Asperger-teini menetti ainoan kaverinsa, koska kaverin vanhemmat eivät ymmärrä.
Kaveri asuu sukulaisen luona vuokralla. Tänään tuli viesti tämän kaverin vanhemmilta, että teini ei voi enää kyläillä tämän kaverin luona, kun ei "tervehdi ja katso sukulaista silmiin". On kasvatettu, on opetettu, mutta no, jokainen asperger-lapsen vanhempi varmaan tietää mistä puhun. Teini ei ennen koulun alkua ole poistunut kotoa mihinkään helmikuun jälkeen , ei käy kylillä, ei halua kauppaan, ei pysty. Ei ole muita kavereita. Oon ollut niin iloinen, että käy edes jossain. Mitään ennakkovaroitusta ei ole tällaisesta ollut enkä tiedä miten ja miksi kontrolloivat oman lapsensa sosiaalisia suhteita. Ehkä olen väärässä, mutta harmittaa pirusti. Ysiluokka meni penkin alle näiden ongelmien vuoksi ja nyt tämä. Joo saa kivittää enkä usko että lapseni on maailman napa tai että huono käytös olisi sallittua edes erityislapsille. Päinvastoin.
Kommentit (13)
Tosi ikävää. Aspergereita kiusataan ja syrjitään muutoinkin tolkuttomasti, sitten kun heiltä viedään vielä viimeisetkin ihmiskontaktit, on varmaan aivan turha ihmetellä masennus- ja itsetuhotilastoja. Tuossa syyt vielä aivan älyttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa ei voi mitenkään selittää näille vanhemmille vai?
Vastasin kyllä viestiin ja kerroin tästä. Ei siltikään, kun kuulemma 15-vuotiaan pitää osata käyttäytyä. Heidän lapsellaan adhd niin siksikin voisi luulla, että tietävät paremmin. Ja tiedän, että oma teinini ei ole mitenkään häiriöksi ts. on hiljainen ja siisti käytökseltään. Ap
Kerro se kaverin vanhemmille.
Ota yhteyttä autismiliittoon tuen saamiseksi.
Lähisukulaisen perhe hyötyi mm. Mll:n perhetukiviikosta. Nykyään heidän as-poikansa opiskelee mieluista alaa ja löysi sieltä myös tyttöystävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasin kyllä viestiin ja kerroin tästä. Ei siltikään, kun kuulemma 15-vuotiaan pitää osata käyttäytyä. Heidän lapsellaan adhd niin siksikin voisi luulla, että tietävät paremmin. Ja tiedän, että oma teinini ei ole mitenkään häiriöksi ts. on hiljainen ja siisti käytökseltään. Ap
Vanhemmilla saattaa olla oma lehmä ojassa. Ehkä heilläkin on neurologisia vaikeuksia, jolloin he eivät ymmärrä muita. He saattavat myös hävetä ja olla rasittuneita.
Jostain syystä ei edelleenkään myönnetä, että perheessä voi olla muitakin oirehtijoita kuin lapsi.
Tuo ei ole oikea syy. Luulen että lapsesi kaveri ei jaksa enää. Esimerkiksi jos joutuu häpeämään julkisilla paikoilla lapsesi seurassa taikka ei kotonaankaan enää kestä tämän käytöstä.
Suojellakseen lastaan sinun lapsesi mahdolliselta mielenosoitukselta taikka jopa raivokohtaukselta vanhemmat päättivät hoitaa asian näin. Lue rivien välistä vai oletko itsekin as-piirteinen?
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole oikea syy. Luulen että lapsesi kaveri ei jaksa enää. Esimerkiksi jos joutuu häpeämään julkisilla paikoilla lapsesi seurassa taikka ei kotonaankaan enää kestä tämän käytöstä.
Suojellakseen lastaan sinun lapsesi mahdolliselta mielenosoitukselta taikka jopa raivokohtaukselta vanhemmat päättivät hoitaa asian näin. Lue rivien välistä vai oletko itsekin as-piirteinen?
Okei - hyvä viesti. Minulla on diagnosoitu Asperger. En ”osannut lukea rivien väleistä” tällaisia asioita ap:n pojan vanhempien sanomisista. Olisin todella kiinnostunut kuulemaan, kuinka moni käsitti asian näin, eli vanhemmat halusivat ”suojella lastaan”? Käsi ylös!
Vierailija kirjoitti:
Aika erikoinen päätelmä. Luulen, että sellaisessa tilanteessa kaveri vain jättäisi lapseni kutsumatta kylään kuten on tähän mennessä tehnyt. Kun asui vielä kotona kesällä, kävi meillä lähes joka toinen vkl yökylässä. On reipas nuori ja varmaan olisi sanonut suoraan, jos ei haluaisi nähdä syystä tai toisesta.
Vanhemmilla on nyt jotain meneillään.
Miksei kaveri voi käydä teillä?
Kai ne nyt voi tavata muuallakin ??
Pahempi on jos se Tik tokkaisi täysin vailla arvostelukykyä maanisesti kuten sellaistakin näkee.
Kyllä taustalla täytynee olla jotain muutakin, mitä ei haluta sanoa. Ihmiset haluavat keksiä jonkun tekosyyn, jonka kehtaavat sanoa. Jos tuo pitää paikkansa, niin tuntuu kyllä pahalta. Kyllä aikuisten pitäisi ymmärtää erityislapsia ja tukea ystävyyssuhteita. Jo tosi ikävä ettei ole avointa keskustelua, jos vielä pitkäaikainen kaveri ollut ja noin vain ilmoitetaan. Tuntuu kyllä pahalta. Aivan kuin lapsi olisi jotenkin huonoa seuraa.