä useilla viesteillä.

Viestittely loppu, kun jyväskyläläinen ykskantaan kertoi tienneensä koko ajan "Kelvinin" olevan vain tekaistu profiili ja huijari.

Liian hyvä ollakseen totta = ei totta

Nainen haluaa esimerkillään varottaa ihmisiä, etteivät he lankeaisi netin syövereissä piileskeleviin huijareihin. Nainen kertookin saavansa huijareilta yhteydenottoja jatkuvasti: sähköpostitse ja Facebookissa viestejä ja kaveripyyntöjä.

– Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei luultavasti ole totta, nainen kiteyttää.

– Kannattaa tehdä mahdollisimman paljon tarkentavia kysymyksiä esimerkiksi asuinpaikkaan liittyen. Tässä tapauksessa kuulosti aika oudolta, että Lontoossa asuvasta miehestä sateenropina tuntuu eksoottiselta! Samoja kysymyksiä kannattaa esittää uudestaan ja katsoa, muuttuvatko vastaukset.

Yksi kehotus jyväskyläläisnaisella on yli muiden.

– Älä koskaan, koskaan lähetä missään tilanteessa rahaa kenellekään tuntemattomalle. Ei, vaikka kyseessä olisi syöpäsairas lapsi tai äiti tai miljoonat, jotka siirretään tilillesi heti, kun olet maksanut pienet siirtokulut, hän kiteyttää.

Jyväskyläläisnainen ei halunnut nimeään juttuun.

Mistä tietää, onko lähestyjä huijari?

– Rakkaudentunnustukset ja vuodatukset eivät ole aitoja, jos ne on kopioitu jatkuvasti suoraan netistä. Googleta.

– Googleta myös kuva. Kuvan osoitteen perusteella Google osaa löytää vastaavankaltaiset kuvat muualta internetistä.

– Tarkista lähestyjän tiedot, jos mahdollista. Esimerkiksi syntymäaikaansa kenenkään ihmisen ei pitäisi unohtaa.

– Kysele, kysele, kysele – huijarilla vastaukset saattavat unohtua tai hän saattaa puhua itsensä pussiin, jos viestittelee samalla muidenkin kanssa.

– Ihan vain rehellinen maalaisjärjen käyttäminen. Erityisesti netissä kannattaa olla varuillaan – mitään tietoja tai rahaa ei pidä antaa tuntemattomille.

Vierailija
16/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ymmärsin tuosta Luiksen kirjoituksesta että se on nähnyt tämän PROFIILIkuvan, sähän on niissä "Saatat tuntea" ihmisissä, siis tämä lista joka tulee. Mutta käytännössähän tuo on joku onnenonkija. Niistä annattaa ilmoittaa myös Facessa valvontaan joskus nettipoliisikin voisi olla ihan hyödyllinen.

Aina on kaikenlaista kokeilua. Minä muistan joskus miten joku soitti puhelun ja siellä oli joku tietokone vinguntaa ja joku selitti ulkomaankielellä jotain. Lopetti vasta usean soittokerran jälkeen kun mainitsin Poliisi, politzai, politi.

Silloin uutisissakin kiersi varoitus että ei saa soittaa takaisin. Ihan sama se on Facessa, siellä jos laittaa tykkää väärään paikkaan niin siellä on pienellä maininta englanniksi että sitouduit maksamaan tykkäämisestäsi vaikka 100 euroa kuussa.

Eli huijareita löytyy, ilmoita epäilyttävistä asioista eteenpäin äläkä usko ihan kaikkea.

Vierailija
17/17 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 13:48"]

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 13:31"]

[/quote]

Häh? Miksi hyväksyit täysin tuntemattoman henkilön? Minä googlasin tuon Luisin ja siitä oli pitkä juttu englantilaisessa lehdistössä. Tuomittu rikollinen, lasten heitteillejättö ja on nyt vapautunut. Sillä oli kaverilistoissa jotain suomalaisia naisia, haluaako sitten tänne aloittamaan uutta (rikollista) elämää, en tiedä.

ap

[/quote]

Mulla oli syyni epäillä, että kyseessä on tutuntuttu, jonka kanssa yritetään sokkotreffejä. Näin lyhyesti. Ja muutenkaan en ehkä ajatellut ihan fiksusti...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän