Toisten verotustietojen katselu
Työpaikallani on oikeusalan opiskelija, joka tekee töitä sekä meille että verohallinnolle. Satumme joskus samaan bussiin ja Noilla matkoilla hän on ruvennut vuotamaan tietoja, jotka ovat selvästi peräisin verohallinnosta, meidän työntekijöittemme asuinpaikkoja, puolisoita, omaisuuksia, tuloja... Hän "lipsauttelee" näistä kaikenlaista minulle,, varmaan luullen että nautin juoruilusta ja ystävystyn hänen kanssaan, kun muut meillä häntä karsastavat (hän on vain osa-aikaisena hanttihommissa). Ahdistaa kuulla noita tietoja, koska olen itse ollut tässä työporukassa kauan ja siksi juuri tunnistan, että ihan oikeita tietojahan opiskelija on itselleen jostain rekisteristä onkinut (nyt en puhu julkisista osoite- ja yritystiedoista). Olen kieltänyt häntä vihjailemasta minulle kollegoistani. Hän tietysti vain kysyi onko minulla itselläni jokin salaisuus ja keskustelun sävy muuttui hitusen uhkaavaksi. Salaisuutta ei ole, mutta pelko kyllä tuli nyt ettei opiskelija olekaan pelkkä juoruilija vaan myös hullu.
Puhuako nyt hänestä selän takana, pyydänkö pomolta, että järjestää tämän opiskelijan pois meiltä? Vai riittääkö se, pitäisikö tästä ilmoittaa sinne verohallintoon, tuskin hän on sinnekään sopiva, jos työpäivät kuluvat tuntemattomien tietojen vakoiluun. Miten todistan? voiko verohallintoonkin jättää pyynnön, että katsovat kuka on selannut tietojamme tai onko opiskelijan niminen virkailija selannut niitä, vaikkemme ole hänen asiakkaitaan?
Kommentit (14)
Kannattaa kuitenkin muistaa, että verotustiedot ovat julkisia. Kuka tahansa voi mennä verotoimiston asiakaspäätteeltä katsomaan tuttujensa verotustiedot.
Joo ei nuo tiedot salaisia ole, kuka tahansa voi ne käydä kysymässä. Mitään laitonta kollegasi ei siis ole tehnyt, tuntuu vain olevan aika ärsyttävä persoonallisuus.
Kuka tahansa asiakaspäätteeltä?
Tarkoititko: kuka tahansa virkailija koneeltaan.
Olen aina luullut, että verotustiedot ovat salassapidettäviä. Vain julkkisten ja rikkaiden tuloilla retostellaan lehdissä, ja firmojen tiedot voi ostaa yritysrekisteripalveluista.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 14:24"]
Olen aina luullut, että verotustiedot ovat salassapidettäviä. Vain julkkisten ja rikkaiden tuloilla retostellaan lehdissä, ja firmojen tiedot voi ostaa yritysrekisteripalveluista.
[/quote]
Kaikkien verotiedot ovat julkisia. Mutta media luonnollisesti nostaa esiin vain julkkisten ja sikarikkaiden tulot.
[/quote]
Kuka tahansa verotoimiston asiakaspäätteeltä.
Oletko ihan tosissasi? Tottakait verotiedot on julkisia:)
Tiedot ovat vain osittain julkisia tavallisille rahvaalle. Jos henkilö on töissä verotoimistossa, näkee hän hyvin todennäköisesti myös salaisia tietoja. Ja jos kaveri vielä retostelee niillä, niin silloin hän on käynyt hyvin varmasti katsomassa näitä salaisia tietoja. En tunne verottajan järjestelmää, mutta olen aika varma siitä, että salaisten tietojen katselusta jää lokitiedot ja jos käyttäjällä ei ole asiallista syytä käydä niitä katsomassa, niin häntä odottaa rapsut.
Päätteeltä ei kai näe verovelvollisen puolison, lasten ym. tietoja eikä muuta osoitetta kuin verotuskunnan, joten opiskelija on selannut salassa pidettäviä rekistereitä.
[/quote]
Miksi julkkikset ja rikkaat eivät Suomessa ansaitsisi samaa suojaa, kuin muut? Julkkisten ja rikkaiden verotiedoilla repostelu perustuu nimenomaan siihen, että verotustiedot ovat julkisia mutta ainoastaan julkkisten ja rikkaiden tuloja raportoimalla saadaan myytyä lehtiä. Ei ketään kiinnosta, jos iltalehti raportoisi että lähihoitaja Maija Virtanen Keuruulta tienasi 24000 EUR vuonna 2012, vaikka tämäkin tieto olisi verohallinnosta saatavissa.
Tulotiedot on julkisia, eikö niin? Mutta esim. tieto sijoitusasunnosta ei ole, eikä tieto siitä, jos tuttavasi puhuu, ettei jollakulla ole velkaa asunnostaan.
Tämä verotietojen kerääminen ja raportoiminen isojen lööppien saattelemana on jotenkin ihan sairasta ja niin kovin suomalaista, ja kumpuaa suomalaisesta kateudesta. Asun Euroopassa maassa, jossa verotiedot ovat yhtä lailla julkisia kuin Suomessakin, eli verotoimistosta olisi mahdollista saada kenen tahansa verotiedot. Koskaa niitä ei käsitellä lehdissä samalla tavalla kuin Suomessa. En ole yhtään lööppiä tai edes lehtijuttua nähnyt asuinmaani julkkisten tai hyvätuloisten tienesteistä.
"asuinpaikkoja, puolisoita, omaisuuksia, tuloja"
Asuinpaikka ja puoliso nyt selviävät jo ihan osoitepalvelusta. Omaisuus (verotettava) ja tulot taas ovat julkisia tietoja jotka kuka tahansa voi kysyä verotoimistosta kenestä tahansa. Yhäkään ap:n kollega ei ole tehnyt mitään laitonta.
Jännä että joku ei tiedä että verotiedot on täysin julkisia. Luulin tämän kuuluvan yleissivistykseen.
[quote author="Vierailija" time="19.09.2013 klo 14:34"]
[/quote]
Miksi julkkikset ja rikkaat eivät Suomessa ansaitsisi samaa suojaa, kuin muut? Julkkisten ja rikkaiden verotiedoilla repostelu perustuu nimenomaan siihen, että verotustiedot ovat julkisia mutta ainoastaan julkkisten ja rikkaiden tuloja raportoimalla saadaan myytyä lehtiä. Ei ketään kiinnosta, jos iltalehti raportoisi että lähihoitaja Maija Virtanen Keuruulta tienasi 24000 EUR vuonna 2012, vaikka tämäkin tieto olisi verohallinnosta saatavissa.
[/quote]
Älä viitsi kertoa yksityistietojani anonyymisti täällä!
Terveisin Maija Virtanen Keuruulta
Ilmoita verotoimistolle, että sinulla on epäilys, että tietty henkilö on katsellut sinun tietojasi ilman lupaa. Rekisterinpitäjä tarkastaa sitten kuka tietoja on penkonut.