Kirjasuositus: Julia Thuren, Kaikki rahasta
Täältä voi kuunnella 10 min pätkän:
https://www.supla.fi/kirja/julia-thuren-kaikki-rahasta-nain-saastin-kym…
Olen kuunnellut Thurenin podcastia, ja sain nyt vihdoin aloitettua rahastosäästämisen. En ole kovapalkkainen, enkä sen puoleen aikanaan kovaeläkeläinenkään. Tein sijoitussuunnitelman, joka tähtää siihen, että vanhana olisi vähän ylimääräistä. Toinen konsti eläkkeen parantamiseen olisi ollut YEL-maksun korottaminen, mutta siinä on se hulluus, että jos kuolla kupsahdan ennen eläkettä, maksetusta panoksesta ei jää mitään lapsille. Rahastopennoset sen sijaan jäävät perinnöksi. Säästöön laitan sellaisen summan, joka ei tunnu nykyelämässä. Alkuun pääsee 15 e/kk.
Onko täällä muita ihan tavisäitejä, jotka ovat alkaneet sijoittaa?
Kommentit (9)
Olisi ollut mielenkiintoista keskustella aiheesta mutta näemmä väärä foorumi.
Ap
Todella onneton kirja. Voisin ajatella, että ehkä menisi jollekin juuri kotoa muuttaneelle nuorelle, mutta näin nelikymppisen näkemyksestä ne loputtomat jaarittelut jostain asuntolainaneuvotteluista ja palkankorotuksista oli kyllä niin turhia. Onneksi lainasin kirjastosta, enkä ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Todella onneton kirja. Voisin ajatella, että ehkä menisi jollekin juuri kotoa muuttaneelle nuorelle, mutta näin nelikymppisen näkemyksestä ne loputtomat jaarittelut jostain asuntolainaneuvotteluista ja palkankorotuksista oli kyllä niin turhia. Onneksi lainasin kirjastosta, enkä ostanut.
No se on totta, vähän liian laajasti otettu kaikki samaan kirjaan. Samoin kasvatusoppaissa, joita myös tykkään kuunnella äänikirjoina lenkeillä, ärsyttää miten aloitetaan vauvan uni- ja syöttöongelmista.
Ap
Julia "isi ja puoliso maksaa "tuuren.
Mun mielestä ihan hyvä kirja, vaikka voisi olla vähän lyhyempi.
Olen säästänyt ja sijoittanut pieniä summia vuodesta 2007 ja pitkäjänteisyys kannattaa. Vaikka on mahtunut mukaan monta kurssilaskua ja vuoden 2008 finanssikriisi ja tänä vuonna korona, olen plussan puolella. :)
Vierailija kirjoitti:
Julia "isi ja puoliso maksaa "tuuren.
Tämä nyt on pötyä ja kateellisen puhetta. Ihan itse hän asiansa hoitaa ja tekee työtä rahojensa eteen.
Huono kirja. Eihän siinä edes kerrottu miten se kymppitonni säästettiin??
Ja jos nyt ajattelet: ei mulla ole rahaa, niin juuri sinun pitää alkaa säästää, että sitä rahaa joskus olisi! Viimeisimmän podcastin haastateltava aloitti säästämisen työmarkkinatuesta.