Niin kova närästys että oksettaa
Onko enää normaalia? Luulin perjantaina, että olen saamassa mahataudin ja lähdin kotiin. Nyt kuitenkin luulen, että kyse oli vain närästyksestä tai jostain sellaisesta.
Aina sanotaan, että närästys korventaa ja nostaa kitkerää nestettä kurkkuun, mutta mulla vain röyhtäilytyttää ja pistelee ylävatsaa ja ylävatsa on ihan kivikova pallo. Onkohan tuo edes närästystä? Viimeisen vuoden aikana on ollut yhä useammin ja yhä pahempia tällaisia kohtauksia, aiemmin ei ole vielä tuntunut, että oksentaisin.
Kommentit (14)
Varaa aika lääkäriin. Ja mene tänään päivystykseen jos olo on sietämätön ettei ole sydänperäisiä kipuja.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 09:14"]
http://www.vauva.fi/keskustelu/3863952/ketju/sairastapauksissa_otetaan_yhteytta_sairaalaan_tms
[/quote]
Tämä ei ole mikään akuutti tilanne. Tuo oli siis perjantaina ja lauantai oli jo normaali päivä. Luulin tulevani vatsatautiin, mutta ei se tainnut sitä ollakaan, kun sen kummempaa ei tapahtunut. ap
Itse en pysty enää syömään ruisleipää. Siitä tulee niin kauhea närästys että en pysty olemaan. Onko kurkussa palan tunnetta? Kilpirauhanen voi olla tulehtunut. Miehellä tutkittiin refluksia ja olikin tulehtunut kilppari.
Eka tietysti kannattaa kokeilla normaalit närästyslääkkeet ja ehkä maitohappobakteerit, mutta jos vaiva jatkuu, niin lääkäri on oikea osoite. Taustalla voi olla vaikka mitä ja siksi täältä käsin on hyvin vaikea neuvoa.
Ruokasoodaa veteen sekoitettuna,nauti päivittäin ! En tarvi mitään kalliita närästyslääkkeitä .
Mä suosittelen välttämään liikaa sokeria, voimakkaita mausteita, käristettyjä ruokia ja kovin rasvaisia ruokia. Mulle pahinta on jos syön yhtäkkinä liikaa oliiviöljyä tai uppopaistettuja ruokia. Kun kerran erehdyin dippaamaan leipää oikein urakalla oliiviöljyyn, tuli siitä tosi inhottava loppuilta.
Mulla auttaa Samariini, Molkosan-neste, kauan keitetty löysä kaurapuuro, pellavansiemenlima... Suvussani on sappivaivoja, joten minulla kyse saattaa välillä olla siitäkin,nkun tulee sellainen tukala olo muttei varsinaisesti närästä.
Terveisiä vaan vessasta! Heräsin puolisen tuntia sitten kamalaan pahoinvointiin ja olen nyt istunut/maannut/kiemurrellut täällä vessassa siitä asti. Röyhtäily helpottaa. Oksettaa, mutta välttelen moista viimeiseen asti, kun on niin inhaa. Peräpäästä onneksi tyhjenee, harvinaista. Resepti-Somac auttaa yleensä 10 minuutissa, mutta nyt niitä ei ole saatavilla. Jaa miksikö närästää? Ahmasin illalla kiireessä kaksi lihistä majoneesilla ja ketsupilla, ei näin.. Päivän huonot syömiset muutenkin + rasvamättö illalla = tuskaaaaaaaaaaa!!
Oireiden perusteella saattais olla sappikivet? Tai paremkin sappikivikohtaus.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 08:57"]Onko enää normaalia? Luulin perjantaina, että olen saamassa mahataudin ja lähdin kotiin. Nyt kuitenkin luulen, että kyse oli vain närästyksestä tai jostain sellaisesta.
Aina sanotaan, että närästys korventaa ja nostaa kitkerää nestettä kurkkuun, mutta mulla vain röyhtäilytyttää ja pistelee ylävatsaa ja ylävatsa on ihan kivikova pallo. Onkohan tuo edes närästystä? Viimeisen vuoden aikana on ollut yhä useammin ja yhä pahempia tällaisia kohtauksia, aiemmin ei ole vielä tuntunut, että oksentaisin.
[/quote]Närästyksessä nousee happo kurkkuun. Et kärsi siis moisesta.
Vanha ketju, mutta olisiko kyse refluksista? Tilanne helpottaa, kun saat lääkäriltä lääkityksen.
Mulla on ollut kanssa tuollaisia oireita. Se kipu on sietämätöntä! Muutama yö meni vessan lattialla kippurassa pötkötellessä. Lääkäriltä sain somac reseptin ja pahimpiin kohtauksiin litalginia. Meinasi että on pahempaa närästystä. Ruoka-aineet mistä mulla nuo kohtaukset alkaa on paprika, omena ja rasvaiset ruuat/herkut kuten pyttipannu ja sipsit. Näitä kun olen vältellyt niin ei ole pahoja "närästys" kohtauksia ollut. Stressi vaikuttaa kanssa mulla mahaan samantapaisesti, mutta kun somacin ottaa illalla kun siltä tuntuu niin saa yön nukkua rauhassa!
Slippery Elm iherb comista. Lue ihmisten kokemukset sieltä. Kasvi kasvaa vain Usassa, joten Suomeen tuskin rantautuu lähiaikoina. Halpaa ja todella tehokasta. Tekee suojaavan kalvon limakalvoille, jolloin limakalvot voi parantua erilaisista tulehduksista. Auttaa myös kurkkukipuun, IBS:ään, Crohnin tautiin, joihinkin parasiitteihin. Lempeä vatsalle. Tulee muutamassa päivässä perille. Samalla kannattaa tilata Suomen talveen vahvaa D-vitamiinia. Vahvempaa ja tulee monikertaisesti halvemmaksi kuin Suomesta ostettuna.
googlaa:
Now Foods, Slippery Elm, Powder, 4 oz (113 g)
Käy varmuuden vuoksi lääkärille oireistasi kertomassa. Minulla on kyllä samankaltaisia oireita, mutta eivät ne ikinä useampaa päivää ole kestäneet. Vaivana siis närästys, joka joskus yltyy niin pahaksi, että oksennan. Sen jälkeen se olo yleensä helpottaa kun paineen tunne ja happojen nousu vähenee.