En ois ikinä uskonu, että mulle käy näin. Rahankulutuksesta
Olen aina ollut tai ainakin ennen olin tosi tarkka mihin rahani laitan. Nyt on mennyt aivan yli. Luottokorttia joutuu vinguttamaan melkein viikon aina ennen kuin palkka tulee ja sama kierto jatkuu kuukaudesta toiseen. Meillä on 3 henkinen perhe ja rahaa on käytössä kuukaudessa noin 2000 euroa. Mikä on paljon mielestäni, kun pari vuotta sitten olimme molemmat opiskelijoita rahaa oli huomattavasti vähemmän.
Tiedän, että säästää voisimme esimerkiksi:
1. Lopettaisime tupakanpolton.
2. Suunniteltaisiin viikonruuat etukäteen.
3. Lopetettaisiin heräteostosten tekeminen.
4. Ottaisn eväät töihin.
Mitähän muuta? Onko muita samassa tilanteessa olevia.
Kommentit (6)
Laskeskelin tuossa justiinsa, että työpaikka ruokailuun menee 150-200 euroa kuussa. Hyi kamala. T:Ap
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 16:12"]
Laskeskelin tuossa justiinsa, että työpaikka ruokailuun menee 150-200 euroa kuussa. Hyi kamala. T:Ap
[/quote]
Eväät töihin!
Täällä oli aamulla hyvä keskustelu aiheesta. Siellä mm. suositeltiin Marttojen taloussivuja: http://www.martat.fi/rahat/talouden-suunnittelu/
Kaiken a ja o on ryhtyä heti toimeen. Tulot ja menot paperille tai tuohon Marttojen taulukkoon. Se auttaa oikeasti. Teillä on nyt suuremmat tulot kuin oli, ja se voi aiheuttaa rahankäytön liikaan rentouteen. Saa rahankäyttö rentoakin olla, jos tulot on jaettu niin, että kaikki pakolliset menot saa kunnialla hoidettua.
Olen n. vuoden laittanut joka ikisen ostokseni. laskuni kaiken mihin rahaa on mennnyt exel-taulukkoon ja tulos yllätti aika äkkiä. "pienet" ostokset haukkaa ison loven, muutama pitkä 2-3 kertaa kuukaudessa, hampparit / kahvit ... niin näistä kertyi herkästi 150 €/kk . Nyt ne on jääneet pois enkä ole yhtään kärsinyt. Normi kaupassa käyntiin on tullut järkeä, enää ei tarvitse käydä kuin kerran viikossa kaupassa + plus kerta tuore tuotteiden täydennys. Ruokaa ei tule ostettua liikaa
Ihan ensin kannattaa selvittää mitä on isoimmat menoerät, saako niitä pienemmäksi. Ja sit tietty ne satunnaiset kahvilla käynnit ja muut tarpeettomat, niistä kertyy yllättävän iso menoerä kuukaudessa.