Miksi leivonnaisten koristelussa ei käytetä mielikuvitusta? Esim. mokkapaloissa on aina värikästä strösseliä, joka
näyttää todella tyylittömältä eikä maistu miltään. Myös kakuissa on usein mielikuvitusköyhät päällykset. Ei se paljoa vaatisi ja olisi tekijöilläkin kivempaa. Tuntuu oudolta, koska leivoksiin ja kakkuihin joutuu kuitenkin näkemään vaivaa. Sitten tulos pilataan tylsällä pinnalla.
Kommentit (18)
Itse ajattelen, että mokkapalan tavallaan kuuluukin olla tyylitön. Sen kuuluu luoda 80-luvun kotoista tunnelmaa.
Maukasta sen kyllä täytyy olla, joten hyvät raaka-aineet ovat tärkeät. Itse kyllä tykkään mokkapalojen päällä enemmän kookoshiutaleista kuin strösseleistä. Jo 80-luvulla meillä koristeltiin ne niin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Viimeksi laitoin mokkapaloihin turkinpippurirouhetta että puhu vaan omasta puolestasi
Milloinkahan olen viimeksi laittanut mokkapalojen päälle värikästä strösselia? Silloin kultaisella kahdekankymmentä luvullakin laitettiin siihen usein esim. kookoshiutaleita koristeeksi, jopa useammin kuin sitä srösseliä.
Ja AP:lle ilmainen vinkki: Koristele itse leipomuksesi juuri niin kuin itse haluat. Jos ei oma mielikuvituksesi riitä, tee sitten niin kuin "aina ennenkin" on tehty.
P.S. ei sen strösselinkään tarvitse olla sillä tavalla tasaisesti joka kohdassa, vaan siitä voi tehdä kuvioita, jos osaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ketään muuta häiritse? Kekseliäästi koristellut leivokset ja kakut erottuvat joukosta.
Ei häiritse yhtään se, miten muut koristelevat omat leipomuksensa. Minä koristelen niin kuin itse haluan, enkä näytä sinulle. Lopputulos on joskus kaunis, toisinaan tyylikäs, tai ihan kamala.
Vierailija kirjoitti:
Milloinkahan olen viimeksi laittanut mokkapalojen päälle värikästä strösselia? Silloin kultaisella kahdekankymmentä luvullakin laitettiin siihen usein esim. kookoshiutaleita koristeeksi, jopa useammin kuin sitä srösseliä.
Ja AP:lle ilmainen vinkki: Koristele itse leipomuksesi juuri niin kuin itse haluat. Jos ei oma mielikuvituksesi riitä, tee sitten niin kuin "aina ennenkin" on tehty.
P.S. ei sen strösselinkään tarvitse olla sillä tavalla tasaisesti joka kohdassa, vaan siitä voi tehdä kuvioita, jos osaa.
Ei kai minua häiritsisi, jos omassa mielikuvituksessa olisi puutetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaatko, että olet parempi kuin muut? Peräti parempi kuin muut yhteensä?
Miksi mä en ole kuullut koko mokkapaloista vasta ennenkuin pitkälti 2000-luvun puolella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaatko, että olet parempi kuin muut? Peräti parempi kuin muut yhteensä?
Voi ei.
Olen ihmetellyt samaa karjalanpiirakoiden kohdalla. Miksi ne ovat aina saman näköisiä ja maistuvat aina samalta? Missä mielikuvitus?
Mitä ap laittaisi esim. mokkapalojen päälle?
Vierailija kirjoitti:
Miksi mä en ole kuullut koko mokkapaloista vasta ennenkuin pitkälti 2000-luvun puolella?
Sain koulukaverilta reseptin 80-luvun alussa ja nimenä " pimeä pulla". En minäkään mokkapaloina niitä tiennyt kuin viime vuosikymmenellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se resepti kulki mokkapalojen/suklaaruutujen nimellä jo 80-luvulla.
mokkapaloissa ruskeat strösselit eivät oikein näy....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se resepti kulki mokkapalojen/suklaaruutujen nimellä jo 80-luvulla.
Juu, mummo tapasi tehdä näitä 90 luvulla ja mokkapala oli ainut nimi jonka niille tiesin.
En muista koska viimeksi olisin tehnyt tai edes nähnyt mokkapaloja :)
Mies muisteli että oliko niitä silloim 1998 kerran kun hän oli intistä lomilla ja leikittiin kotia)
Oon nostalgian ystävä, eli jos jotain menneiltä vuosikymmeniltä tuttua teen, ainakin sen ensimmäisen kerran yritän muistella millainen se aikanaan oli. Pieniä parannuksia, makuun ehkä jotain aidompia juttuja kuin aikanaan (äiti käytti margariinia leivonnassa sen harvan kerran kun leipoi, mummolassa taas voita jota nykyään meillä käytetään kun harvoin leivotaan) mutta ulkonäkö saa olla retro, vaikka inha, mutta sellainen kuin aikanaan.
Jos useimmin tekisi, tyyli olisi vapaa ja teen sellaisia kuin parhaaksi nään mutta kyllä mokkapalojen päällä pitää kookoshiutaleita olla :)
Vierailija kirjoitti:
En muista koska viimeksi olisin tehnyt tai edes nähnyt mokkapaloja :)
Mies muisteli että oliko niitä silloim 1998 kerran kun hän oli intistä lomilla ja leikittiin kotia)Oon nostalgian ystävä, eli jos jotain menneiltä vuosikymmeniltä tuttua teen, ainakin sen ensimmäisen kerran yritän muistella millainen se aikanaan oli. Pieniä parannuksia, makuun ehkä jotain aidompia juttuja kuin aikanaan (äiti käytti margariinia leivonnassa sen harvan kerran kun leipoi, mummolassa taas voita jota nykyään meillä käytetään kun harvoin leivotaan) mutta ulkonäkö saa olla retro, vaikka inha, mutta sellainen kuin aikanaan.
Jos useimmin tekisi, tyyli olisi vapaa ja teen sellaisia kuin parhaaksi nään mutta kyllä mokkapalojen päällä pitää kookoshiutaleita olla :)
Mummo teki aikoinaan kuorrutteen noihin sulattamalla suklaata, kermaa ja voita mikrossa tjsp.
Eikö ketään muuta häiritse? Kekseliäästi koristellut leivokset ja kakut erottuvat joukosta.