Lue keskustelun säännöt.
Löytyykö täältä kokemuksia elämän aarrekartan teosta?
Kommentit (2)
Mä istutin perheeni kerran pyllylleen ja teimme jokainen oman aarrekarttamme. Tekeminen koko perheen voimin oli kivaa. Kartan pitäisi aina olla näkyvillä, meillä ei ollut, eikä näin toiminut. Keräsimme siihen haaveemme,tavoitteemme ja hyvän olon lähteet.
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Hei.
Olen ollut ohjaamassa ryhmätoimintaa, jossa on tavallaan tehty aarrekarttaa, ennen kuin siitä tuli aarrekartta :)
Ideana on, että poimitaan ja liimataan vaikka kartonkipohjalle lehdistä kuvia, jotka jollain lailla koskettavat sinua tunnetasolla. Siihen voidaan kerätä kuvia esim tavoitteista, asioista joista on kiitollinen , asioista joiden haluaa muuttuvan elämässään tms, eli teema voidaan itse päättää.
Mutta kyseistä menetelmää voidaan käyttää myös siten, että ei päätä etukäteen mitään vaan kerää vain kuvia jotka 'kolahtavat' ja antaa kuvien puhua. Tämä ei ole niin tiedostava ja ajatuksen tason työskentely, vaan enemmänkin vaistojen ja syvempien tunteiden tasolla tapahtuva. Kun katsot vailla etukäteen päätettyä teemaa vaistonvaraisesti keräämiäsi kuvia, voitkin oivaltaa niiden välillä jonkun yhteisen punaisen langan, joka on elämäsi kysymys tällä hetkellä. Katsoessasi kuvia esim. viikon päästä voit miettiä, mikä on muuttunut, mistä kuvat puhuvat tänään. Mikä herättää surua? Mikä kaipausta? Pelkoa? Voit luottaa mielikuviin ja antaa teeman tehdä työtään sisälläsi.
Kyse ei ole siitä, valitsetko aarrekarttatekniikan vai muun tavan, vaan siitä, avaudutko sille, mikä juuri nyt on sinulle tarpeen.
Tsemppiä ja oivalluksia toivottaen!